פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה ליהודה-אודי דוכן, 06/11/06 21:17)
אתה טועה, יש גיהינום, שאל את דנטה.
חנה אייזנמן (יום שלישי, 07/11/2006 שעה 12:47)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אתה טועה, יש גיהינום, שאל את דנטה.
יהודה-אודי דוכן (יום שלישי, 07/11/2006 שעה 20:18)
בתשובה לחנה אייזנמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד

היכן ראית שאני טוען שאין גיהנום? ודאי שיש.

אנני מכיר את דנטה אבל אני מכיר את אחד מראשי ממשלתנו ז''ל שהעלו את נשמתו בסיאנס והוא סיפר שהוא נמצא בגיהנום.

אין מה לדאוג לו,הוא לא לבד, הוא סיפר שרוב חברי הכנסת והממשלות לדורותיהן נמצאים שם.

נ.ב
כמעט שכחתי,הוא גם סיפר שחם שם, מ-א-ו-ד חם.
_new_ הוספת תגובה



אתה טועה, יש גיהינום, שאל את דנטה.
חנה אייזנמן (יום שלישי, 07/11/2006 שעה 20:40)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התגובה כוונה לעין החסרה, לא לך.

סתם קטע - הקדמה

דנטה אליגיירי מאת בוטיצ'ילי

בתחילת המאה ה 14 נכתבו שתי יצירות אומנות דומות בשתי מסגרות תרבות שונות. הראשונה – ''הקומדיה'' אשר לדנטה אליגיירי, אשר נכתבה בין השנים 1310-1320, וקיבלה את התואר האלוהית מיד עם פרסומה. השניה – המחברת ''על התופת והעדן'' שהיא המחברת ה 28 אצל מחברות עמנואל בן שלמה בן יקותיאל, ונכתבה בין השנים 1320-1330. שתיהן הן יצירות פואטיות אשר נושאן הוא תיאולוגי מובהק- חיזיון העולם הבא, וטיול בעולמות המתים. רבות נכתב על כל אחת מהם ביחד ובנפרד. ''הקומדיה'' פורשה, עובדה, נותחה, הן כיצירה אומנותית והן כיצירה פוליטית- דתית. לעומת זאת, שירו של עמנואל עמד בצידה ונתפס כהעתקה של הקומדיה, ותמיד הוזכרה זו בשורה אחת עם יצירתו. אין ספק בגדולתה של ה''קומדיה'' על זו של ה''מחברת''- בעומק, בממדים השונים, במשמעויות. אך שני המשוררים מציירים את העולם הבא כל אחד בהשקפתו הוא, בכדי להביע ערכים של חיים נכונים, מתוך ההקשר התרבותי שבו הם פועלים. ובכך הם משיגים את מטרתם כל אחד בנפרד: היצירות הן כשבט ביקורת אצל הקוראים על דרכיהם בעולם החיים, ללא הבחנה בין פשוטי עם או ממלאי מקומו של האלוהים עלי אדמות. כולם מגיעים לעולם המתים והמשוררים ראו מה מצפה לכולם בעתידם (http://www.e-mago.co.il/Editor/myth-546.htm).
_new_ הוספת תגובה



צמד חמד של עובדי אלילים
עמיש (יום שלישי, 07/11/2006 שעה 21:17)
בתשובה לחנה אייזנמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ולשבחם יאמר שהם נאים זה לזו וזו לזה.
_new_ הוספת תגובה



צמד חמד של עובדי אלילים
Israeli101 (יום חמישי, 09/11/2006 שעה 6:44)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''ולשבחם יאמר שהם נאים זה לזו וזו לזה''

נשמע כמו תסקיט מ''הגששים''!!
_new_ הוספת תגובה



אתה טועה, יש גיהינום, שאל את דנטה.
יהודה-אודי דוכן (יום רביעי, 08/11/2006 שעה 12:57)
בתשובה לחנה אייזנמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד

''כולם מגיעים לעולם המתים...'' ומיד בהמשך ''...והמשוררים ראו מה מצפה לכולם בעתידם''.
דבר והפוכו- אם כולם מגיעים לעולם המתים הרי שלא יכול להיות עתיד,הלא כן? אני חושב שהיה יותר מדויק לאמר- עולם החיים שלאחר המוות.

המדע,שלא כמו שסוברים רבים,ככל שהוא מתקדם הוא רק מחזק את הדת היהודית ויותר ויותר מדענים מתחילים ''לתפוס'' שאין כל אפשרות שהעולם נוצר יש מאין-אלא אם כן יש בורא.

רוב בני האדם מודדים את העולם רק באמצעות חמשת החושים שלהם וחושבים ש - 'זה כל מה שיש'. אם יעמיק האדם לחשוב הוא יבין שחושי האדם מוגבלים מאוד ואין הוא ''רואה'' אלא חלק קטן שבקטנים ממה שהעולם באמת מכיל.יש ספקטרום אין סופי של תדרים בחלל האויר שעין האדם אינה רואה ואוזנו אינה שומעת.

ה''חכמולוגים'' מעדיפים לחיות באשליה שחושיהם מספקים להם ואוחזים בכל כוחם בטענה הנבובה שהם מאמינים רק במה שהם יכולים לראות ולשמוע.
_new_ הוספת תגובה



אתה טועה, יש גיהינום, שאל את דנטה.
חנה אייזנמן (יום רביעי, 08/11/2006 שעה 20:14)
בתשובה לחנה אייזנמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מביאה שוב את הקטע, כי שכחתי לציין את שם הכותב -
מדריך הטרמפיסט בעולם הבא: מפגש בין דנטה לבין עמנואל הרומי חלק א' (http://www.e-mago.co.il/Editor/myth-546.htm)
ירון כהן צמח

במאמר זה אציג את המפגש התרבותי בין דנטה אלגיירי לבין עמנואל הרומי. שניהם משוררים מהפכנים אשר התבלטו בכתיבתם הדתית והחילונית. המאמר יתמקד בשאלת הזהות והשוני של שירי המסעות אל העולמות הבאים- הקומדיה האלוהית והמחברת על התופת והעדן. תוך כדי כך, נכנס אל עולם מרתק בדימוייו וננסה לפענח את סמליו.

הקדמה

דנטה אליגיירי מאת בוטיצ'ילי

בתחילת המאה ה 14 נכתבו שתי יצירות אומנות דומות בשתי מסגרות תרבות שונות. הראשונה – ''הקומדיה'' אשר לדנטה אליגיירי, אשר נכתבה בין השנים 1310-1320, וקיבלה את התואר האלוהית מיד עם פרסומה. השניה – המחברת ''על התופת והעדן'' שהיא המחברת ה 28 אצל מחברות עמנואל בן שלמה בן יקותיאל, ונכתבה בין השנים 1320-1330. שתיהן הן יצירות פואטיות אשר נושאן הוא תיאולוגי מובהק- חיזיון העולם הבא, וטיול בעולמות המתים. רבות נכתב על כל אחת מהם ביחד ובנפרד. ''הקומדיה'' פורשה, עובדה, נותחה, הן כיצירה אומנותית והן כיצירה פוליטית- דתית. לעומת זאת, שירו של עמנואל עמד בצידה ונתפס כהעתקה של הקומדיה, ותמיד הוזכרה זו בשורה אחת עם יצירתו. אין ספק בגדולתה של ה''קומדיה'' על זו של ה''מחברת''- בעומק, בממדים השונים, במשמעויות. אך שני המשוררים מציירים את העולם הבא כל אחד בהשקפתו הוא, בכדי להביע ערכים של חיים נכונים, מתוך ההקשר התרבותי שבו הם פועלים. ובכך הם משיגים את מטרתם כל אחד בנפרד: היצירות הן כשבט ביקורת אצל הקוראים על דרכיהם בעולם החיים, ללא הבחנה בין פשוטי עם או ממלאי מקומו של האלוהים עלי אדמות. כולם מגיעים לעולם המתים והמשוררים ראו מה מצפה לכולם בעתידם.

רבות דובר על ההכרות בין שני המשוררים. בכל מקום שמוזכר שמו של עמנואל עולה מיד שאלת ההכרות עם דנטה ומידת השפעתו של דנטה על יצירתו של עמנואל. אך כאשר נרצה לבחון מהו הערך הכללי העיקרי המובע ביצירות ואיזה משמעות מעביר השיר, אראה שמעבר למידת הכרותם, אם אכן התקיימה, ישנם גורמים נוספים היכולים לגרום לדימיון בין היצירות. נניח כאן את דעתו של קאסוטו ונקבל שעמנואל קיבל את הרעיון לכתוב את יצירתו מתוך מפגש עם יצירתו של דנטה ולאו דווקא עם המשורר עצמו. (קאסוטו משה דויד / דנטה ועמנואל הרומי / מוסד ביאליק תשכ''ו, ט''ז).

אם כך, מהו הערך המשתקף ביצירות? במאמר זה אנסה להראות ששתי היצירות משקפות ערכים שונים לחלוטין. ביצירתו של דנטה משתקף ערך ממסדי שלפיו הכנסייה היא הכל. כמו בחיים כך גם ובמוות. העולם הבא הוא העתק והמשך של העולם הזה. רק לאחר ווידוי וטיהור יוכל המאמין להגיע לגאולה ולהיכנס לקהילת הקדושים תחת כנפי הכנסייה. מקומו בעולם הבא נקבע ביחס למערכת חוקים, פשעים וחטאים כנסייתית. וזה הרי מכיוון שהכנסייה היא אשר מחליטה מה טוב ומה רע. כשדנטה יוצא נגד הכנסייה, הריהו יוצא נגד תופסי המשרות אשר השחיתו את הכנסייה. לפרט הוא פונה בכדי לתקן את דרכיו, ולכנסייה הוא פונה בכדי שזו תמצא מחדש את הדרך הנכונה ואת מקומה כקובעת סדרי עולם
_new_ הוספת תגובה



על דאנטה ועמנואל הרומי
עמיש (יום רביעי, 08/11/2006 שעה 21:13)
בתשובה לחנה אייזנמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ועוד דבר או שנים, ראו כאן.

_new_ הוספת תגובה



אתה לא מתבייש?
ישראל בר-ניר (יום רביעי, 08/11/2006 שעה 23:42)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאמרים יפים ומלאי תוכן אתה מפרסם בפורום המתחרה, ולנו אתה משאיר רק ''סחורה'' מהסוג שמתאים לצדק?
_new_ הוספת תגובה



אתה לא מתבייש?
עמיש (יום חמישי, 09/11/2006 שעה 7:36)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא.
תנאי הפרסום באתרים מסויימים מתאימים לי יותר.
_new_ הוספת תגובה



יובל עושה לך צרות?
ישראל בר-ניר (יום חמישי, 09/11/2006 שעה 7:53)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אין לדון במדיניות ההנהלה וגו'
עמיש (יום חמישי, 09/11/2006 שעה 8:12)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש מקומות ידידותיים יותר
_new_ הוספת תגובה



נו טוף,
ישראל בר-ניר (יום חמישי, 09/11/2006 שעה 8:28)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חשבתי שאני חבר שלך . . .
_new_ הוספת תגובה



ששששששששש תזהר
עמיש (יום חמישי, 09/11/2006 שעה 8:45)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כשהללו יגיעו לשלטון הם יבואו אתך חשבון...
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי