| מבלי לחוות דעה על המינויים בארה''ב, ישנה בעייה בהשוואה עימה. כל מערכת השלטון בארה''ב בנוייה אחרת - שם המערכת היא נשיאותית-אישית, וכאן המערכת היא פרלמנטרית. בארה''ב בוחרים בנפרד בנשיא, שעומד בראש הממשלה, ובוחרים בנפרד ובאופן אישי בנציגים לגוף המחוקק. כאשר הגוף המחוקק מבקר את הממשלה ואת מינוייה, הוא אמור להיות עצמאי יותר, ולכן יותר ביקורתי. בארץ, כאמור, המערכת היא פרלמנטרית - הממשלה מתמנה מתוך הכנסת, וראש הממשלה הוא גם ראש הקואליציה. לפיכך, הסיכוי שהכנסת תמנע מינוי ממשלתי הוא מועט.
לכל התגובות לגבי מפא''י/ליכוד וכו' - השחיתות לא קשורה למפלגה כלשהי. השחיתות היא תוצר לוואי של כח.
המטרה של חוק ''שירות המדינה'' היא למנוע ככל שניתן מבעלי הכח לנצל אותו למטרות שאינן ענייניות ולטובת הציבור. חוק ''שירות המדינה'' המקורי מונה תפקידים שהינם תפקידי אמון - ויש בכך משום הסביר. אולם הוספת התפקידים הנוספים, לדעתי, אינה אלא ניסיון ציני להגדיל את כח הממשלה, וכנראה גם את כוחם של מקורביהם.
אני מסכים עמך ישראל ש ''האדם יישאר אדם עם כל החולשות שלו, וללא כל קשר עם האיצטלא בה הוא מתעטף, הוא אף פעם לא יהיה מסוגל להתנתק לחלוטין משיקולים של יום יום.'' אולם מסקנתי שונה משלך. כאשר האדם התאגד בתור חברה, כנראה שעשה זאת משום שידע שהחברה תוכל לתת לו יותר הגנה מאשר אם כל פרט יהיה בודד במערכה. לפיכך, המשטר צריך למנוע מחולשותיו של הפרט לפגוע בפרטים אחרים. לדעתי, ככל שתהיה יותר שקיפות וביקורתיות במינויים, כן ייטב. כמובן, שמשרות מסויימות דורשות נאמנות למי שמעליהם בהיררכיה, אולם החוק כבר מפרט מספיק משרות הנהנות כבר מהיותן תפקידי אימון. |