|
הזהר | |||
|
|||
בס''ד. גם אם נאמר שהרב משה כתב את הזהר הוא חי בערך לפני 480 שנה איך הוא יכל לדעת את הפרטים הבאים: ''כל ישובא מתגלגלא בעיגולא ככדור (כל הישוב - כלומר, העולם והאנושות שעליו - מתגלגל בעיגול ככדור) איך הוא ידע שהכדור מסתובב. אלין לתתא ואלין לעילא (אלה - כלומר, חלקם - מתגוררים למטה, בתחתית הכדור, ואלה למעלה) איך הוא ידע שיש אנשים בצד השני של הכדור.? וכל אינון בריין משניין בחזווייהו משנויא דאוירא, כפום כל אתר ואתר, וקיימין בקיומייהו כשאר בני נשא. (וכל אלה הבריות - המתגוררים בחלקים השונים של הכדור - שונים בחזותם - בצבעם, בקלסתר פניהם, וכדו´, - מחמת שינוי מזג האויר, כפי מזג האויר של כל מקום ומקום. אולם עומדים הם כשאר בני אדם). איך הוא ידע על כוח המשיכה?. ועל דא אית אתר בישובא (ועל כן יש מקום בעולם) כד נהיר לאלין, חשיך לאלין. לאלין יממא, ולאלין לליא. (כאשר אור לאֵלֶּה, חושך לאלה. לאלה יום, ולאלה לילה) ואית אתר דכוליה יממא, ולא אישתכח ביה ליליא בר בשעתא חדא זעירא. (ויש מקום בעולם שמואר תמיד ולא יימצא בו לילה אלא זמן מועט) וכו´. ויש מקום בעולם שמואר תמיד ולא יימצא בו לילה אלא זמן מועט דהכי כתיב (שכך כתוב) אודך על כי נוראות נפליתי נפלאים מעשיך! (תהילים קלט) ורזא דא איתמסר למאריהון דחכמתא (וסוד זה נמסר לבעלי החכמה - חכמת התורה) וכו´.'' איך לפני 480 ידע שיש בקוטב מצב שיש אור תמיד והלילה יהיה מועט.? ויש מקום בעולם שמואר תמיד ולא יימצא בו לילה אלא זמן מועט לא רק בחציו העליון מתגוררים בני אדם, אלא גם בחציו התחתון. ג. גם בני האדם שבמחצית הכדור התחתון קיימים ועומדים (כלומר רגליהם דורכות על אדמת הכדור) כשאר בני האדם שבמחצית העליונה. כח המשיכה. ד. על אף הדמיון והשוויון בצורת בני האדם ובמצבם שבשני חלקי הכדור, חזות פניהם, צבעם, וכדו´ שונים ממקום למקום (כושים, אדומי העור, צהובי העור וכו´). ו. בחלק מן העולם, כאשר לאלה יום לאלה לילה, וכשלאלה לילה לאלה יום. ז. ויש מקום בעולם שמואר תקופה ארוכה וחשוך זמן קצר. * חכמי תורת ישראל היו מודעים לעובדה שהמידע שבידם איננו ידוע לאנשי המדע דאז, ואף אמור להיות תמוה ומוזר בעיניהם. בסוף דברי הזוהר הנ''ל חז''ל מגדירים מידע זה בשם סוד. חכמינו ז''ל גם מצהירים שמקור המידע אינו באמצעות מחקר שבוצע, אלא כך נמסר להם, לבעלי חכמת התורה. (''ורזא'' דא ''איתמסר'' למאריהון דחכמתא). כלומר מקור המידע אינו טבעי, אלא תורני. חכמינו ז''ל גם מצהירים שמקור המידע אינו באמצעות מחקר שבוצע, אלא כך נמסר להם, לבעלי חכמת התורה. (''ורזא'' דא ''איתמסר'' למאריהון דחכמתא). כלומר מקור המידע אינו טבעי, אלא תורני. כוח המשיכה לא היה ידוע אז. לכן הוא ידע שיש אנשים בצד השני של כדור הארץ ולא ידע שהם עומדים על רגליהם. מציאות הזוהר אינה מעיקרי האמונה. הסבורים שהזוהר היה קיים סבורי שהוא היה בגדר סוד ותורה שבע''פ לכן אין מה לשאול את השאלה למה לא השתמשו בו בפומבי לפני גילויו. על קדמות הזהר | |||
_new_ |
הזהר | |||
|
|||
קודם כל, שום דבר מהכתוב שם אינו משהו שלא היה ידוע לאנושות בזמן שנכתב. כפי שאמרתי, אראטוסתנס כבר כתב את זה הרבה לפני שנכתב ספר הזוהר, גם אם נקבל את הדעה שהספר הוא בן 1900 שנה. אם נתייחס לתזה שלך, לפיה ספר הזוהר הוא בן 480 שנה, הרי שהעניין היה ידוע כבר למעלה מ-1700 שנה בזמן שספר הזוהר נכתב. כעת - לשאר עניינים שהתייחסת אליהם: אתה אומר שאם מאן דהוא אומר שבני האדם עומדים, הוא יודע על כוח המשיכה. זה שקול לטיעון שאם מישהו מספר על כך שהשמש יוצרת אור וחום, הוא גילה את כוח ההיתוך המימני. בסך הכל יש כאן תיאור של תופעה. אין ניסיון להסבירה. על חילופי היום והלילה לא צריך גאונות מיוחדת כדי להסיק שהשמש היא מקור האור, והיא לא מאירה את כל חלקי הכדור בו זמנית. בכל אופן - הידע הזה היה נחלת העולם כבר 1700 שנה בתקופה שעליה אתה מדבר. > ''ויש מקום בעולם שמואר תמיד ולא יימצא בו לילה אלא זמן מועט''. אין מקום כזה. בקטבים יש חצי שנה אור וחצי שנה חושך. ככל שמתקרבים לחוג הקוטב מבלי לחצותו, מגיעים קרוב יותר למצב שבו יש תקופות מעבר שבהם השמש זורחת זמן מועט מאד מהיממה ובכל השאר יש חושך. חצי שנה לאחר מכן המצב הפוך, השמש זורחת כמעט כל היום עם זמן חושך קצרצר. לא בדיוק מה שמתואר בציטוט שאתה מביא. > ''חכמי תורת ישראל היו מודעים לעובדה שהמידע שבידם איננו ידוע לאנשי המדע דאז''. נו, מילא. הם פיגרו בערך ב-1700 שנה אחרי הידע המדעי, ועוד ניסו לשמור את ה''תגליות'' שלהם בסוד. אגב, מדוע יש לשמור זאת בסוד? מה יקרה אם הכל ידעו שהארץ היא כדור? | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |