|
היעלמות היישוב היהודי בארץ ישראל בתקופת השלטון הערבי | |||
|
|||
מצריכה תשובות. העובדה שאין תיעוד לכך שיהודים רבים התאסלמו אכן ראויה לבדיקה. עם זאת אין גם הסבר לעובדה כי החל מהמאה השישית - שביעית כמעט ואין לנו תיעוד גם ליישוב היהודי שהיה מאוד פורה וכנראה גם משמעותי ולפתע נעלם. אני מבין את הקושי הפוליטי להניח שהערבים תושבי הארץ הם צאצאים ליהודים מומרים ואולם אי אפשר לדחות אופציה היסטורית רק משיקולים פוליטיים. אגב , הערה היסטורית. אתה משתמש בשם ''פלסטין'' לארץ ישראל. זהו אנכרוניזם. הערבים מעולם לא קראו לישראל פלסטין למעט תקופה קצרה מאוד מיד לאחר כיבוש הארץ מהשלטון הביזנטי הרומי בו נקראה הארץ פלשתינה. מיד לאחר מכן חדלה ארץ ישראל להיות יחידה גאופוליטית אחת ולכן ם לא היה לה כלל שם משל עצמה. ארץ ישראל היתה חלק מאזור רחב יותר הכולל את סוריה לבנון ועבר הירדן של ימנו ונקרא על ידי הערבים בילאד א-שאם. או סתם שאם. החזרה לשימוש בשם פלשתינה החל עם חדירת השלטון האירופאי למזה''ת במאה ה19 וביתר שאת לאחר הכיבוש הבריטי במאה ה-20. אז אימצו ערביי ארץ ישראל את השם הרומי שנשמר על ידי הנוצרים ודרשו מדינה לעצמם על שטח המנדט הבריטי ממש כשם שעשו זאת המדינות שנוצרו יש מאין בעירק סוריה ולבנון. | |||
_new_ |
אתה צודק לגבי השם פלסטין | |||
|
|||
ואני מתייחס אליו בניאטרליות כחלופה הנהוגה בעולמנו לשם ארץ ישראל. לגבי היהודים שנותרו, נטמעו או נעלמו, אז כמו שאמרתי שישנן עדויות שהם נטמעו בקרב הנוצרים בעיקר, כדרך שגם אנשים ממוצא יווני ומצרי נטמעו בהם בארץ ישראל. החלק שנטמע בקרב המוסלמים יתכן שגם הוא היה גדול, אבל צריך לזכור שדווקא האוכלוסיה המוסלמית לא דבקה בישיבתה בארץ, ולאורך מאות שנים היא היתה עיקר האוכלוסיה שהיגרה החוצה, בעיקר בשל קשיים כלכליים בפרובינציה הדרומית והנשכחת של הממלכות ששלטו כאן. דחיפה רצינית ליישוב המוסלמי בארץ החלה במאה ה-19 בה היגרו אוכלוסויות גדולות ממקום למקום במזרח התיכון ומסביבתו, וכך נקלטו בארץ מהגרים מהודו ועד אלג'ריה ובוסניה. למשל חמולות אל מצרי, מצראווה באו ממצרים, חוראני (מהר חורן בסוריה), אל עג'אמי (מאיראן), אל עראקי (מעירק), בושנאק (מבוסניה), אל תורכי (מתורכיה), ימני (תימן), חבש (מאתיופיה), הוארי (מסודאן), אל הנדי (מהודו), אל מע'רבי ( מאלג'יר) וסמח (צמח) יושבה על ידי מהגרים מוסלמים ממרוקו. | |||
_new_ |
היישוב היהודי לא נעלם | |||
|
|||
התיעוד לא היה רב כי לא היו אירועים משמעותיים וכי ארץ ישראל כולה איבדה מחשיבותה. להזכירך אנו מצויים בשיא חשכת ימי הביניים תקופה שלגביה בכל העולם התיעוד מועט יותר. בזמן הכיבוש הצלבני נטבחו אלפי יהודים , מה שמוכיח ללא ספק שהן היו קיימים.... | |||
_new_ |
אתה לא חושב שאם הם נטבחו | |||
|
|||
אז זה מוכיח שהם לא קיממים יותר?זה מעין סטירה פנימית אצלך. | |||
_new_ |
התעוד לגביו נעלם | |||
|
|||
ברור לי שהיה כאן יישוב יהודי , על כך תעיד הגניזה הקהירית , חכמי טבריה שהמציאו את הניקוד במאה השמינית ואיגרות שנשלחו לישוב היהודי בארץ מגאוני בבל. אך לעומת כוחו וגבורתו של הישוב עד סוף ימי השלטון הבזנטי , בניית בתי כנסת , חיבור פיוטים מדרשים והלכות ארצישראליים, הזרם הגדול של כל זה הופסק לפתע החל מהכיבוש המוסלמי. אני לא טוען שהדבר ארע דווקא מהתאסלמות של תושבי הארץ אך זו בהחלט אחת האפשרויות. אני מניח שתופעה כזו היתה יותר מאפשרית , כך ארע בתקופת השלטון היווני , בתקופת השלטון הרומי והביזנטי לגבי התנצרות ואין כל סיבה להניח שלא קרה בתקופת השלטון המוסלמי עם חדירת דת מוחמד. כל זה ארע בכל המדינות סביבנו במזרח התיכון למה שהעם היהודי יהיה שונה מהעמים סביב? | |||
_new_ |
אני מסתפק בזה שבטוח בעירק היו הרבה | |||
|
|||
יהודים. היתר זה קצת פחות חשוב. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |