פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה למיכאל שרון, 17/04/07 23:06)
ישראל מייצגת יומרה
אלכסנדר מאן (יום רביעי, 18/04/2007 שעה 1:55)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם מארקס יהודי? הרי נולד למשפחה שהמירה את דתה. אנא הסבר כיצד אדם ממיר את דתו מבחירה (אביו של מארקס ביצע זאת כשנתים לפני הולדת הנ''ל; לא ידוע לי לגבי אימו, אך אני משער שהלכה בעקבות בעלה) ובכל זאת ממשיך להיחשב כיהודי על ידי יהודים (ומן הסתם גם על ידי אנטישמים) ברחבי העולם, למרות שאני משער שהוטבל, לא עבר ברית מילה, וכ'. הרי מארקס עצמו לא גדל עם תודעה יהודית, לא ביצע שום ריטואל יהודי בחייו, ולמען האמת כתב אף דברים לא מחמיאים בנדון.

איכשהו כל העניין הזה מזכיר לי את ניכוסו המאוד-מחושב ותלוי מקום-זמן של ישוע ליהדות, למרות שהתנגד לה בדרכים שונות ואף גרם בעקיפין ליצירתה של דת אחרת כתחליף. למותר לציין שניכוס זה נעשה לא מאהבה לדמותו ולמשנתו, אלא מחישוב תועלתני קר שמגלגל עיניים למעלה, בבחינת 'אחד משלנו'.

בקיצור: כל העניין הזה עם המצויינות היהודית הופך למאוד מייגע בהמשך, ביחוד שמולבש על אנשים שאין להם קשר ממשי לאמונה זו.
_new_ הוספת תגובה



סחר נשמות
רון בן-יעקב (יום רביעי, 18/04/2007 שעה 6:41)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בכלל, כדאי לנבור ברשומות המורמוניות, אולי מרקס הפך מאז למורמוני (אם אתה זוכר את הסקנדל מלפני שנה או שנתיים בו המורמונים המירו את דתם של מאות אלפי מתים יהודיים).
_new_ הוספת תגובה



אולי משום שנולד לאם שהיתה יהודיה בשלב כלשהו?
מיכאל שרון (יום רביעי, 18/04/2007 שעה 8:48)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ולכן לא נחשב ממש לגרמני אתני? ההנחה היא שהרקע, לפחות בחלקו, מייצג איזו מורשת יהודית, או קורטוב של יידישע נשומע.. גם את שפינוזה ניכסו, אף שהחרימוהו. כך גם מנדלסון, מהלר, וויגנשטיין ורבים אחרים. היהדות ניתפסת כברית האל עם עם מסויים, ונקודת המוצא הוא העם אם כן. הברית הזאת היא תוצר בחירה של האל באותו עם. גם אם הפרת את הברית, עדיין אתה ניתפס כשייך לאותו עם, ואז אתה נחשב לסורר או לכופר. אתה יכול לכפר על כך על ידי הישגים יוצאי דופן, ואז יגידו עליך משהו בדומה ל''איש סורר, אך הסוררות היא לעיתים פריבילגיה של גאונים''...
_new_ הוספת תגובה



אולי משום שמייהדים כל מה שעשוי להביא לתועלת?
אלכסנדר מאן (יום רביעי, 18/04/2007 שעה 10:52)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מארקס, בדומה לאיינשטיין, נחשב על ידי רובם המכריע של הגרמנים לגרמני אתני, שפירושו שכל הנבירה הזו בין הרגליים והחיפוש היהודי האובססיבי אחרי יהודים אחרים כביכול (ראה את חיפוש עשרת השבטים וחיפוש אוכלוסיות שונות על מנת לגרום להגירתם אל מחוזות החלב והדבש) מזכירים חיפושים אחרים אחרי יהודים, והכוונה לחיפושים אנטישמים-גזעניים.

קח לדוגמה גם את ויטגנשטיין; הוריו המירו את דתם לנצרות פרוטסטנטית, אולם רק אביו היה יהודי. אצל אימו אביה בלבד היה יהודי, כך שאין בסיפור זה לא אמא יהודייה ולא נעליים של נסיכות – וראה זה פלא: בדומה לג'יזס הופך ויטגנשטיין ליהודי, למרות שבשונה מג'יזס אף לא אחז באם יהודיה.... [1]

Kurz und gut: אני טוען שזה קצת הרבה יותר מחוצפה לייהד את מארקס בהקשר זה, שכן אביו והוא בחרו במודע בדרך אחרת, האחד בדרך דתית אחרת והשני בדרך שאינה דתית.

---------------------------------------

[1] [...] ''לודוויג יוזף יוהן ויטגנשטיין נולד בוינה ב-‏26 באפריל 1889. הורי אביו המירו דתם מיהדות לנצרות פרוטסטנטית, והגיעו לוינה מחבל סקסוניה שבגרמניה. אביו היה איש עסקים מצליח בעסקי הברזל והפלדה. אמו של לודוויג, ליאופולדין, הייתה קתולית, אך גם אביה היה ממוצא יהודי. אחיו הבוגר היה הפסנתרן פאול ויטגנשטיין. לודוויג הוטבל בכנסייה קתולית ולאחר מותו נקבר כקתולי, אך בחייו הבוגרים לא עסק בפעילות דתית'' [...]
מתוך http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9C%D7%95%D7%93%D7%9...
_new_ הוספת תגובה



אני מסכים. העיסוק האובססיבי הזה הוא גזענות לשמה
מיכאל שרון (יום רביעי, 18/04/2007 שעה 14:27)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ונעשה בפרט על ידי אנשים המנסים לנכס לעצמם ושיבטם הישגים לא להם. בעניין זה ראוי להזכיר כי הזרז התרבותי להישגים הללו לא היתה היהדות, והישגים אלה לא נעשו בקונטקסט חוג התרבות היהודית, במידה שיש דבר כזה.
_new_ הוספת תגובה



פוסט סקריפטום
אלכסנדר מאן (יום רביעי, 18/04/2007 שעה 16:38)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המשעשע הוא שקיימת שיטה מעין-יונגאית (תת מודע, תת מודע...) בהגדרתיות זו, כל זמן ש-X מפורסם ואפשר להתגאות בו;

--- אם אביו של X מומר ו-X גדל גוי – ייחשב כיהודי מלא (האמא בוודאי יהודיה...)
--- אם אמו מומרת ו-X גדל כגוי – ייחשב ליהודי מלא (האמא הרי נולדה כיהודיה)
--- אם שני הוריו מומרים ו-X גדל כגוי – ייחשב לצאצא של יהודים מומרים
--- אם סבו וסבתו ו/או אחד מהם היה מומר וכולם גדלו כגויים – ייחשב כנצר למשפחת יהודים מומרים.
--- אם X יצא נגד ערכי היהדות ו'בטעות' הקים דת חדשה – יהודי כשר שלימד את הגויים ערכי מוסר

מכל מקום, אבוי בכל האמור לסיכויי הוכחת יהדותו של X, אם אינו מפורסם והוריו סתם יהודים לחצאים ולרבעים.

''אם זה לא היה מצחיק, היה אפשר לבכות''.
_new_ הוספת תגובה



פוסט סקריפטום
לייבוביץ' (יום רביעי, 18/04/2007 שעה 17:10)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שטויות. האנשים אותם אתה מביא כדוגמה אינם יהודים לפי דתם שכן כך הם בחרו. אבל מה לעשות שהם גדלו בסביבה יהודית והושפעו ממנה וחלק מהשפעה זו השפיעה גם על פועלם. ואת זה אי אפשר לקרוע ממציאות חייהם, גם אם במודע הם עצמם היו מתכחשים לזה. מה עוד שלפחות איננשטיין היה יהודי גם לפי הכרתו ואפילו העיז לתמוך בציונות, למרות דיעותיו הדי בלתי לאומיות.
_new_ הוספת תגובה



פוסט סקריפטום
אלכסנדר מאן (יום רביעי, 18/04/2007 שעה 18:14)
בתשובה ללייבוביץ'
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איך לא חשבתי על זה... תודה על ההבהרה. מעתה והלאה אתחשב גם ב''סביבה יהודית'' כשאני בא לדון בפועלו של נצר למשפחת רבנים שהמירו דתם לפני חמישה-שישה דורות (דוגמה: הסבא של הסבא היה יהודי, ומכאן שגאונותו של X בהווה אינה כה תמוהה; הוא אולי לא מודע לכך, אך הוא בעצם יהודי מבחינתנו, שכן לולא היה הסבא-בריבוע ממיר דתו ולו רק לסבתא שלידו היו גלגלים, המוח היהודי היה ממציא פטנט זה כבר לפני שלושה דורות באותה משפחה); כפתור ופרח.

אגב, מתי משתמשים במינוח 'משומד'? הרי כמעט ששכחתי אותו לגמרי...
_new_ הוספת תגובה



ישראל מייצגת יומרה
אריה פרלמן (יום חמישי, 26/04/2007 שעה 20:19)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אָלֶכְּס,

מִתּוֹךְ שְׁאִיפָתְךָ לְטַהֵר אֶת הַשִּׂיחַ הַצִּבּוּרִי מֵהִצָּמְדוּת אוֹבְּסֶסִיבִית אֶל הַמּוֹצָא הָאֶתְנִי - אַתָּה לוֹקֶה בַּבְּעָיָה הַהֲפוּכָה.

נָכוֹן אָמְנָם שֶׁקַּרְל מַרְכְּס הָיָה ''נוֹצְרִי'' מֵאַחַר שֶׁהֻטְבַּל, וְ''לֹא יְהוּדִי'' כֵּיוָן שֶׁנּוֹלַד לְהוֹרִים שֶׁהָיוּ כְּבָר ''נוֹצְרִים'' בְּעֵת לֵדָתוֹ.

עַד כָּאן ־ לַהֲלָכָה ־ אַתָּה צוֹדֵק.

וְאוּלָם קָרָאתִי בְּסִפְרוֹן זָעִיר )לְלֹא צִיּוּן הַמַּקּוֹר לְצַעֲרִי( שֶׁמַרְכְּס כָּתַב לְאֶחָד מֵחֲבֵרָיו: ''אִלּוּלֵא הָיוּ הָרוֹמָאִים מַחְרִיבִים אֶת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ וּמַגְלִים וְהוֹרְגִים רַבִּים מֵאָבוֹת־אֲבוֹתַי, לֹא הָיִיתִי אֲנִי נִלְחָם הַיּוֹם נֶגֶד עֶקְרוֹנוֹת שֶׁל אַהֲבַת מוֹלֶדֶת'' )צִטּוּט מֵהַזִּכָּרוֹן(.

סִינְדְּרוֹם יָדוּעַ אֵצֶל יְהוּדִים וְ''נוֹצְרִים'' הוּא לְהַרְחִיק עַצְמָם כַּמָּה שֶׁנִּתַּן מִזֶּהוּתָם וְ/אוֹ מוֹצָאָם, בֵּין הַשְּׁאָר עַל־יְדֵי הַפְגָּנַת נֶאֱמָנוּת־יֶתֶר כְּלַפֵּי חֶבְרַת הָרֹב תּוֹךְ כְּדֵי עוֹיְנוּת כְּלַפֵּי חֶבְרַת הַמּוֹצָא. אֵינֶנִּי יוֹדֵעַ הַאִם זוֹ הַסִּבָּה לְהַתְקָפוֹתָיו הַבּוֹטוֹת עַל הַיְּהוּדִים, אֲבָל בְּכָל מִקְרֶה קָשֶׁה לִי לְהַאֲמִין שֶׁהוּא הָיָה - אוֹ הָיָה מְסֻגָּל - לְהִתְנַהֵל מִבְּחִינָה אִידֵאוֹלוֹגִית וּפּוֹלִיטִית בִּמְנֻתָּק מִמּוֹצָאוֹ.

הָיִיתִי מְקַבֵּל אֶת גִּישָׁתְךָ )דְּהַיְנוּ, לְהִתְעַלֵּם לַחֲלוּטִין מִיַּהֲדוּתוֹ שֶׁל מַרְכְּס( אִלּוּ הָיָה מְדֻבָּר בִּפְרָט מִקְרִי בְּהֶחְלֵט. כָּךְ, לְמָשָׁל, הָיִיתִי מְקַבֵּל שֶׁאֵין שׁוּם סִבָּה לְבַעֲלֵי זְקָנִים לְהִזְדַּהוֹת עִם הָאִידֵאוֹלוֹגְיָה הַקּוֹמוּנִיסְטִית אוֹ לְהִתְנַגֵּד לָהּ בִּמְיֻחָד, מֵאַחַר שֶׁלְּכֻלִּי עָלְמָא בָּרוּר שֶׁאֵין בֶּאֱמֶת שׁוּם קֶשֶׁר בֵּין זְקָנוֹ לְדֵעוֹתָיו אוֹ פְּעֻלּוֹתָיו, לֹא בְּעֵינֵי עַצְמוֹ וְלֹא בְּעֵינֵי סְבִיבָתוֹ.

לֹא כָּךְ לְגַבֵּי מוֹצָאוֹ הָאֶתְנִי.
_new_ הוספת תגובה



ישראל מייצגת יומרה
אלכסנדר מאן (יום חמישי, 26/04/2007 שעה 21:11)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אענה לך בתחילה בציטוט מהבלוג של בני ציפר, אשר מספר על חוויותיו בפאריס בתקופה זו של השנה:

[...] ''כשביקרתי בסלון הספרים של פאריס לפני פחות מחודש, פגשתי שם עיתונאי יהודי ידוע מהמגזין הפוליטי הצרפתי הידוע ''מאריאן''. שמו ג'י קונופניקי, כנראה שיבוש צרפתי של שם מזרח אירופי כגון קונופניצקי או משהו כזה. לא משנה. שאלתי אותו את השאלה המסקרנת את כולם, למי מהמועמדים לנשיאות בצרפת יש הסיכויים הטובים ביותר. במקום לענות, הוא העלה את ההשערה המעניינת שכל אחד מהמועמדים הראשונים לנשיאות יש להם משהו איפשהו שקשור ליהודים.

על ניקולה סרקוזי הוא אמר שהוא רבע יהודי מצד אמו, ואפילו יהודי ספרדי, מסלוניקי, ושאם אין די בכך, הרי אשתו יהודייה שלמה. כך אמר. על סגולן רויאל הוא טען שבן זוגה, חברה לחיים ואבי ילדיה, פרנסואה הולנד, הוא בעצם נצר למשפחת הולנדר היהודית. על באיירו אי אפשר לומר בשום אופן שיש בו שמץ של יהודיות, אבל מה, הוא שייך לזרם הנוצרי דמוקרטי, שיש לו נאמנות אוטומטית לישראל וליהודים ורגשי אשמה מתמשכים בגלל השואה. אשר ללה-פן, כאן זה מעניין: הוא טען שכל האנטי שיש ללה-פן נגד יהודים בא מן העובדה שהיתה לו פעם חברה יהודייה שהשיבה את פניו ריקם, והיא היתה בת למשפחת אילי ההון היהודים ?ש?ר?ה (או בוכרה).

עכשיו צריך לבחור, מי מבין המועמדים יהיה הכי טוב לישראל וליהודים אם ייבחר לנשיאות. המסקנה המתבקשת היחידה היא שיהודים שיש להם זכות בחירה לנשיאות בצרפת צריכים לבחור לה-פן, מפני שמרוב שלא יהיה לא נעים שאומרים עליו שהוא אנטישמי, הוא ישתדל הכי הרבה בשביל היהודים וישראל. חוץ מזה, בהשוואה לימין הישראלי, כלומר לליכוד ואפילו לקדימה, שלא לדבר על ישראל ביתנו, הוא נראה מתון שבמתונים. אני בטוח שבצרפת תחת נשיאותו, לא יקרה מה שקרה סתם כך ביום בהיר אחד לרופא ערבי, שלא נתנו לו לעלות לרכבת, מפני שלא היתה לו תעודת זהות אלא רק כרטיס של רופא. זאת לפי דעתי גזענות ורשעות לשמה, שהוא לא היה אפילו חולם להשליט אותה בצרפת. כך שצריך להירגע לפני שאנחנו מכנים את לה-פן ימני קיצוני'' [...] [1]

------------------

ומדוע בחרתי להביא ציטוט זה כתשובה לשאלתך?

העניין יחסית פשוט; הטענה המרכזית במחקרי היא שהתת-מודע הקולקטיבי אכן עושה את שלו בכל האמור לזהות נוספת המוצמדת לאדם, וכלל לא משנה אם בחר לצדד בה ו/או לדחותה – אולם המקרה היהודי נגוע בבדיקה מתמדת של תועלתנות העניין, שפירושו: השלכה דדוקטיבית מהכלל אל הפרט, והקביעה שהיהודים אכן מצויינים הם, ולצורך כך נביא את הדמויות ההיסטוריות שהיו בעלות 'תודעה יהודית' לצורך העניין, גם אם לא ראו אות בעברית או ביקרו אי פעם בבית כנסת וכיוצ''ב. העיקר הוא אם אפשר לצורך המניפולציה הטכנית 'להתגאות' במוצאם, או לא.

אם לא ניתן להתגאות במוצאם, הרי שאינם מעניינים, וכמובן שנחשבים כמשומדים וכל דבר אחר הנלווה לכינוי והרגשה זו.

הדרישה שלי היא להפסיק ולנכס כל דבר שלם ו/או לחצאים ורבעים כדי לקבוע את מידת יכולת 'נאמנותו' לעניין היהודי – כולל יכולת ההתגאות בו – שכן הדבר מזכיר תחרות פחות מוצלחת של השבחת קבוצה לשיטה שנראית לי מיושנת במקרה הטוב, ובעייתית עד מאוד במקרה אחר.

חישוביו של היהודי הצרפתי במאמרו של ציפר היו יכולים להשמע מעניינים פי כמה לו היינו מחליפים את המילים 'יהודי' ב'גרמני', נניח, וגורסים שעיתונאי גרמני אמר זאת ביחס לבחירות בצרפת; התגובה היתה מן הסתם שונה, ועל כן טל קורה מבין עיניך – שכן מי שמוכן לקבל מחמאות אתניות, צריך גם להיות מוכן לקבל יריקות אתניות מסוג אחר. אולי עדיף להפסיק להתייחס ולהשוות באופן אובססיבי שמעיד יותר מכל על הקבוצה המשווה והמתייגת, מאשר על הקבוצה של אלה שמתוייגים אליה ללא כל שאלה אם כלל היו מעוניינים בכך.

______________________________________________

[1] ראה מקור: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...
_new_ הוספת תגובה



ישראל מייצגת יומרה
אריה פרלמן (יום שישי, 27/04/2007 שעה 19:17)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הַדְּרִישָׁה שֶׁלְּךָ תְּמוּהָה בְּמִקְצָת.
מַדּוּעַ מֻתָּר לְכָל מְדִינָה וְעַם לְחַפֵּשׂ בַּעֲלֵי-בְּרִית וְלִבְחֹן מִי מְשָׁרֵת יוֹתֵר טוֹב אֶת הָאִינְטֶרֶסִים שֶׁל הַמְּדִינָה וְ/אוֹ הָעָם?

עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה כַּאֲשֶׁר מְדֻבָּר בְּעַם קָטָן מֻקָּף בְּאוֹיְבִים וּלְמוּד נִסָּיוֹן רָב שָׁנִים שֶׁחֶלְקוֹ הַגָּדוֹל מַר מִלַּעֲנָה.

אַתָּה כַּמּוּבָן מוֹחֶה עַל הַהֶקֵּשׁ הָאוֹטוֹמָטִי יוֹתֵר יְהוּדִי=יוֹתֵר טוֹב לַיְּהוּדִים.

אוּלַי אַפְתִּיעַ אוֹתְךָ אִם אַסְכִּים אִתְּךָ שֶׁמְּדֻבָּר בִּשְׁטוּת גְּמוּרָה. מַר יוֹסֵף לִיבֶּרְמַן, הַיְּהוּדִי הַדָּתִי הַמֻּצְהָר, שֶׁכִּמְעַט הָפַךְ לִסְגָן-נְשִׂיא אַרְצוֹת-הַבְּרִית - אוֹי וַאֲבוֹי אִלּוּ אָכֵן הָיָה זוֹכֶה בַּבְּחִירוֹת. מִתּוֹךְ קֹמֶץ שֶׁל שִׁשָּׁה סֶנָטוֹרִים שֶׁסֵּרְבוּ לְגַנּוֹת אֶת עֲרָפַאת עַל הַמִּלְחָמָה שֶׁפָּתַח בְּסֶפְּטֶמְבֶּר 2000 - הָיָה אֶחָד יְהוּדִי בְּשֵׁם יוֹסֵף לִיבֶּרְמַן. עָדִיף כְּבָר אֶת רַאלְף נֵידֵר בְּתוֹר סְגַן-נָשִׂיא וְזֶהוּ.

קִצּוּרוֹ שֶׁל דָּבָר - יַהֲדוּתוֹ שֶׁל מַנְהִיג עֲשׂוּיָה לְהַשְׁפִּיעַ לְרָעָה לֹא פָּחוֹת, וְאַף יוֹתֵר מֵאֲשֶׁר לְטוֹבָה, וְלָכֵן יֵשׁ לִבְחֹן כָּל אֶחָד לְגוּפוֹ שֶׁל עִנְיָן.
_new_ הוספת תגובה



אריה, אתה לא יודע כמה שאתה צודק
ישראל בר-ניר (יום שישי, 27/04/2007 שעה 23:51)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''יַהֲדוּתוֹ שֶׁל מַנְהִיג עֲשׂוּיָה לְהַשְׁפִּיעַ לְרָעָה לֹא פָּחוֹת, וְאַף יוֹתֵר מֵאֲשֶׁר לְטוֹבָה''

לא ''עשויה'' אלא בוודאות. הוא יהיה חייב להראות ''אובייקטיביות'' ואתה יכול לנחש לבד איך זה ימומש.

באנגלית זה נקרא to bend over backwards. אינני יודע איך לתרגם את זה לעברית - ''להתכופף לאחור'' איננו מעביר את המשמעות המלאה של הביטוי האנגלי.

הדוגמא הטובה ביותר היא התנהגותה של מנהיגות יהדות ארה''ב בתקופת מלחמת העולם השניה, אם כי הנסיבות היו שונות.
_new_ הוספת תגובה



אריה, אתה לא יודע כמה שאתה צודק
אריה פרלמן (שבת, 28/04/2007 שעה 9:03)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אֵרְוִין קוֹטְלֶר - מִי שֶׁהָיָה)?( שַׂר הַמִּשְׁפָּטִים שֶׁל קָנָדָה - דַּוְקָא יָדוּעַ כְּאוֹהֵד יִשְׂרָאֵל נֶחְרָץ.
_new_ הוספת תגובה



לכל כלל יש כנראה יוצאים מן הכלל . . .
ישראל בר-ניר (שבת, 28/04/2007 שעה 18:50)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



בוודאי שעדיף ראלף ניידר. נושא הצרכנות הוא חשוב מהרבה אחרים
מיכאל שרון (יום שישי, 27/04/2007 שעה 23:52)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי