|
הסיפור על כשל שוק | |||
|
|||
היכן בנושאי הבריאות והחינוך יש כשל שוק? מדוע שמשרד החינוך ינהל את בתי הספר עד הגרוש האחרון? הפרטה בלי טיפול בריכוזיות היא תרופה חלקית אבל עדין תרופה לביבוז. הרפורמה שתוכננה לגבי חברת החשמל נוסחה כדי לטפל בשתי הבעיות הללו. הרפורמה בשוק ההון שהוצעה על ידי ועדת בכר עוסקת בהתחלת פירוק הריכוזיות ולכן הגברת התחרות. גם הדו''ח של ועדת דברת מציע דרך לפירוק הריכוזיות במערכת החינוך. בכל אלו כבר עסקתי ביתר הרחבה בעבר. בכל זאת אוסיף שחלק נכיר מן ההתנגדות מקורה בכאלו שמרוויחים מהריכוזיות והביזבוז במגזר הציבורי. אשמח מאד אם תציג עובדות, לא הצהרות, על מה קורה בארה''ב בקשר ל''הפרטה המואצת'' ועל ''האמפיריקה''. לפני כן כדאי לך להישמר משחצנות (''קשקושים''; ''נכשלת''). | |||
_new_ |
בארה''ב יש סל בריאות | |||
|
|||
שמוגדר ע''פ הכסף שהאדם השקיע בביטוח הרפואי שלו. אם אין לך כסף, אין לך טיפול. המחירים שם גבוהים ביותר, וישנם אנשים שנוסעים לטיפולים בחו''ל כי שם הם זולים הרבה יותר (בעיקר לתאילנד). אבל יש כאלה שאין להם כסף לא לכאן ולא לשם, ונובלים עד שמתים. גם החינוך הציבורי שעולה כסף לא נותן בתמורה את מה שמצפים ממנו והרבה הולכים לבתי ספר פרטיים. אבל למי שאין כסף נשאר עם החינוך החלש שמנציח את הנחיתות של השכבות החלשות. הפרטה לא תמיד פועלת בכל עניין באותו אופן. יש הבדל בין מפעלים תעשייתיים שמיצרים מוצרים פיזיים לבין מפעלים שמטרתם לשרת ולתת חינוך לכל. | |||
_new_ |
אכן יש הבדלים | |||
|
|||
יש הבדלים בין מפעלי תעשייה ומפעלי חינוך ובשני המקרים אפשר להגיד שצריך לתת ____ לכל. כאשר מדברים על הפרטה יש צורך לקחת את ההבדלים בחשבון ממש כמו שזה צריך לקרות בניהול תהליך הייצור. הבוקר די במקרה קראתי מאמר על תרומתה של הפרטה חלקית (וכנראה זמנית) למערכת החינוך בארה''ב (http://biz.yahoo.com/ap/050515/gates_on_education.ht...). בכלל אחד הדברים שמבדילים את מערכת החינוך האמריקאית משלנו הוא בכך ששם הניהול הוא מקומי (משהו שגם ועדת דברת הציעה). | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |