|
שימוש במושגים וערכים של ימינו | |||
|
|||
לתאור העבר אינו הדבר החכם ביותר. מילחמת מאה השנים לא היתה כלל מילחמת ''שיחרור'', כי כל מושג הלאומיות לא היה קיים באותה תקופה. גם העמים עליהם את מדברת לא היו מה שקיים היום. אם אפשר לדבר על ''כיבוש'' בהקשר ההוא אז דווקא אנגליה היתה זאת שהיתה תחת כיבוש צורפתי (הנורמנים מימי וויליאם הכובש), וזאת עובדה שעד הנרי החמישי כל מלכי אנגליה ורוב מעמד האצולה כלל לא דבר אנגלית אלא צרפתית. ברברה טוכמן אכן סופרת דגולה וספרי ההיסטוריה שלה הם באמת מסמכים חשובים. חבל שאת לא מבינה אותם. כדאי שתקראי את ''מצעד האיוולת'' - כאילו נתפר לפי תהליך אוסלו. | |||
_new_ |
שימוש במושגים וערכים של ימינו | |||
|
|||
א. אם כבר הזכרת אנכרוניזם מושגי: חלק הארי של חובבי המתנחלים וחובבי הכיבוש והתנחלויות - הוא זה שעושה שימוש יומיומי ב''הבטחות האלוהיות'' ומעתיק את גבולות ''הארץ המובטחת'' היישר מהחומש לימינו אלה. ב. הצרפתים הם אלה שראו באנגלים כובשים ויצרו את מיתוס ז'אן ד'ארק - לא אני. מה לעשות - עם עם ומיתוסיו... ג. הזכרנו אהדדית את ההיסטוריונית ברברה טוכמן, אשר השכילה לראות ולנתח את מצעד האיוולת של ההיסטוריה, אבל לעניינינו כאן מן הראוי לעיין דווקא בסיפרה A distant miror (מראה מרוחקת) העוסק במאורעות ההיסטוריים של המאה ה-14. | |||
_new_ |
שימוש במושגים וערכים של ימינו | |||
|
|||
> ''חלק הארי של חובבי המתנחלים וחובבי הכיבוש והתנחלויות - הוא זה שעושה שימוש יומיומי ב''הבטחות האלוהיות'' ומעתיק את גבולות ''הארץ המובטחת'' היישר מהחומש לימינו אלה.'' את יכולה לגבות את האמירה הזו בנתונים כלשהם? ''חלק הארי'' פירושו מעל 50%. | |||
_new_ |
שימוש במושגים וערכים של ימינו | |||
|
|||
לא 50% מהמתנחלים אלא 99.9% מצדיקים את ישיבתם בהתנחלויות בכך שהן חלק מהארץ המובטחת בתנ''ך. איזו הצדקה אחרת יש לישיבתם בשטחים הכבושים? עצם ישיבת הקבע האזרחית בשטחים כבושים הוא הגיבוי המלא שבמלא לנתון ''חלק הארי''. מי שטוען כיום שהישיבה האזרחית בשטחים חיונית לביטחון המדינה - עושה צחוק מהביטחון, מפני שרבים מדי מאיתנו עדיין זוכרים כמה כוחות הושקעו בפינוי טוטאלי של ישובי רמת הגולן במלחמת יום כיפור. | |||
_new_ |
שימוש במושגים וערכים של ימינו | |||
|
|||
כעת את מדברת על המתנחלים, כשקודם לכן דיברת על ''חובבי המתנחלים וחובבי הכיבוש והתנחלויות''. אני שאלתי אם את יכולה לגבות את האמירה הזו בנתונים כלשהם ואת ממשיכה לענות לי בסיסמאות. הרושם שלי הוא שהנתון שאת מביאה אינו נכון. | |||
_new_ |
המיתוס של ז'אן ד'ארק | |||
|
|||
התפתח (אולי יותר נכון לאמר הומצא) יותר ממאתיים שנה אחרי שהיא הועלתה על המוקד, כשמושגי הלאומיות התחילו להתגבש באירופה. לא היה ''עם צרפתי'' בתקופתה של ז'אן ד'ארק, ועל אחת כמה וכמה הוא לא ראה את עצמו תחת ''כיבוש'' אנגלי. מילחמת מאה השנים שהיתה ביסודה מילחמה בין פיאודלים שונים, היתה במהותה מילחמת דת ללא כל שמץ של לאומנות או לאומיות. בתקופות יותר מאוחרות ההיסטוריונים החלו לצקת לתוך המיתוס הזה תכנים שתאמו את האג'נדה הפוליטית שלהם (זה לא מזכיר לך מה שהוא מימינו?) והיא הפכה לסמל של הלאומיות הצרפתית. אף אחד לא ראה אותה ככזה בתקופתה, וכל שכבות הציבור (תקראי לציבור הזה באיזה שם שאת רוצה, אבל זה לא היה ''עם'' וודאי שלא ''עם צרפתי'' כפי שאנחנו מבינים זאת היום), היו שלמות עם העלאתה למוקד ככופרת. למעשה המלך הצרפתי (לואי ה 11 אם אינני טועה), היה שותף לקנוניה שהביאה להסגרתה לידי האנגלים והוצאתה להורג. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |