|
מספר הערות | |||
|
|||
גזענות ====== גזענות אינה ענף במדע אלא נושא למחקר במדע. פעם היא היתה מילת גנאי וגם כיום היא מילת גנאי. לפחות לאלה שמבינים את איוולתה. ההנחה שהגזענות נולדה במוחו של ה''אדם הלבן'' היא מוטעית, אולי משום שמרבית האסכולה המדעית שחקרה את הגזענות התייחסה להיסטוריה של ה''אדם הלבן'' (אולי גזענות מוסווית בעצמה). אבל למעשה, בכל מקום וזמן בהיסטוריה התפתחו תרבויות שדירגו את עצמן מעל לאחרות. ההנחה שלך ש''ממשלות המדינות המפותחות אינן תומכות יותר בסחר בעבדים שחורים'' זקוקה לאימות. העבדים של היום הם לא רק שחורים, אלא גם חומים וצהובים והם עברו מוטציה – הם מנדבים עצמם לעבודות דחק זולות וחיים בדחק במדינות המפותחות ואינם זוכים לתנאי תעסוקה והגנה מפני החוק. ממש כמו עבדים. חלקם הקטן אפילו נמצא בישראל. העבדות קיימת, היא רק שינתה שם. הגזענות קיימת היום גם בקרב עמים מדוכאים כנגד העמים של ''העולם המפותח'' וכנגד עמים שכנים להם. אותה גזענות נשענת בעיקר על סכסוכים או תחרויות לאומיים-כלכליים שמשפיעים על יצירת דפוסי התנהגות ותרבות הדוחה את האחר/היריב ממכלול סיבות, שאינן קשורות דווקא תמיד לעניין הסכסוך (אלא נבנות עליו). הצד החלש הוא הצד שמפתח תיאוריות כנגד ''הגזע החזק'', תיאוריות אמוניות ומורליות המנסות להצדיק, או להסביר את חולשתו ונותנת להם מקום מפלט. במקרה שלנו, הרש''פ הוא מקור לתעמולה אנטישמית, לצד האליטה האינטלקטואלית במצרים , המובילה בעולם הערבי. חוגים ערביים משיגים אפילו תנועות ניאו נאציות במערב, בפתוח ועדכון התיאוריות האנטישמיות ובסיפורי הבדים על הישראלים-יהודים. כל זאת מתוך כוונה להשחיר את פני ישראל ולהוביל תהליך של דה-לגיטימיזציה של ישראל, במסגרת מאבקם הלאומי לביטול מדינת היהודים. גזענות פלסטינית =============== מרואן ברגותי הואשם ברצח בפועל. כל עניין דעתו/כוונתו לגבי הפתרון המדיני אינו עניין למשפט, אלא לבירור בין הישראלים והפלסטינים. אינני בא בקובלנה למרואן ברגותי אם הוא רצה לבטל את מדינת ישראל. הבעיה היא שהוא לקח את החוק לידיים לטעמו וחיסל ישראלים. ועל זה, ללא כל קשר למעמדו בקהילת הפלסטינים, הוא צריך לשלם ולהיענש בהתאם. כל ויתור בעניין זה (כפי שרמזה ציפי לבני שתיתכן קונסטלציה בה הוא ישוחרר אחרי הבחירות) היא זילות המשפט, פגיעה במוסר ותקיעת טריז לפתרון פוליטי אפשרי לסכסוך. להלן סיסמאות ואמירות אנטישמיות שאספתי די בקלות בשליפה פשוטה. המכנה המשותף לסיסמאות/אמירות שהן לא נאמרות בשוליים קיצוניים כלשהן, אלא דווקא במרכז הפלסטיני הקיצוני. האנטישמיות הזו מתגלגלת ברחובות, בבתי הספר, במסגדים, במשרדי הרש''פ : * ''היהודים בוגדניים ומושחתים, ותחיית המתים לא תתרחש עד שהמוסלמים יהרגו את כולם.''3 * ''הרוג יהודי ותגיע לגן עדן'' – שלט מעל מגרש כדורגל בזמן תחרויות לאליפות בין בתי ספר ברצועת עזה. * ''תמיד שאפתי להפוך את גופי לרסיסים קטלניים נגד הציונים ולהקיש על דלתות גן עדן בגולגולות של ציונים'', עדות וידיאו מוקלטת של מתאבדת בת 21 מעזה. * ''הנביא אמר: תחיית המתים לא תתרחש עד אשר המוסלמים ילחמו ביהודים, והמוסלמים יהרגו אותם. המוסלמים יהרגו את היהודים. שמחו על הבשורה, שמחו על ניצחון אללה'' – אמר בספטמבר האחרון אמר השיח' אבראהים מודירס, העובד במשרד להקדשים וענייני דת ברשות הפלסטינית. * בתשבץ בעיתון ''אלקודס'' ההגדרה היא ''תכונה יהודית'' והתשובה המתבקשת היא ''בוגדנות''. * במאמר מערכת רשמי של ''אלחיאת אלג'דידה'' מה- 5 ביוני 2004 אנחנו מושווים לחיות: ''נערות ירושלים היו שבויות ונחשפו למעשי זוועה רבים מידי בני הקופים והחזירים''. * ד''ר מוחמד מוסטפא נג'ם אמר בטלוויזיה הפלסטינית בנובמבר 2002 כי ''כפי שתיאר אותם אללה בספרו ובמסורת הנביא, הם מתאפיינים בשחצנות, גאווה, יהירות, פראיות, חוסר נאמנות ובגידה... ראו את הרמאות ואת מעשי הערמה''. * הפסיכולוג הפלסטיני ח'אדר עבאס מסביר בטלוויזיה ש''הישראלים גרמו לעצמם בכל החברות שבהן הם חיו לאסונות ולמעשי טבח... ולכן האנשים נקמו בהם וניסו להענישם'', וכן ש''השחיתות היא בטבעם של היהודים על פני האדמה, עד כי רק לעיתים נדירות את מוצא שחיתות שאין יהודים מאחוריה''. * במאי השנה שודר בטלוויזיה הפלסטינית זמר ששר כך: ''הם אלה שעשו את השואה....הם פתחו עבורנו תנורים כדי לאפות בהם בני-אדם... כאשר תנור מפסיק, הם מבעירים עבורנו מאה תנורים''. * בסרטון אחר, שהופק על-ידי הטלוויזיה הירדנית והוקרן בטלוויזיה הפלסטינית, רואים את היהודי השחור והכפוף צוחק בפניו של הערבי צחוק ארוך, מכוער ומנצח. מילא אני, שנראה כמו יהודון, אבל יוסי ביילין וודאי ייעלב כל-כך מהצחוק הזה. הרי אפילו לחייך הוא לא יודע. * ישנה איזו חדית' (מסורת אסלאמית המיוחסת למוחמד) שבה ''השעה (של תחיית המתים) לא תבוא עד שהמוסלמים יילחמו ביהודים ויהרגו אותם... והיהודי יתחבא מאחורי האבן, והעץ והאבן יאמרו: 'הו מוסלמי, הו עבד אללה, הנה יהודי מאחוריי, הרוג אותו'''. מתברר שהחדית הזה זוכה לעדנה רבה לאחרונה, ומשודר שוב ושוב בטלוויזיה הפלסטינית. * ''ספונסורים'' של קבוצות הכדורגל של הנוער הם שאהידים. הטורניר שהתקיים אשתקד בעזה נערך לזכרו של מתאבד במלון פארק נתניה. * גורמים רבים בחברה הפלסטינית (ובעולם הערבי בכלל) רואים את ישראל כ-''הרשות הציונית על אדמת פלסטין'' שהוקמה ''כנטע זר (המהווה) סרטן גזעני '' על ידי האימפריאליזם ''המנתק את האחדות הטריטוריאלית של האומה (הערבית) ומאיים על כל מפעלי התקומה והאחדות, הן של הערבים והן של המוסלמים...'' במזרח תיכון אסלאמי.'' ד''ר מחמד עמארה, מלומד אסלאמיסט מצרי). | |||
_new_ |
מספר הערות | |||
|
|||
אפילו במאה ה-19 עדיין נכתבו ספרים על עליונות הגזע הלבן ונחיתות הגזעים האחרים. אני לא זוכר את שמות הכותבים והספרים, אבל התופעות האלה היו ואלה שכתבו את הספרים ומן הסתם אלה שהאמינו לתוכנם התייחסו לזה כאל דבר מדעי. (''מאיין קאמפף'' נכתב במאה ה-20, אבל הייתה זו תופעה מעולם הפשע, הספר הזה לא נכתב על ידי איש אקדמיה.) כמובן, במושגים של ימינו הגזענות איננה ענף במדע אלה מלת גנאי וטוב שהתקדמנו קצת במאתיים שנה אחרונות, אבל ההיסטוריה האנושית רוויה בתופעות מזעזעות וצריך להכיר בכך. העבדים של פעם היו נלכדים בכוח, מועמסים על אניות משא, מובאים לשווקים ונמכרים כמו רכוש. העבדות של היום בכל זאת לרוב קצת יותר עדינה, קצת התקדמנו... לגבי הגזענות הפלשתינית - אם תקרא את ''הרשות השכנה'' (הכתובת בסוף המאמר), תמצא שם עוד כמה ''דובדבנים''. | |||
_new_ |
אבחנתו של פרקש על העבדות היא נכונה | |||
|
|||
ניתן לחשב ולהראות כי ה''גלולובליזציה'' אינה אלא העבדות החדשה. במקום להחזיק בעבדים בבריטניה או צרפת, שיש לתת להם תנאי מחיה הוגנים, מזון, ביטוח בריאות ושעות עבודה סבירות, מחזיקות המדינות המפותחות מיליארדי עבדים בהודו, סין, ומדינות אחרות, בתנאים קשים ואזריים בהרבה מהתנאים בהם הוחזקו עבדים בארצות הברית לפני מלחמת האזרחים. | |||
_new_ |
רק תהליכי קידמה מקומיים | |||
|
|||
(ואינני מתכוון לדגם השרוני) והתנערות מחיבוק הדב של ''המדינות המפותחות'' ישחרר את מדינות העולם השלישי מכיבוש העבודה (ואינני מתכוון לפרץ בעניין זה) הזרה. דווקא הודו וסין נראות לי המקומות הראשונים לפרוץ את האחיזה הקשוחה של הכלכלה המערבית, בשל המסה הקריטית שלהם והתודעה בלאומית תרבותית המיוחדת. המודל היפני מראה שהן הולכות להצטרף למעמד המדינות המפותחות בעתיד הקרוב יחסית (על אף הפערים החברתיים הרחבים בתוכן). אני חרד למדינות החלשות, כמו מדינות אפריקה, חלק מהמרכז אמריקאיות וחלק מהדרום מזרח אסיאתיות. דרך אגב, גלובליזציה אינה קללה, והיא יכולה להיות נאורה ומתחשבת או ארורה ומתחשבנת. | |||
_new_ |
הגלובליזציה אינה קללה | |||
|
|||
אם היא מלווה, כמו בהודו ובסין, בהיווצרותה של שכבה משכילה ובתעשיות עתירות ידע. זהו המצב בסין ובמידה מסוימת גם בהודו. הבעיה היא שבהודו נמצאות תעשיות אלה בבעלות אמריקנית ברובן, וכל ההון הנוצר מרווחיהן יוצא מהמדינה. סין תהפוך במוקדם או במאוחר למעצמה המובילה בעולם, דבר המבשר רעות לזכויות האדם ולזכויות העובדים | |||
_new_ |
הגלובליזציה אינה קללה | |||
|
|||
נכון.הודו וסין היו צריכות לזריקות עידוד של התעשיות המערביות. אבל כבר כיום ישנם תהליכים מקומיים שמתנהגים לפי דגם המערביות. בסין זה בולט יותר. הודו עדיין מחוברת יותר לפעילות הכלכלית המערבית בתוכה. אבל בכלכלות אדירות מהסוג הזה הכיוון הוא ברור - הליכה לעצמאות (יחסית). זאת למרות הפערים האדירים שנפערים בין ה''שכבה משכילה ובתעשיות עתירות ידע'' לבין דלת העם, שאינם מוכרים במערב (ואפילו לא בישראל). פערים אלה ישפיעו על התהליכים פנימיים בסין ובהודו, כיוון וקצב. צריךלקוות שהן תושפענה מן המערב בכל נושא זכויות האדם וזכויות הפרט. לא נראה לי שהסינים למשל, יוכלו להמשיך לדכא מיעוטים ושכבות סוציאליות נמוכות, 'בעולם גלובלי' ההולך ונפתח פוליטית, תרבותית, דתית, כלכלית וכו'. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |