|
מוסר נוצרי בלבוש חסידי | |||
|
|||
למרבה ההפתעה והאכזבה, מזכיר המוסר החסידי (''להנתנהג בחסידות גם כלפי הרודף אותך'') כמו הגשת הלחי השניה על-פי הנצרות. הלישוע דמינו? הכפאולוס היינו? | |||
_new_ |
אריה, בבקשה להתנסח בעדינות ולא לעשות השוואות | |||
|
|||
מעליבות. הדוגמא ל-''מוסר זה היא הנהגתו של יוסף עם אחיו. כל ישראל אחים וצריכים ללמוד מיוסף ''לגמול לחייבים טובות'' כלשון הזוהר. כלפי מי שאינם יהודים, הגישה היא שאם אינו נלחם בנו - צריכים לזכור שהוא נברא על ידי הקב''ה ולהתייחס בהתאם. אם הוא מנסה להזיק - הסיפור הוא אחר ועל כך כתבנו כבר באריכות. שנה טובה ומתוקה. נסים. | |||
_new_ |
ניסים - מהי הבעייה לשיטתך במוסר | |||
|
|||
הנוצרי? רעיון הקרבת הלחי השנייה? או שמא זה רעיון ביטול המצוות למען האמונה הפנימית? או אולי דבר אחר? אשמח לקבל בנקודה זו תשובה מפורטת בעניין, אך אנא תן דעתך לכך כי המוסר הנוצרי מורכב מעט יותר ממה שאתה או מר פרלמן מייחסים לו, וזאת בהתאם לסוג כוון האמונה ופירושיה בקבוצות הנוצריות השונות. | |||
_new_ |
אלכס, אין לי בעיה עם המוסר הנוצרי יותר משיש | |||
|
|||
לי עם מוסר אנושי בכלל. כיהודי, אני משתדל לחיות על פי המוסר היהודי. זו תשובה מתחמקת משהו כי הנושא נדון כאן בפורום די בהרחבה. לעניין זה ראה מאמרה של שרית ילוב מלפני כחדשיים ותגובותיי באותו פתיל. אם עדיין יוותרו שאלות - אשמח להתייחס. בברכת שנה טובה ומתוקה. נסים. | |||
_new_ |
לאלכסנדר על המוסר הנוצרי | |||
|
|||
לא הצגתי את הגשת הלחי השניה כבלעדית למוסר הנוצרי. אך בכל זאת מדובר בגישה מושרשת בברית החדשה, וכמדומני שזאת הגישה שצפה ועולה באופן אינסטיקטיבי כאשר דנים במה שקרוי ''מוסר נוצרי''. ישנן כתות וגישות שונות בנצרות, ולא ביטלתי את קיומן. | |||
_new_ |
מוסר יהודי-נוצרי | |||
|
|||
המוסר הנוצרי מורכב הרבה יותר ממה שאנשים שונים חושבים, ובקרב כווני הנצרות השונים בעולם ישנם הדגשות לטעמים שונים. חלקם אף מבקשים בפירוש לראות את הברית הישנה והחדשה כיחידה אחת. חלקם מטעים את ההבדלים בין השניים, אך לשיטתי כדאי תמיד לראות ולהביט במשותף לשתי דתות אלו מאשר למפריד בינהן. הקשק בין היהדות והנצרות עמוק הרבה יותר מאשר בין היהדות והאיסלם, ומכאן הבעייתיות הנובעת ממנו לפעמים. המוסר היהודי-נוצרי אינו יכול להיות ממש מושווה לכללי המוסר המוסלמי, שכלל לא עבר כל 'תקופת השכלה' וחילון. | |||
_new_ |
נסים, ההשוואה אולי שגויה | |||
|
|||
אך מעליבה? האמן לי שהתבטאתי בעדינות... אך למען אחדות ישראל ואהבת חינם - אשתדל אף יותר. שבת שלום. | |||
_new_ |
אריה, אולי אני רגיש מדי בעניין זה | |||
|
|||
אבל יש הבדל תהומי בין המוסר שלנו לכל ''מוסר'' אחר. אצלנו, ''הקם להרגך - השכם להרגו''. לא מגישים את הלחי השניה וגם לא פוגעים במי שאינו פוגע בנו, לא משנה אם זה גוי או, להבדיל, יהודי. כן פוגעים ואף משמידים מי שמנסה לפגוע בנו. כן מרחמים ומקרבים יהודי שבעבר ניסה לפגוע בי ועכשיו הוא נתון בידי... שבת שלום ושנה טובה ומתוקה. נסים. | |||
_new_ |
ניסים, עוד לא הצלחתי להבין מהו ההבדל | |||
|
|||
התהומי בין מוסר שהוא 'שלנו', לבין מוסר נוצרי לצורך העניין? האם אתה רואה שוויון בין מוסר נוצרי ומוסלמי? מה עדיף עליך לשיטתך? מה עליון במוסר היהודי על המוסלמי, ומה עליון על הנוצרי, ואנא אל תביא לי את נימוקיה המעניינים של גב' יילוב בנדון. אני מעוניין לשמוע את דעתך האישית בלבד בנקודה זו. | |||
_new_ |
אלכס, עוד לא הגדרנו מהו ''מוסר'', הלא כן? | |||
|
|||
אולי גם זמנו של מאמר בעניין זה יגיע, בינתיים אומר ש-''מוסר'' זה במשמעות ''איסור'', בין היתר. המוסר היהודי הינו מוסר אלוקי ולכן עליו להיות חף מכל אינטרס תועלתי. כל היתר מתייחסים אל ''המוסר'' כאל אמצעי להגיע לאיזו תועלת. זהו בקיצור נמרץ. שבוע טוב ושנה טובה ומתוקה. נסים | |||
_new_ |
ניסים - אני ממתין, אם כך, לשני מאמרים | |||
|
|||
חשובים פרי מקלדתך: 1. עמלק 2. מוסר יהודי | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |