|
אותה התופעה ובחומרה רבה יותר, קיימת בישראל. | |||
|
|||
קיום של ישוב עברי בארץ בזמני המלכים וקיומם של המלכים שציינתי קודם אינו נתון בסימן שאלה - הם מופיעים בכתובות מצריות ובבליות. כנראה שההגזמות בתנך קשורות בעיקר בגודל הממלכה, עוצמתה ונצחונותיה על עמי האזור. | |||
_new_ |
אותה התופעה ובחומרה רבה יותר, קיימת בישראל. | |||
|
|||
ייתכן שאתה צודק. האם אתה יכול להפנות אותי למקורות שלך ''כתובות מצריות ובבליות'' המתייחסות ל''קיום של ישוב עברי בארץ בזמני המלכים וקיומם של המלכים שציינתי.'' | |||
_new_ |
מכתבי תל אל עמרנה. | |||
|
|||
מלך ירושלים: מלך ירושלים מתלונן לפרעה מספר פעמים, על ה''חבירו'' התוקפים אותו ומבקש סיוע. ה''חבירו'' הם ישראל. במכתב אחר מציין מלך ירושלים כי שלח למלך פרעה 5000 עבדים במתנה, כותב המאמר שואל שאלה רטורית, ''האם עיר קטנה ובלתי חשובה יכולה להשיג 5000 עבדים?'' | |||
_new_ |
מכתבי תל אל עמרנה. | |||
|
|||
יש ספק גדול אם החבירו (או עפירו, או חפירו) היו ישראל, יש חוקרים המוכיחים כי משמעות המילה חבירו הנה שבטי נוודים הפושטים על מקומות ישוב של קבע. אני מטיל ספק רב בציטוט מהמכתב של תל עמארנה המובא במאמר שאליו הפנית. מכתבי תל עמארנה תורגמו לאחרונה לעברית במהדורה מדעית וזה לא קשה לבדוק. ידוע לנו ממכתבי תל עמארנה כי שליטי ערים בכנען בקשו תגבורות ממצרים בסדרי גודל של כמה עשרות חיילים בלבד , המספר 5000 נראה לי מוזר. | |||
_new_ |
מכתבי תל אל עמרנה. | |||
|
|||
ה'הפירו' הם כנראה לא ישראל. הם שימשו כחיילים שומרים ב-1850 לפנהס (עוד לפני תקופת האבות) ובכחיילים בצבא החיטי ב-1550 לפנהס (תקופת העבדות במצרים). | |||
_new_ |
אזכור ישראל בכתבים זרים | |||
|
|||
בספרו של אבא אבן „מורשת” (1984) מובא טקס מצרי מן המאה ה-13 לפני הספירה (לפני 3400 שנה) בדבר נצחון צבאי שנחל פרעה מר-נ-פתח, יורשו של רעמסס השני על בני ישראל (עמ' 35): ...נבוזה כנען בכל רע, נלקחה אשקלון, נתפסה גזר, יְנֹעם היתה כלא היתה, חָרב ישראל – אין לו זרע, היתה ח'ארו כאלמנה למצרים... כל הארצות יושבות לבטח, והמלך מר-נ-פתח שם רסן ובלם כל מי שהיה נע ונד. | |||
_new_ |
אותה התופעה ובחומרה רבה יותר, קיימת בישראל. | |||
|
|||
טרום-מלכים: אסטרלת פרעה מרנפתח - נצחון של פרעה על שבט בשם ישראל בדרום הארץ (-1230) לוח גזר - לוח חקלאי בעברית מהמאה העשירית לפנה''ס http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A6%D7%91%D7%A... תקופת המלכים:http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9C%D7%95%D7%97_%D7%... מצבת מישע - נצחון מואבי על עמרי (אבי אחאב) המונולית מכורכ - קרב שלמנאסר באחאב (-853) כתובת תל דן - נצחון ארמי על יהורם בן אחאב | |||
_new_ |
אותה התופעה ובחומרה רבה יותר, קיימת בישראל. | |||
|
|||
תודה! | |||
_new_ |
מספר הכתובות והאזכורים | |||
|
|||
החיצוניים שאותם ניתן לייחס באופן חד משמעי לעם ישראל בתקופת המקרא אינו גדול. (בין המאה ה 13 עד המאה השישית לפנה''ס). יש את כתובת מישע, מכתבי גזר, כתובת השילוח ואולי עוד שתיים שלש כתובות כולל כתובת בבלית על הגליית היהודים. בכתובות המצריות ובמכתבי תל עמארנה אין בהם זיהוי חד משמעי מדוייק ויש להם פרשנויות שונות, מכל מקום הם אינם סותרים אירועים המוזכרים בתנך. יש שמות פרעונים המוזכרים בתנך והמזוהים עם פרעונים הידועים ממצרים (כגון שישק - ששונק) וכמובן שמות של מלכים בבליים ואשוריים. כללית יש חוסר מידע חיצוני עד המאה התשיעית בערך ולאחריה כבר יש יותר חומר. ספרי המחקר המקראי בהם מצויינות הכתובות הללו רבים מאד. | |||
_new_ |
מספר הכתובות והאזכורים | |||
|
|||
תודה! ובלי שום קשר: ידיעה משעשעת על ניסיון יווני ל''הוכיח'' את ספור האודיסאה. http://www.economist.com/world/europe/displaystory.c... | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |