|
''חז''ל קובעים.... '', אתה בטוח? כן, בטוח. | |||
|
|||
בס''ד. ציטוט ממדרש רבה (בראשית פ' ס''ג) בהקשר של הפרשה המדוברת, צאן יעקב: מעשה בכושי אחד שנשא לכושית אחת והוליד ממנה בן לבן. תפס האב לבן ובא לו אצל ר' (רבנו הקדוש) א''ל שמא אינו בני. א''ל, היה לך מראות (תמונות) בתוך ביתך? א''ל הן. א''ל (התמונה היתה) שחורה או לבנה? א''ל לבנה. א''ל מיכן שהיה לך בן לבן. לא הסיפור היחיד בהקשר זה, אבל מייצג. | |||
_new_ |
ניסים חביבי | |||
|
|||
לא מגיע לך שאגיד מה אני חושב על אמונתך זו. אבל אגיד משהו אחר - התיאוריה האומרת כי הסביבה משפיעה על התורשה היא תיאוריה בולשביקית מבית מדרשם של סטאלין וליסנקו. לא נאה ולא יאה שתחזיק בתיאוריה כזו. מרגע שנוצר העובר נקבעו כל תכונותיו הגנטיות הנוגעות לצורתו וכו'. אין שום כח בעולם שיוכל לשנות זאת (בינתיים) | |||
_new_ |
זה לא מדוייק | |||
|
|||
התנהגותה של האם במשך תקופת ההריון בהחלט עשויה להשפיע. אינני יודע אם זה חל על ראיה ו/או הסתכלות על תמונות, אבל עישון או שתיית אלכוהול, ובמקרים מסויימים העיסוק, משפיעים על התפתחות העובר וגם על צורתו. | |||
_new_ |
זה לא מדוייק | |||
|
|||
בודאי שיש השפעה, יש מחלות שנדבקות גם לעוברים וכיוצא באלו, אבל אין הדבר משנה את התכונות הגנטיות של העובר ובכללן כמובן התכונות המשפיעות על צורתו, צבעו, כשרונותיו וכ'. | |||
_new_ |
הצחקתנו | |||
|
|||
זה מה שהמדע אומר...........בינתיים, לאחר שילמד וישקיע עוד כמה מיליארדים הוא ידע שזה לא מדויק. כמו שקרינה פוגעת בגנטיקה ולא רק של עוברים, וזיהום אויר משפיע, אז יש עוד כמה דברים שמשפיעים בזמן ההיריון. | |||
_new_ |
צודק עמיש | |||
|
|||
בס''ד. הסביבה אינה משפיעה על התורשה; שינויים כימיים ופיזיולוגיים בגוף האם בעת ההריון, משפיעים גם משפיעים, ושינויים כאלו יכולים להתחולל גם כתוצאה מראיית תמונות וכדומה. אולי יקום (ישב) מישהו ויכתוב מאמר המסביר כיצד מתחוללת הראיה ויחסוך לי את העבודה הזאת; אח''כ אפשר יהיה לדון בשאלה אם ועד כמה ראיה עשויה/עלולה להשפיע על הרואה, כמו גם על זה שרואים אותו אגב. | |||
_new_ |
תמיד האמנתי שאתה לא עצלן (:-- | |||
|
|||
אני בכל אופן לא יכול להסביר זאת. | |||
_new_ |
עבודה בעיניים? | |||
|
|||
אם אינני טועה במקורות נאמר ''קול באישה ערווה'' (לא נתקלתי אף פעם ב''מראה אישה ערווה'' . . .) למה אתם דואגים רק למראות שרואים? מה בקשר לקולות הנשמעים? | |||
_new_ |
עבודה בעיניים? גם באזניים | |||
|
|||
בס''ד. זה בדיוק אותו רעיון, אם כי בעיניים יש לאדם שליטה יותר מאשר באזניים. שמיעה היא תהליך פאסיבי כידוע, בעוד ראיה היא תהליך אקטיבי. לשמוע לשון הרע למשל, זה משהו שעושה נזק גם לשומע וגם מזה אנחנו מוזהרים. לשמוע דברים חיוביים, מאד מועיל ולכן מאד מומלץ. | |||
_new_ |
''חז''ל קובעים.... '', אתה בטוח? כן, בטוח. | |||
|
|||
האם אצל כל זוג כושים המחזיק בבית תמונה לבנה ייוולד ילד לבן? אם לא, מדוע? | |||
_new_ |
''חז''ל קובעים.... '', אתה בטוח? כן, בטוח. | |||
|
|||
בס''ד. האם כל מי שראה מראה מזעזע יחטוף טראומה לכל החיים? לא, אבל יש כאלה. אותו דבר גם כאן. | |||
_new_ |
ננסה לעזור לך | |||
|
|||
התהליכים הגופניים המעורבים בראיה ובשמיעה הם בעיקרם עצביים והחלק הפיזי בהם הוא קטן ביותר. מבחינה פיזית אלו הם תהליכים בעצמה נמוכה מאד המתחוללים באזור קטן יחסית של הגוף,ועל כן, הפעולה של ראיה או שמיעה אין לה השפעה על הגוף אלא במידה מוגבלת, שלא כמו תהליכים בעצמות פיזיולוגיות ועצביות גבוהות. מקרה של השפעה בעצמה גבוהה על מערכת הראיה או השמיעה יכול להשפיע עליהן או אף להזיק להן אך אלו מקרים נדירים ומיוחדים ואינם שייכים לחיי יום יום רגילים. על כן, השאלה הנכונה לשאול היא לגבי עצמת החוויה אותה עובר אדם בעת שהוא רואה ושומע דברים שונים. עצמת החוויה תהיה שונה אם האדם נכח באירוע או אם קרא עליו או אם שמע עליו או ראה אותו בטלויזיה או בסרט. כמו כן תהיה החוויה שונה בהתאם למבנה הנפשי של כל אדם ואדם. ניתן להניח כי ככל שעצמת החוויה גדולה יותר כן יש סיכוי רב יותר שהיא תשפיע עליו בצורה כזו או אחרת. צורה ההשפעה, משכה ותוצאותיה הם כמובן שונים מאדם לאדם וממקרה למקרה. בהחלט יתכן מקרה של זעזוע חמור שישפיע קשות על אדם כתוצאה מחוויה שעבר, מאחר ועוברים מחוברים למערכת הגופנית של האם (עם מערכת הגנה מסויימת) בהחלט יתכן והוא יושפע במקרים ידועים. ההנחה כי הוא יושפע באפיו וצורתו כתוצאה מראיית דבר מה, שהשפעתו אינה נכרת וברורה,היא כה רחוקה עד כי לא ניתן לקבלה. | |||
_new_ |
ננסה לעזור לך, תודה. | |||
|
|||
בס''ד. חוץ מהסיפא, מה שכתבת בהחלט מתאים למה שהתורה אומרת. הסיפא של דבריך מלמדת כי אתה מתעלם כנראה מהשפעה מתונה הנמשכת זמן ארוך יחסית, וגם בזה מדובר כאן ובמקומות אחרים. תופעה של זעזוע חזק עם השפעה מתמשכת, ממראה כלשהו, היא נדירה ביותר ולא ניתן להסיק ממנה על הכלל. תופעה של השפעה איטית ומתמשכת, זו הרבה יותר מצויה ובעיקר אליה מתייחסים מקורותינו. יש להביא בחשבון גם את מצבו הנפשי/רוחני של הרואה; תינוק יושפע ממראה כלשהו הרבה יותר משיושפע מבוגר מאותו מראה, וכן הלאה. תגובה עצבית בעקבות מראה או קול, יכולה להיות ניכרת ביותר; בהחלט יתכן שייתפסו או יתרפו שרירים בגוף כתוצאה מראיה או שמיעה. אין שום סיבה להניח שאברים פנימיים מגיבים בעוצמה פחותה מהתגובה הגלויה של השרירים, אולי אפילו להיפך. אדם עשוי לחשוב שמשהו לא משפיע עליו ומאוחר יותר מתגלה ההשפעה. לסיכום, כמו שמראה (וקול) חיובי עשוי להרגיע, שזה אומר שינויים גם בתהליכים כימיים בגוף, כך מראה (וקול) לא חיובי, עלולים ליצור תגובה הפוכה. העובר הוא חלק מאמו והוא מושפע ממה שהיא מושפעת. | |||
_new_ |
העובר הוא חלק מאמו והוא מושפע ממה שהיא מושפעת. | |||
|
|||
אין דרך בעולם להוכיח כי משהו אינו קיים, השיטה הנקוטה בידי בן אנוש היא כי במקרים מסויימים דברים אינם קיימים ואם מישהו טוען כי הם קיימים - עליו ההוכחה. אין לנו כל הוכחה כי במעמקי האדמה אין גמדים סגולים, אבל אנו חיים את חיינו בהנחה כי אין ואם מישהו טוען שיש - עליו להוכיח זאת. נניח כי העובר מושפע ממה שהם מושפעת (בנושאים עליהם אנו מדברים דהיינו ראייה של דברים בלתי ראויים) הרי שאם תראה אשה יפה היא תהפוך ליפה בעצמה (או לגבר נאה ר''ל) או אם תציץ בחיה טמאה תהפוך אף היא למין טמא. אם יקרה כדבר הזה לאשה אהיה מוכן להניח כי זה יקרה גם לעובר. ובכלל, למה לנו לעסוק בהריון ועוברים - אם יש השפעה למראה עיניים למה שהם לא ישפיעו על הרואה עצמו? למה רק על העובר? למה שכושי הרואה לבן (או להפך) לא יהפוך ללבן (או הלבן לכושי), או חמור לכלב או סוס לפרה, או זכר לנקבה. למה אנחנו נטפלים דווקא לעובר? אם תשאל אותי למה הניחו אבותינו כי יש השפעה על העובר דווקא, אשער כי הם אמרו זאת מפני שלא ידעו אחרת או משום שבקשו להמשיל משל כלשהו. הם הרי ידעו כי אין השפעה כזו על אנשים חיים וידעו כי כל אחד יודע זאת. בעניין עוברים הם יכלו לשער כאוות נפשם כי לא להם ואף לא לאדם אחר בדורם לא היה מושג מה קורה לעובר. | |||
_new_ |
''חז''ל קובעים.... '', אתה בטוח? כן, בטוח. | |||
|
|||
הסיפור מייצג את זה שהוא אמר, וכמובן שטעה מבחינה מדעית. ויתכן מאוד כי מקור הטעות הוא בפרשנות שגויה של פרשת יעקב וצאן לבן, פרשנות לפיה במקום לייחס ליעקב הבנה נכוחה של רזי המדע והטבע לאשורם, מייחסים לו בטעות הסתמכות על מאגיה. זה אגב קורה לא מעט בין פרשני התורה, והדעות נחלקות בין רוב לבין מיעוט, כאשר המיעוט במפרשים ההגיוניים כולל את האישים הנאמנים ביותר, ופוסקי הלכה בהרמב''ם, רס''ג, רד''ק, אברבנאל, רלב''ג ואחרים. ראה בין היתר ספרי ''על הנסים'' בהוצ' נמרוד. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |