| קראו את דברי, ולו רק כדי לדעת, להבין. תגידו, כך רואה זאת גם האוייב, אך לא. זהו דבר אחר לגמרי. אם תקראו, תראו שאני כותב דברים סבירים, ללא עוינות. רבים בעולם רואים זאת כך, הצדק הטיבעי, מההבטים שהבאתי, אם תרצו, מדבר בשפה משלו. רבים מדבריכם נישמעים לרבים וטובים מעוגנים בצדקתנות עצמית יתירה. חשוב לכם להכיר היבטים קבילים, שרבים כיום רואים אותם, אף אם אין זו דעתכם כרגע.
לא תוכלו להתמודד מבלי להכיר.
הדברים שכתבתי אז שם זה היבט, אך יש בו גם נימים תעמולתיות. אני רואה כיום גם דברים אחרים. בעיקרון אכן כתבתי דברים נכונים, הערבים הם תכופות בעלי תחושה היסטורית, ואצלנו תכופות הזמן מתכנס לנקודה. היתה אכן הגירה ערבית לפלשתין, וב-1947 מעט יותר מרבע מהפלשתינאים בא''י היו מהגרים. מאידך, כמעט 90% מתושבי ישראל היהודים היגיעו לכאן אחרי 1947. הארץ לא היתה ריקה, יש שטחים מיושבים בדלילות ב-1915 נניח, אך לא כך לגבי ערים ועיירות כיפו, עכו, רמלה, לוד, אשקלון, עזה, ירושלים, איזורים ליד התבור, בגליל התחתון (למשל מסחה, שב-1615 בערך יצא ממנה גרעין שייסד את כפר קאסם) ועוד.
הנקודה היא שמטיילים וצליינים חיפשו במאה ה-19 ולפני כן איזורים של אוריינטלייה תנכי''ת כמעט מדברית, חולמנית, איזורים ריקים ודלילים מאדם, בשביל לשקוע שם בהגיגים ותחושות דתיות נוצריות, ולא גילו זיקה יתירה לשווקים הצפופים ברמלה, עכו, יפו. הם ציירו זאת, והדבר נוצל עד תום לתעמולה, גם למניפולצייה כלפי העם בישראל. זאת האמת. |