|
האוטובאן במכונית עם גלגלים לא מכווננים | |||
|
|||
חוויותי מנהיגה באוטובאן הינן אמנם אתגריות בממש. זכורה במיוחד חוויית רכבת שדים של נסיעה בדרך לדורטמונט, כשחברתי ביקשה ממני שאנהג. המדובר היה במכונית פורד פייסטה, בנפח מנוע 1100 סמ''ק, שגלגליה לא היו מכווננים (שהוחלפה אמנם במכונית חדשה כעבור זמן מה). העניין, בפרט נוכח המרצדסים החולפים כבזק, נראה במידה רבה כעניין ביש, אך ניסיתי לשמור על הכבוד הישראלי במיטב יכולת התימרון באוטו הסורר. ברגע מסויים שעטה בנתיב בצידנו משאית ענק רחבה כאנייה ורבת עזוז, לפי מיטב סרטי האימה בהם נירדף בכביש האין סופי אי שם בערבות ארה''ב או קנדה, הגיבור בטנדר רעוע, על ידי מפלץ הענק המצוחצח ורב האנרגייה, כשנהגו המיסתורי מוסתר על ידי שמשה כהה. עבור אותו, החוותה חברתי, בבחינת חובה קדושה. את הדבר הזה לא אשכח, דהיינו התימרון במכונית לא ממש נשלטת עד תום, ומיושנת, בוודאי נוכח צחוק הדמון החסון במשאית. אבל מה קליל היה הכביש שנפרש כמרחב אפשרויות פתוח לאחר שהותרתי את המשאית מאחורי. ויכולנו גם לצחוק על אותן מכוניות מזרח גרמניות רעועות בעלות השם החביב (שנשמט מזכרוני כרגע) בבחינת שמחת עניים. | |||
_new_ |
על מהירויות משתנות | |||
|
|||
מיכאל שלום, ישנם כמה וכמה מחקרים על נושא אי הגבלת המהירות ועקומת תאונות הדרכים; ככל שהדבר נשמע מוזר לא מוצאים חוקרי ומהנדסי התנועה הגרמנים כל קשר של ממש בין שתי נקודות אלו, היות ונהיגה היא כנראה עניין גם של משמעת, ובנושא המשמעת אין קפדנים וצייתנים כגרמנים. הלל נשמעים לחוקי התנועה, ואם לפתע ישנה הגבלת מהירות ל- 120 קמ''ש בלבד - יקפידו כמעט תמיד לבצעה, או להישאר במהירות של עד כ- 20 קמ''ש מעליה. אדם הנוהג במהירות גבוהה חייב לשמור על ריכוז גבוה המתאפשר עקב זרימת האנדרנלין המוגברת אל כל תאי הגוף וימנע מפעולות מסיחות דעת, כגון עישון סיגריות או שיחה מלבבת אל היושב לימינך. אם אינני טועה היה זה הפילוסוף הגרמני המפורסם בן זמננו, פיטר סלוטרדייק (Sloterdijk), אשר הגדיר את ההתמכרות למהירות הגבוהה בצורך העקיפה הבלתי נשלט שמעבר להיותו ווריאציה של אינסטינקט הציד הטמון באדם, מסמל גם את עליבותו של הנעקף כמעין הפרשה הנשארת מאחור. פרט מעניין ונוסף הוא העובדה כי גם המין הנשי אינו טומן ידו בצלחת, ושועט ביעילות ובנחישות דעת שאינה פחותה משל הגברים שבחבורה. למעשה ניתן לומר כי אין פרופיל טיפוסי של אדם הנוהג במהירויות גבוהות, וכי כמעט כל אדם יבצע זאת ברגע והדבר עומד לרשותו. הפרט המוזר ביותר בכל הסיפור הנ''ל הוא העובדה שמהירות 'נמוכה' ברמת 100 קמ''ש עלולה להיות מסוכנת ביותר: המשאיות השונות מהמסלול הימני מתחילות לגלות אי סובלנות ולעקוף מכוניות במהירויות נמוכות שכאלו, דבר אשר עלול להתגלות כבעייתי במיוחד עבור המכונית הפרטית הקטנה. אזרחי מזרח גרמניה לשעבר, אשר נסעו ונהגו עד לא מכבר במכוניות הטראבנט (''טראבי'') דווחו על חוויות מסמרות שיער בהתמודדותם הכושלת מול נהגי המשאיות הטראנס-אירופאיות. קישורים: עוד על הפילוסוף הגרמני פיטר סלוטרדייק (גרמנית): http://www.hfg-karlsruhe.de/info/prof/Sloterdijk.htm... | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |