|
מה זה ''ציונות''? | |||
|
|||
אני בן גילו של מיכאל וכשאני קורא את הויכוח כאן, יש לי תחושה של Deja vu all over again: האם נוצרה בישראל אומה ''יהודית'' או ''עברית'' או ''ישראלית''? מה הקשר בין ישראל והיהדות או ה''גולה''? האם יש להפריד את הדת מהמדינה?כיצד - אם בכלל - יכולה ישראל להשתלב באזור? (זוכרים את ה''מרחב השמי''?) וכמובן כל נושא מערכת היחסים עם ה''מיעוט הערבי'' והפלשתינאי. דפדפו בגיליונות ישנים של ''קשת'' ו''העולם הזה'' ותגלו שבאופן עקרוני הרבה לא נשתנה כאן מאז התנועה ה''כנענית'' ועד ל''פוסט ציונות''.(אני ממליץ לקרוא את החשבון הלאומי'' של בועז עברון למי שמחפש ניתוח היסטורי של הויכוח--המאוד,מאוד ישן הזה.באופן כללי (מאד..) כמי שרואה את עצמו כ''מטריאליסט'' ולא ''אידיאליסט'' (אני מתכוון לויכוח הפילוסופי על הקשר בין רעיונות ומציאות) נראה לי כי ישראל נמצאת כיום על צומת דרכים היסטורית (סליחה על הקלישאה).יש כיום רוב לא יהודי בארץ ישראל, ולמעשה אם לוקחים בחשבון את האוכלוסיה הערבית(אזרחי ישראל) פלוס ה''עולים'' הרוסים הלא-יהודים (אך דוברי עברית)-הלשכה לסטאטיסטיקה מתארת אותם כ''אחרים''- פלוס העובדים הזרים פלוס נטורי קרתא,אגודת ישראל,וכו' אנו מתקרבים למציאות שבה יהיה רוב לא-ציוני במדינת ישראל עצמה.למעשה ארה''ב כיום היא מדינה ''נוצרית'' יותר מאשר ישראל היא מדינה ''יהודית.'' לכן The best case scenario הוא לנסות להפוך את ישראל למדינה ''נורמאלית'' -זאת למעשה היתה מטרת הציונות-המבוססת על הגדרה לאומית מערבית --אומה ישראלית דוברת עברית שהיא גם יהודית כמו שאירלנד היא קתולית ולא כמו שפקיסטאן היא מוסלמית. זאת תהיה מדינה מתקדמת מבחינהחינוכית,מדעית וכלכלית שתוכל להצטרף לאיחוד הארופי.The worst-case scenario אם התהליכים הדמוגראפים ימשכו,תיוצר בין הים והירדן מציאות דו-לאומית או רב-לאומית בארץ ישראל עם מיעוט יהודי גדול בשפלת החוף כאשר The best and the brightest יעברו לגור ב''גולה.'' | |||
_new_ |
מה זה ''ציונות''? אורח חיים יצרני, דת היצרנות אם תרצה | |||
|
|||
אז הפרוייקט הציוני או הישראלי הופך להיות הגדרת מימדים ואופרציות כיצד להפוך את ישראל לנורמאלית, תוססת, למדינת תרבות מתקדמת, יעילה, מעוטת בירוקרטיה, שחיתות, ומרובת נתיבים לחיים ראויים (במקום פקוקה על ידי בעלי חזקה ואינטרסים מונופוליסטיים בכל שטחי החיים) אולי שוב תוך שיבה לחזונו הליברלי של הרצל, שננטש על ידי גישות אוטוריטאריות ושואפות הומוגניות ואחידות שהתעצמו בישראל. אולי מוטב לעסוק ב''איך'' במקום ב''מה'' (הגדרת מהות או זהות). ככל שבקיום ניפרשים יותר נתיבי עשייה, פחות פיקוקים וחסימות, יותר אפשרויות לתפעול אוטונומיה אישית (במקום קבלת מרות של בעלי חזקה בתחומי דת וחברה), יותר שאיפה ליעילות ויצרנות, כך המגמה לכפות מהות אחת, רגרסיבית, מגבילה (דת למשל או כל תוכן מהותני אחר) כשבצידה המשלים ההתפרקות, התפזורתיות, החפיפניקיות והנהנתנתנות המסוממת - בצד הפקת שממונן של צעירים מושחתים (רובם שייכים לשכבה אליה מוזרמים משאבי המדינה) במעשי אלימות ופרע - כך המגמות הללו מתפוגגות. זוהי דת היצרנות והיעילות, אם תרצה, מעין וריאציה מושכלת של דת העבודה מראשית הציונות. העשייה המושכלת סוחפת ומפוגגת מגמות רגרסיביות. האדם הוא מה שהוא מייצר, ואין להעניק לו מהות אקסוגנית הניכפית על ידי בעלי סמכות. | |||
_new_ |
יעילות, רב מימדיות ומורכבות | |||
|
|||
אין כוונתי למושג ה''יעילות'' המקובל כאן, שהינו חד מימדי וחטפני ורואה היבט אחד תוך הזנחת היבטים אחרים: למשל ''חיסכון'' בכיתות ובעלויות חינוך, במחיר ציפוף הכיתות, דבר המביא לירידת איכות הלמידה ולירידת יכולותיהם האינטלקטואליות והיצרניות של התלמידים. במקרה זה למשל, התפוקה הינה העלאת יכולת התפוקה האינטלקטואלית של התלמיד, הגברת יכולות האוטונומייה שלו כלפי תפקוד רב מימדי ומארגן, כאדם בן מינו. הכוונה ביעילות היא במובנה הפשוט אך הכולל, של איפשור הגברת התפוקה ואיכותה והתמדתה ככזו, תוך מגמת צמצום לטווח זמן כלשהו בהשקעת משאבים. תפוקה X איכות X עמידות לטווחים לא קצרים הינו ווקטור של תפוקה, שמשמעותו בן היתר תפוקה ברת קיימא ומתמדת יחסית, מעבר לקונסטלציה רגעית כזאת או אחרת. כך למשל האתולוג קונרד לורנץ מגדיר את האינטליגנציה האנושית כמפעל בו השקעה ברגע נתון והגברת המורכבות, מביאה לחיסכון בעלויות מאוחר יותר. זוהי כבר הגדרת יעילות התואמת פעילות אורגנית מושכלת וחדורת אינטליגנציה ואירגון, תוך הכנסת גורם משך הזמן, בניגוד להתייעלות נקודתית בזמן, שאופקה הוא ראיית השורה התחתונה במאזן, תוך צמצום מימדים, והשגת תועלת רגעית במחיר נזק מתמשך במימדים אחרים -הפרקטיקה האקסקוטיבית החטפנית הנפוצה בישראל. זהו מושג של יעילות לא קומפנסטורי (תועלת מיידית במחיר נזק במימדים אחרים) המחייב היבט נירחב. | |||
_new_ |
'לי-און הדר' נראה כשם עט נסתר של מיכאל שלנו המהלל ומשבח את מיכאל | |||
|
|||
_new_ |
צריך להחליט מיכאל, אם ליאון הדר עיתונאי אמריקאי או טוקבק ישראלי | |||
|
|||
_new_ |
צריך להחליט מיכאל, אם ליאון הדר עיתונאי אמריקאי או טוקבק ישראלי | |||
|
|||
אודי חמודי היקר: לא. אני לא talk back.אני קיים...תמצא בבלוג האישי שלי http://globalparadigms.blogspot.com/ פרטים עלי ועל כתיבתי, כולל ספרי האחרון שאותו ניתן לרכוש...בכל מקרה, אני מתייחס למשוואה הדר=שרון כמחמאה. | |||
_new_ |
רק איך נדע שלי-און הדר = leon hadar ? | |||
|
|||
האם אתה מוסגל להוכיח שאתה לא עובד עלינו? לדעתי לא. לי-און אינו ליאון. לי-און זה שמאלץ' זה כאילו ליאון | |||
_new_ |
רק איך נדע שלי-און הדר = leon hadar ? | |||
|
|||
אולי זה הליאון מהאמרה ''על הפָּטַה די ליאון '' זכור לטוב גם הפתגם הפתגם - '' על הפָּטַה די מושון'' | |||
_new_ |
רק איך נדע שלי-און הדר = leon hadar ? | |||
|
|||
אני תמיד מויכוח פוליטי לוהט כולל מכות מתחת לחגורה מידי פעם. אבל זה קצת מגוחך שאני צריך להגן על שמי --תרתי משמע --במיוחד שאלו השוללים את ''קיומי'' אין להם את האומץ האישי להזדהות. ''אודי חמודי'' זה אפילו לא מקורי במיוחד.עוד פעם:המידע האישי שלי נמצא ב-http://globalparadigms.blogspot.com/. אגב: ד''ר לי-און הדר. אני מציין זאת כשאני פונה לבוגרים המצטיינים של הגנון המקומי. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |