|
מר ש' | |||
|
|||
בשמחה. קל יותר לתת דוגמאות מאשר להגדיר, למרות שניתן גם להגדיר. יש תרבות שבה ניתן לרצוח מישהי ש''חיללה את כבוד המשפחה''. בתרבות שניה יש קורבנות אדם לאל וכן הלאה. בתרבויות אחרות המעשים האלה אינם עולים אפילו על דעתו של מישהו. הראשונות הן נחותות ביחס לאחרונות. | |||
_new_ |
מר ש' | |||
|
|||
ומהו המבחן, בכל זאת? ותןכל להסביר מדוע תרבות, שבה מקובל לרצוח על רקע חילול כבוד המשפחה, מוגדרת על ידך כ''נחותה''? | |||
_new_ |
מר ש' | |||
|
|||
אני מניח שהדברים ברורים למרות שאתה ממשיך להעמיד פני תם. תרבות אחת מקדשת את הטוב. השניה שואפת לעשות את הרע. אמור לי, האם אתה מתנגד לנסיונות עקירת המנהג של רצח על רקע חילול כבוד המשפחה? | |||
_new_ |
מר שין התימני ומבחן טיורינג | |||
|
|||
אם לא ניחשנו עד כה ש''שין התימני'' היא תוכנת מחשב - באה שאלתו חסרת הבינה האנושית על המינהג הברברי של ''רצח על רקע חילול כבוד המשפחה'' וסגרה את מעגל השאלות והתשובות הנהוג במבחן זה. מעתה חבל על כל רגע של התכתבות עם תוכנה מוגבלת זו. | |||
_new_ |
מר שין התימני ומבחן טיורינג | |||
|
|||
קשה לתכנת מחשב לנצח בויכוח עם בני אדם, ובפרט עם אלה מהגזע העליון, כמוך. עצוב. | |||
_new_ |
מר ש' | |||
|
|||
חשבת על זה, שכשאתה אומר שתרבות אחת מקדשת את ''הטוב'', אתה מתכוון לטוב *בעיניך*? ולשיטתך, בני התרבות המקדשים את ''הרע'' ינהגו נכון אם יתייחסו אליך כנחות... לדעתי, אתה מבטא - כנראה בלי משים - תפיסה גזענית הרווחת כיום בארצנו, לפיה קבוצות אנשים מחולקות ל''טובות'' ול''רעות'', לעליונות ולנחותות וכו'. בעייה. | |||
_new_ |
מר ש' | |||
|
|||
שאלה: האם כאשר מישהו רוצח את בתו או את אחותו על רקע חילול כבוד המשפחה מותר לנו להעניש אותו? הוא בסך הכל נהג על פי המצופה ממנו בתרבותו. | |||
_new_ |
וודאי, כאשר הרצח מתבצע | |||
|
|||
בתוך גבולות טריטוריאלים בהם נכפים חוקים האוסרים זאת. | |||
_new_ |
מה הקשר בין תרבות לטריטוריה? | |||
|
|||
מה הקשר בין תרבות לטריטוריה? באיזו זכות אנחנו אוסרים על אזרחים במדינת ישראל לנהוג על פי תרבותם? מדוע שנכפה בטריטוריה שלנו מערכת חוקים של תרבות אחת על בני התרבויות האחרות? | |||
_new_ |
מה הקשר בין תרבות לטריטוריה? | |||
|
|||
לדעתי הקשר הדוק ביותר. זכותך להסכים או לשלול את ההנחת היסוד שהצגתי קודם אך אם נסכים שאין אמת אחת כפי שאמרו כאן אחרים ואם נסכים שהמוסר הינו בראש ובראשונה מדרג ערכי שמטרתו היא קידום שרידות התרבות בה נוצר, וכפי שהנחתי קודם ההוכחה היחידה שזמינה לנו לנכונותו של מדרג מוסרי כלשהו היא קיומה בפועל (כלומר תקפותה ) של התרבות למענה נוצר הרי קל להבין שכל שניות ערכית מסכנת את שרידותה של אתה תרבות. אין דו קיום תרבותי ואין ואקום תרבותי. | |||
_new_ |
מה הקשר בין תרבות לטריטוריה? | |||
|
|||
כלומר, כדי לשמר את התרבות שלי עלי לכפות את ערכי על הזולת, שכן ''כל שניות ערכית מסכנת את שרידותה של אותה תרבות''. | |||
_new_ |
מה הקשר בין תרבות לטריטוריה? | |||
|
|||
הייתי מסייג את האמירה הזו לכפיית מערכת החוקים הנובעת מן המדרג המוסרי השלט בתרבותך. | |||
_new_ |
מה הקשר בין תרבות לטריטוריה? | |||
|
|||
כפי שאמרת, ''אין דו קיום תרבותי ואין ואקום תרבותי''. אז עכשיו אתה מדבר על ''המדרג המוסרי השלט'' אבל כשאני דיברתי על תרבויות נחותות משום שהן אינן מוסריות תקפו אותי משום שאינני מקבל את הרלטיוויזם התרבותי. התקינות הפוליטית מביאה לידי אבסורד. אם יש תרבות שבה רצח הוא דבר מותר, אסור לי למחות ואסור לי לחשוב לרגע שהתרבות שלי טובה יותר מתרבותו של האחר. בסדר, מהו ''מדרג מוסרי שלט''? | |||
_new_ |
מה הקשר בין תרבות לטריטוריה? | |||
|
|||
גם אני מקבל את הגדרת הרלטיוויזם התרבותי שאין תרבות עליונה ותרבות נחותה, החלק שאני דוחה הוא החלק המקובל כיום כפועל היוצא שלאותה הגדרה, רוב הפוסט מודרניסטים והליברלים טוענים בקצרה שכיוון אין תרבות אחת עליונה על חברתה יש לאפשר להן לדור בכפיפה אחת. התוצאה היא אותם קונפליקטים בין תרבותיים שאנו רואים בגלוי בהודו, אירופה ואילו המטואטאים בקפידה אל מתחת לשטיח בקנדה, חברות שחרתו את הרב לאומיות על דגלן. ולרגע לא טענתי שאני מסכים עם המקובל כפועל היוצא השני של קבלת הגדרת הרלטיוויזם, קרי השיח החדש - PC SPEECH הטישטוש המוסרי והמושגי ששתי מסקנות שגויות אלו יוצרות הוא העומד בשורש חוסר האונים שמפגין המערב כלפי הנצלנות הצינית של הטוענים לזכויות מפליגות בגין 'שונותם'... אני טוען שכאשר בן תרבות אחת מהגר אל/מבקר בגבולותיה של תרבות אחרת חייב הוא לקיים את חוקי ורצוי גם את מינהגי התרבות המארחת. מדרג מוסרי שלט הוא בסה''כ שם אחר למערכת המוסר המקובלת בתרבות כלשהי. כאשר אתה מקבל את הנחותי אין לך סיבה לחשוב שאסור לך למחות כנגד הנתפס בעיניך כעוולות, להיפך כאשר הן נעשות בתוך גבולך עליך לנסות ולשים להן קץ. וכאשר הן נעשות בתוך גבולה של תרבות המאשרת עוללות אלו מותר לך למחות ולנסות להשפיע מבחוץ ולהביא לסיומן. אך עליך/נו להבין שלמחאתנו אין אותו התוקף המוסרי (בתרבות האחרת) אותו היא נושאת במקום מוצאנו ואף עלולה להתפס כהתערבות לא רצויה בהלך עניינים לגיטימי. אני מקווה הבהרתי את עמדתי. | |||
_new_ |
הרב לאומיות = צ''ל רב תרבותיות | |||
|
|||
_new_ |
אהממ... | |||
|
|||
יש תרבויות בהן מצייני תרבות נחותה שהדגמת אינם מקובלים אך הלבנת פני אדם ברבים מקודשת בחוק, ורדיפתו של אדם עד שיבחר במוות נחשבת כמעשה אמיץ... | |||
_new_ |
אהממ... | |||
|
|||
נכון, נתתי רק דוגמא אחת והנה הבאת דוגמא נוספת. | |||
_new_ |
אהממ... | |||
|
|||
כלומר תרבות עליונה אינה בנמצא ? | |||
_new_ |
אהממ... | |||
|
|||
יש הבדלים ערכיים בין התרבויות. ניתן לדרג את הרמה המוסרית של תרבויות שונות. יתכן שבדירוג מעין זה יש תרבויות שההבדלים ביניהן הן קטנים, כך שלא תמצא אחת שבאופן מוחלט עדיפה על האחרות הקרובות לה בדירוג. | |||
_new_ |
אהממ... | |||
|
|||
הבדלים ערכיים אכן קיימים אך דירוג רמה מוסרית ? מהות המוסר היא כמהות היופי זו גם זו תלויה בעין המתבונן. | |||
_new_ |
אהממ... | |||
|
|||
מוסר הוא ערך. | |||
_new_ |
יש ערכים שונים לתרבויות שונות | |||
|
|||
כל תרבות כבודה במקומה מונח. אך כיצד אתה קובע מי למעלה ומי למטה? אתה קובע רק לפי הערכים שאתה דבק בהם. ואלה ערכים סובייקטיביים. לצערי, אין אמת אובייקטיבית אחת. | |||
_new_ |
הוא שטענתי. | |||
|
|||
לדעתי הוכחת מוסריותה של תרבות אינה יכולה להעשות ע''י השוואת סולמות הערכים השונים, תוצאות השוואה כזו באם תערך יהיו מוטות מראש ע''י התניותיו התרבותיות של המשווה. הדרך האובייקטיבית היחידה העולה בדעתי להערכת מוסריותה של תרבות היא בדיקת תקפותה. כלומר האם סולם הערכים אותו הציבה תרבות כלשהי קיים את מטרתו ? ומה היא מטרתו העליונה של סולם ערכים מוסרי ? שרידות התרבות לשמה נוצר. ולכן כאשר אנו נדהמים מ/ בוחלים ב/ מתקוממים על ערכים המוחזקים בעיני בני תרבות אחרת צריך לפסוע אחורנית ולהביט בתקפותה של אותה תרבות ככלל. מה שאינו אומר שכאשר בני תרבות כלשהי מבקשים לדור בתוך מחוזות אחרים יותר להם להמשיך ולהחזיק בערכים הנוגדים את התרבות המקומית. | |||
_new_ |
הוא שטענתי. - אופססס. שכחתי להוסיף את שמי | |||
|
|||
א | |||
_new_ |
בדיוק | |||
|
|||
אז להבא תאמר שע''פ סולם X תרבות A רגישה, מוסרית יותר, רחמנית מתרבות B. עדיין זה לא עושה את קביעתך לאובייקטיבית. מה גם שלפי סולם Y יתכנו תוצכות אחרות. יחד עם זאת מקובל היום כמעט על כולם שרצח, השמדה וטיהור אתני הוא פשע מוסרי כבד. האם באמת כל 'התרבויות הגבוהות' שפועלות ע''פ אותו 'סולם ערכים' בדיוק, אכן מגיעות לחקר האמת שלהן ונוהגות לפיהן? או לחילופין האין חלקן נוהגות לעצמן בדרך אחת (למשל, ארה''ב פולשת לעיראק, בריה''מ לאפגניסטאן אבל לישראל אסור לפלוש לעזה) ומתנגדות כשהאחרות נוהגות באותה דרך? איזה מנגנון יש לנו שיבדוק באופן אמין ושווה, נקי ומאוזן את הפעלת אותו סולם ערכים באופן מלא והוגן? אין. הכל כלאם קופי פאדי ענן. | |||
_new_ |
יש ערכים שונים לתרבויות שונות | |||
|
|||
תגובה 53492 | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |