פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
יובב (שבת, 03/02/2007 שעה 17:31) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא ברורה לי האבחנה בין האסכולה הראשונה לרביעית.
מה ההבדל בין ''נסתגר לנו בכולל או בישיבה ונציל את נפשנו'' לבין ''אנחנו נתפלל וה' יעשה את העבודה עבורנו''?

לא ברור גם איפה המסקנה ''מן המדרש שציטטנו אנחנו אמורים ללמוד כי כדי לעבוד את ה' באמת, עלינו לבחור דוקא בדרך שהיא קשה לנו. קשה כקריעת ים סוף.''.
הרי אלה שמציעים 'ניפול למים' אומרים זאת עוד לפני שמתחוורת תכנית קריעת הים.
הרעיון שלהם הוא להתאבד לפי שהמצרים יגמרו עליהם, ולא מתוך רצון לעבוד את ה'.

מה שכן, יש עניין בטענה בקווי דמיון שיש בינה לבין חלק מתורתו של קאנט.
קאנט טוען בין השאר שמי שמפיק הנאה מלעזור לאנשים - עזרתו אינה מעשה מוסרי כיוון שהיא באה מתוך נטיותיו.
דוקא אדם שהדבר מעיק עליו, והוא מתגבר על המועקה ותורם בגלל תחושת החובה ולמרות נטיותיו הטבעיות, הוא המוסרי.

מטענה זו, ככל שהמעשה קשה יותר הוא מוסרי יותר. או, אם נרצה להקביל אותה לדת, ככל שיהודי 'סופג' יותר אי-נוחות או מקריב יותר, כך הוא יחשב אדוק יותר.
מסיבה זו אני מתפלא על טענות אנשים דתיים במספר תחומים.
הזזת שעון הקיץ ביום כיפור למשל - הרי מטרת יום הכיפורים היא 'ועיניתם'. אם 'מוסיפים' עוד שעת צום - כגודל העינוי כך גודל המחילה, לא?
(ה'מוסיפים' במרכאות כיוון שבסה''כ יש 24 שעות צום גם בשעון קיץ וגם בשעון חורף, אם כי ברור שהרעב הבעייתי הוא ביום כיפור עצמו ככל שהשעה מתאחרת והשמש לא באה).
_new_ הוספת תגובה



אגואיזם, עד היכן
רון בן-יעקב (שבת, 03/02/2007 שעה 19:18)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ובכן, אתה טוען בשעם קאנט שעזרה ''מתוך תחושת חובה'' עדיפה על עזרה בגלל ''הפקת הנאה מעזרה,'' קרי אגואיזם צרוף. הבעיה העקרונית עם הטענה הזו היא שבסוף כל ''תחושת חובה'' יושב לו ''ערבי פרוברביאלי'' אגואיסטי. היינו. גם סיפוקה של תחושת החובה מהווה מוטיבציה אגואיסטית, ואז אנא אנו באים.

הבעיה עם הטענות מהנימוק הדתי היא שבד''כ הן נגועות ב''עצלנות'' אינטלקטואלית מרצון, או השאיפה למצוא את הפיתרון הקל, תוך כדי הצגתו כפתרון שהושג בדי עמל.
_new_ הוספת תגובה



אגואיזם, עד היכן
יובב (שבת, 03/02/2007 שעה 19:38)
בתשובה לרון בן-יעקב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מודע לחסרונות של תורת קאנט... גם לגבי עקרון ''ומה אם כולם היו עושים כך'' שיכול להביא לאבסורד.
הזכרתי אותה כאן כי משהו במאמר הזכיר לי אותה.

לא הבנתי מה אתה מנסה לומר לגבי הדת.
_new_ הוספת תגובה



פרפטאום א-מובילה
רון בן-יעקב (יום ראשון, 04/02/2007 שעה 8:33)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לשאלך, הנה כמה ציטטות מדגימות:

''עלינו לבחור דוקא בדרך שהיא קשה לנו. קשה כקריעת ים סוף.''
''זהו מהלך קשה ביותר; הוא מנוגד לגמרי לטבע האנושי,''
''זו הדרך היחידה להשלים את המהלך של יציאת מצרים...אל הגאולה האמתית והשלמה.''

איך בוחרים, מי בוחר, מהו הטבע האנושי, מה פרוש גאולה, מה זה שלם ואמיתי, ועוד כהנה וכהנה שאלות שהכותב מניח שהן ברורות מאליהן Self Evident אבל מתנגד לתחומי המחקר ה''סקולריסטי'' השונים שכן מנסים לעמוד על שרשיהן, משום שמחקר כזה יערער ח''ו את בסיס האמונה שלו.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי