|
הפרשן לענייני הולנד מוסיף פרטים | |||
|
|||
הפרשן הביתי שלי לענייני הולנד מוסיף שמפלגתו של פורטוין הורכבה באופן מוחלט מאנשים שהוקסמו מאישיותו ורצו ללכת אחריו במים ובאש. מים ואש יש להם, אבל לא נראה שמנהיגות התגבשה עבור המפלגה, בינתיים. בחדשות הטלויזיה ההולנדית (שמועברות באינטרנט בשידור ישיר ומגניב להפליא) הסתבר שרבים מהנבחרים החדשים אינם מכירים את עמיתיהם למפלגה כלל. התהליך הדמוקרטי שם יהיה מעניין מאוד, בקדנציה הקרובה. | |||
_new_ |
האם עולם המחר הוא של הימין? התעלמות מהשאלה | |||
|
|||
תגובתה של דינה הינה אנקדואלית, ועוסקת בשאלת אישיות ודינמיקות קבוצתיות בעלות אופי אנקדוטאלי. בכך נראית נימה חזקה של הדחקה וביטול כלפי הבולט לעין. שכן תגובה אנקדוטאלית/פסיכולוגיסטית (כגון, עיסוק בחריזמה ואישיות של פרט זה או אחר) מתעלמת מנושא התהליכים המבשילים לקראת התופעה הגלוייה לעין. שכן חריזמה למשל עשוייה להיות בעלת כוח מגנטי ושופעת חיוניות מדבקת, רק על רקע נסיבות היסטוריות שהאישיות מתכווננת כלפיהן, ונשאת על גבן, בדומה לשחיין המזנק קדימה עם גל גדול . בכך היא מתעלמת למשל מהשאלה, האם השמאל הסתאב במגוון צורם של דיסהרמוניות בתחומי חיים רבים, ואינו מסוגל עוד לעמוד במשימות ההיסטוריות שמכתיבה התקופה. תפיסתה של דינה הינה במידה רבה, עד כמה שישמע הדבר תמוה, ברוח התקופה הרומנטית, שראתה באישיות, בדרך כלל באישיותו של ה''גאון'' נוסח נפוליאון בונאפארט, דמות הכופה עצמה על ההיסטוריה בפרץ אנרגייה של גאוניות ומעצבת אותה, ללא זיקה לתהליכים סביבתיים ולנסיבות ההיסטוריות (ראה ספריו של תומאס קרלייל). כך, עניין מפלגתו של פורטאון הינה מבחן לתפיסה זאת. האם התנועה הפוליטית היא האיש, או שהמפלגה תמשיך במהלך חיוניותה, בדינמיקה שתיצור מנהיג חריזמתי חדש, שכן מדובר בעידן חדש ובמהפך מושגי/חברתי כולל? | |||
_new_ |
רדוקציוניזם, ''התמודדות'' ממסגרת ועוורון קיומי | |||
|
|||
תופעה שגורה של מגמה היסטורית בשלב דעיכתה, הינה ההתמודדות עם תופעות המסלקות אותה מבימת ההיסטוריה, באמצעות מיסגור רדוקטיבי (מפחית), תכופות בעל נימה של גידוף פורע. רדוקצייה כזאת הינה כינוי התופעה החדשה באופן הממסגר אותה, תוך התעלמות מקוויה היחודיים, למשל ''פאשיזם'', ''פופוליזם דמאגוגי ריק מתוכן'', ועוד אופנים של נסגנות למוכר היטב. תכופות נעשית הגדפנות על בסיס אסוסיאצייה רחוקה, ומכל מקום, היא פועלת להתעלם הן ממצבי בעייה מורכבים שהמגמה הפוליטית עונה עליהם, והן מתהליכים ומגמות חדשות. אינדיקציה אופיינית לכך הינה שהתופעה החדשה עומדת בניגוד בוטה לכמה מ''מאפייניה'' הגדפניים. כך למשל פורטאון היה הומוסקסואל מוצהר, דבר העומד בניגוד בוטה לזיהויו של מה שנתפס כימין הקיצוני עם נוקשות מרובעת בנושא ההומוסקסואליזם. הימין הקיצוני מזוהה על פי אסוסיאציות מסוג זה גם עם מגמות חשוכות של דכאנות, ואילו פורטאון לחם בדיוק במגמות אלה של עריצות חשוכה וברברית (למשל כלפי נשים והומוסקסואלים) אצל המוסלמים, במקביל להצבעתו על בלימת היצירתיות החייה האנושית, הכרוכה בעריצות האיסלאמית, המאיינת את האוטונומיה של הפרט. שוב, ניגוד לרדוקציוניזם ל''ימין הקיצוני/פשיסטי'' הנתפס כהרמטי, כוחני/בוטה, ומנוגד לחיות היצירתית של האדם. אנו נמצאים בעידן חדש. עלינו לאפיינו ולהבינו, במקביל לדינמיקה ולויטאליות היוצרת שהשתלבות בגל ההיסטורי הזה עשוייה להקנות לכולנו. | |||
_new_ |
''תפיסתה של דינה'' היא רומנטית | |||
|
|||
מדהים. אני מצטטת תרגום שקיבלתי מתוך שידור חי בטלויזיה הולנדית ומקבלת מתז של מים קרים ממר מיכאל. לתשומת לבך, מיכאל: הבאתי *צ*י*ט*ו*ט* מפי פרשנים, לא הבעתי דיעה. אין לי דיעה חזקה (למעט הדיעה שיהיה מעניין ללמוד עוד על המצב ולהתבונן בהתפתחותו). | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |