|
צניעות וממציאי הגלגל | |||
|
|||
הצניעות היא ערך ביהדות לדורותיה. היא דווקא קרובה ל-ביישנות, שנתפשת על ידי חז''ל כתכונה אופיינית ליהודים [הם''ביישנים ,רחמנים וגומלי חסדים''] וגם ל-נקיון [''והיה מחניך קדוש ...ושבת וכיסית את צאתך'' ככתוב בספר דברים] וגם ל-ענווה [''עשות חסד והצנע לכת עם אלהיך'' ככתוב בספר מלאכי] זוהי מסורת יהודית עם חן.היא יפה מפני שהיא המסורת שלי!. יוק! הלבוש הארוך -לגברים ולנשים-הוא אסתטי, ומתאים דווקא מנסיון הסטורי למרחב הגיאוגרפי שלנו. היא מצניעה איברים ומשדרת שליטה אישית ביכולת המשיכה המינית.מכאן קיסמה. תפעילו את הדימיון שלכם תעלו דמויות צנועות מלאות חן ומצודדות.[אני רגיל לשמוע וידויים על היופי היוצא דופן של בנות דתיות דוקא במחנות אחרים] רק מפני שזו מסורת יהודית זה לא טוב? האם לא הגיעה העת לצאת מתסביך גיל ההתבגרות שלנו-בו כל מה שנכון בעיני הורינו[ואבותינו] מושלך בזלזול. מתוך רפלקס מותנה של ביטוי לעצמאות כביכול. בואו נצא מזה! אתם מעדיפים את המודלים של הוליווד וברודווי מפני שהכוכבים שלהם הם המודלים שלכם . זה הכל. אל תעשו מזה אידיאולוגיה.לא פמיניסטית ולא אחרת. אתם משועבדים לתעשיה התרבותית הזו כמו להמבורגר של מקדונלדס ולקוקה קולה. האם זה אומר שזהו אוכל טוב? בריא? טעים? איכס! | |||
_new_ |
יעקבי: תן לילד לגדול,אפילו אם הוא חושב שהוא | |||
|
|||
חכם וממציא את הגלגל. הרי אחרי האמנציפאציה באירופה הכל נהיה פרוץ ופתוח לשאלות. אכן,רוחות רעות נשבו אז בעולם. הכל נפתח לביקורת, הכל היה למשיסה, הכל היה לטרף והתשובה נהיתה שאלה. אם תקרא או שכבר קראת את הספר הקטן של רבי סעדיה גאון מסוף המאה ה- 9 בהקדמה לתרגום העברי של משפחת התיבונים היית רואה דבר מעניין. בין השאר הוא כותב בערך כך. כל עוד שאבותינו חיו עם הנביאים היה להפ קשר ישיר לבורא עולם. לא היה רב שיפסוק ,היה נביא שהתנבא. (לצד ולעומת הסנהדרין ושבעים הזקנים...) אם היתה שאלה היו הולכים אל ה''רואה''. (כמו שראינו אצל שמואל הנביא עם האתונות של קיש שאותן הלך שאול לחפש) כשבאו חכמי יון (עם האסכולה הפילוסופית להם) התחילו לשאול שאלות על כל דבר. מהות האדם, תפקידו, כדור ארץ עגול, שמש שטוחה, ירח קרח, תפקיד המלכות, המלך,הצבא,והשד יודע מה עוד. לנו היה אורים ותומים. עם כל הצרות והבעיות היה כיוון בבחינת:''ירצו יאכלו לא ירצו לא יאכלו''. לא כולם שמרו שבת, לא כולם למדו, היתה בערות נוראה בתקופות מסויימות עד שהמלך חזקיה :נעץ חרב בבית המדרש ואמר כל מי שלא ילמד תורה יידקר בחרב '' מוכר,נכון? וההמשך:''לא יצאו י''ב חדשים ובדקו מגבת ועד אנטיפטרס ולא מצאו תינוק ותינוקת (ילדים שהיגיעו לחינוך אבל היו למטה מגיל בר/בת מצוה)שלא היו בקיאים בהלכות נגעים ןאהלות. זה היה אז! היום, פתאום הכל ניתן לחקירה, לא שחסר לנו חקירות בגמרא, אבל אלו הן חקירות מבפנים ולעומתן חקירות מבחוץ. ואחרי כל זה, על מה מתחבטים? על צניעות. החינוך בסדר, המדינה בסדר, יחסי אזרחים בסדר, אין מחלוקות בארץ, הזאב גר עם הכבש והגדי רובץ עם הנמר, והיונק משתעשע על חור הפתן, והמים מכסים את כל הארץ דיעה. אבל, הבעיה העקרונית,שלא מרפה, שלא נותנת מנוח, שמדירה את השינה מעל ממציאי הגלגל ,היא : מה פירוש צניעות? למה יש אונס יותר אצל החילונים? כי החרדים לא מדווחים. למה יש סמים יותר אצל החילונים? כי החרדים לא נתפסים. למה צעירי החרדים והדתיים לא הלוכים לגואה שבהודו? כי הם משתמטים מהצבא . למה גבר רוצח את גרושתו באמבטיה כשהיא עירומה? כי ''עלה לו הסעיף''. ואצל החרדים והדתיים יש כלל ברזל שאסור לזוג גרוש לבא בקשר שהוא ''מפני שליבו גס בה''..כלומר שהיו רגילים, וקשה לשנות דבר שרגילים בו.אמרו חכמים''לא יגור עמה בשכונה אחת, לא ישיח עמה,וכו'. אבל..יעקבי, הכפיה הדתית של הדתיים עם הצניעות..זו הבעיה... הילדות בבני ברק נחנקות בחום האימים של הקיץ..זו ההבעיה ב''ה'' הידיעה. אתה הבנת מר ברוך? כמו שאמרתי, אילו חבלי לידה, ואולי גם ראית במאמרים אחרים שלי כאן. יש אנשים עם תסמונת ''הר כגיגית''. הכל בכפיה! אבל מה, יעקבי, יש לנו בעיה אחרת, הרי כתוב :''דרכיה דרכי נעם וכל נתיבותיה שלום''..מה לעשות. להסביר,ושוב להסביר, לדבר, דו-שיח, סימפוזיון,ארכיון, מאמרים,תיעודים, ביקורת, שאלה ותשובה. בוא נמשיך על דרך:''לא תחסום את השור בדישו... נמשיך לדבר. תן לחכם ויחכם. והוא דיהיב חכמה לחכימי יאיר עינינו בתורתו.. (גם אנחנו לא מי-יודע-מה מבינים גדולים, אבל מנסים לרדת לעומקם של דברים ...) אין ברירה. בברכה, ותודה על המאמר שלך. מוטק'ה. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |