|
ניסים - משפט זה הנו ברמת ההפשטה בלבד | |||
|
|||
המשפט שתנועת ההשכלה טבעה נבע לצרכים פנימיים בלבד, ולא היה בו משום כל התייחסות סטריאוטיפית לנושא היהודים. הרעיון הכללי במשפט זה בא לחזק את התפישה של התנהלות והתנהגות בהתאם ל'דרך הארץ' בכל מקום שהוא, וניתן להבינו ברמת המופשט בלבד. אין להסיק ממשפט זה שהיהודי אינו 'אדם', ואינני מבין כיצד הגעת למסקנה מרחיקת לכת זו. יהדות זרם ההשכלה רמזה, אמנם בחלקה, כי על היהודים להתבולל ולהתערות בחיי שכניהם ברמות השונות, אשר במסגרתן תפרם ההפרדות הכפוייה של היהודי מסביבתו הגויית. במסגרת זו חשבו הוגי זרם ההשכלה לבטל ולצמצם את חוקי הדת המפרידים בין היהודי לזולתו שאינו יהודי בחומי האישות השונים, כך שאדם יהודי יוכל מבחינתו --לקיים יחסי אישות עם לא יהודי --לאכול במשותף עם לא יהודי --להתפלל יחדיו עם לא יהודי --להיקבר יחדיו עם לא יהודי ועדיין להישאר ולהחשב כיהודי מבחינתו. מובן שאדם יכול להיות ולהתנהג כיהודי מחוץ לד' אמותיו, אולם בצורה זו הוא מגביל מראש את כל מסכת קשריו החברתיים והרוחניים עם סביבתו הלא יהודית, וגורם לעצמו למעין נסגנות פנימית אל עולם האמונה הסגור. אגב, הרעיון של 'יהודי בביתך ואדם בצאתך' הוא גם נסיון לגיטימי להפרדה בין עולם הרוח הפנימי לעולם החומר החיצוני, ומכאן לשיטתי גדולתו של משפט זה. בברכה אלכסנדר | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |