|
הקיבעון המחשבתי | |||
|
|||
''כולנו רואים את העולם דרך המשקפת של דעותינו'' - ועל זה יאמר: הללויה, יובב! אני אוסיף ואומר, ובהמשך לזה, שאנחנו נבחנים ונבדלים בנכונות וביכולת שלנו, מפעם לפעם, לנסות ולראות את העולם גם דרך המשקפת של האחר (שוב - בניסיון להבין ולהסביר אותו לעצמינו , לא ככורח למצוא לו צידוק). ובאשר לנטיה הזו להלקאה עצמית אני אצטט חלק ממשהו שכתבתי בתגובה למאמר אחר: אחת התסמונות המאפיינות את הישראלי הנאור היא ההלקאה העצמית.... אמרתי ישראלי נאור?...אני תוהה..האם לא היה זה, בין היתר, ממאפייני היהודי בגולה? זה החש צורך מתמיד להתנצל על עצם קיומו, להצניע עצמו ולו רק כדי לשמר את עצמיותו? מוזר הוא שגם כיום, כעם בארצו, אותה נטייה לא נעקרה משורש אלא מושרשת דווקא ע''י מי שכל כך חפץ להיות ''ככל העמים''. זאת, להוציא היבט אחד - לכל העמים ברורה זכותם הבסיסית להגנה על עצמם כנגד כל איום על עצם קיומם ואילו בינינו - יש עדיין מי שטורח להתנצל ולהלקות עצמו (בבחינת ''אשמנו, חטאנו'') על השימוש בזכות יסוד זו. לתפארת הישראלי הנאור! | |||
_new_ |
הקיבעון המחשבתי | |||
|
|||
ואת זה כתב פרופסור גוסטב הנדריקסן, פרופסור באוניברסיטת אופסאלה, שהיה גם חבר בוועדת פרס נובל, ודחה את עצומת האינטלקטואלים היהודים בגרמניה, להעניק את פרס נובל לשלום להיטלר. את הדברים הבאים הוא כותב למרדכי ניסן (התכתבות ב''נתיב''): ''היהודי הנודד'' - אות קין איני יודע באיזו מידה אתה ער לעצמת הדימוי של היהודי הנודד (der Wanderjude) בתודעתו הקבוצית של איש המערב, דימוי המבוסס על הפסוק מבראשית ''נע ונד תהיה בארץ'': קין, רוצח אחיו, שנתגלגל מאוחר יותר ברוצח האל. מדינת ישראל מחקה ממצחו של היהודי את אות הנודד הנצחי. לראשונה מזה אלפיים שנים נתפס היהודי באור חדש, כשווה בין שווים. והנה באים אתם, ובמו ידיכם מפקירים את מולדתו של העם היהודי, מולדת שעליה שילמו בחייהם מליוני אחיכם בכבשני אושוויץ וטרבלינקה. את נשמת האומה כבר מכרתם לשטן; עכשו אתם עסוקים בביתורו של הגוף, או נכון יותר של מה שעוד נותר ממנו... ''וכבר אתם מכינים לעצמכם כל גולה, נוטלים את הצרור הנקוב ואת מטה הנדודים ויוצאים לגלות. אך לפני כן, במעין עיוות גרוטסקי, אתם, במו ידיכם, מטביעים אות קין על מצחכם, לא על שרצחתם את אחיכם, אלא על שהוא רוצח בכם, קול דמיכם – ולא קול דמו – הוא הזועק מן האדמה.....'' | |||
_new_ |
הקיבעון המחשבתי | |||
|
|||
יש פה משהו חשוד. נראה לי הפרופסור שלך אינו נוצרי. מושג היהודי הנודד מקורו באגדה נוצרית על סנדלר יהודי שלעג לישו בדרכו לצלב ולכן נידון לנדודים (על 'שובו' של ישו) | |||
_new_ |
הקיבעון המחשבתי - ומה לא מתאים פה? | |||
|
|||
_new_ |
הקיבעון המחשבתי - ומה לא מתאים פה? | |||
|
|||
הפרופ טוען כי היהודי הנודד הוא קין, ולא היא. אם אני בבורותי המוחלטת בדת יודע פרט טריביאלי כזה, נראה לי מוזר שהוא לא יודע. אולי הוא לא נוצרי? | |||
_new_ |
הקיבעון המחשבתי - ומה לא מתאים פה? | |||
|
|||
יובב, זו סוגיה בהבנת הנקרא בלבד. למיטב הבנתי, הפרופ' אינו טוען כי היהודי הנודד הוא קין אלא שדימוי זה, של היהודי הנודד, בתודעה המערבית שאול מהפסוק ''נע ונד תהיה בארץ'' ומהיותו טעון שלילית הוא כ''אות קין'' על מצחו של היהודי. | |||
_new_ |
בקריאה שניה - טעות שלי | |||
|
|||
_new_ |
הקיבעון המחשבתי | |||
|
|||
תודה, חנה. תוכלי, בבקשה, לרשום לי קישור לדברים אלה? | |||
_new_ |
היכנסי באמצעות Google למאמר שלי תחת הכותרת 0 | |||
|
|||
''עצירת הטירוף'', דלגי על הקטע הראשון, היישר אל ציטוטי דבריו של פרופסור הנדריקסן. את המקור תוכלי למצוא בגליון אלול התשנ''ה של הדו-ירחון ''נתיב'', בעריכת אריה סתו, אחד האנשים היותר חכמים ויותר משכילים בארצנו, אם לא המשכיל מכולם. זהו כתב-עת לאנשים חושבים באמת. | |||
_new_ |
היכנסי באמצעות Google למאמר שלי תחת הכותרת 0 | |||
|
|||
אכן, מוכרת לי פעילותו של אריה סתיו במסגרת ''מרכז אריאל למחקרי מדיניות'' ולאחרונה גם נחשפתי לירחון ''נתיב'' שבהוצאתו. קראתי את המאמר כהמלצתך. הציטוט מתוכו, שהצגת כאן, הוא אכן העיקר והתמצית והוא ראוי למחשבה ולשינון. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |