|
שקרים מזוהמים | |||
|
|||
הרב לאו היה בן 12 או 13 בתקופה המדוברת, הוא יליד שנת 1937. את מי הוא בא ללמד ועל מה בכלל אתה מקשקש? | |||
_new_ |
שקרים מזוהמים | |||
|
|||
לק''י הפתק המקורי שמור אצלו והוא פרסם אותו מספר פעמים בתקשורת - בין השאר הופיע צילומו יחד עם ראיון איתו ''בנקודה''. מורי יוסף קאפח עלה לארץ בשנת ת''ש. בלי ספריו. בעליה הגדולה מתימן משפחתו הביאה את ספריתו של הישיש שבה כתבי יד שאין ערוך למחירם. הם נגנבו על ידי קלגסי בן גוריון ונמכרו למוזאונים ברחבי העולם. כאשר הוא הוציא את המהדורות המוגהות של הספרים חיפש צילומים והמוזאונים שלחו לו צילומים של כתבי היד הגנובים שלו עצמו. אליצור | |||
_new_ |
הסיפור על מורי יוסף קאפח | |||
|
|||
אכן מצער וחמור, אולם בין זאת לבין הקמת מערכת החינוך הממלכתית אין ולא כלום. ואני בהחלט הייתי מעדיף לשמוע את גרסתו של לאו לנאפופיו עם טלילה סטן על פני סיפורי הגבורה שלו במחנות העולים. | |||
_new_ |
שקרים מזוהמים | |||
|
|||
את זה עשו בגלל שהוא סרב ללמוד לטינית ולשקוד על כתבי אוגוסטינוס הקדוש,במצות דינור שר החינוך מחדש הסוציאליסטי. | |||
_new_ |
שקרים מזוהמים | |||
|
|||
כבר אז הוא היה גדול בתורה ומצוות. בבר מצוה שהוא ניסה לארגן לעצמו באחד ממחנות ההשמדה לדתיים.זרקו עליו קתלי חזיר מטובלים בגבינה. וכשהיה חוצה בפסח את המחנה היו מרססים אותו בקמח מן האויר.קמח שהופל ממטוסי האויר, שטיסיהם נאלצו לבצע את המשימה המחרידה ולא תשלל מהם תעודת החברות בהסתדרות. את זעקות הילדים החטופים, שהיו מהדהדות כל לילה במחנה הוא שומע עד היום. | |||
_new_ |
אנא חסוך ממני את ההתיחסות | |||
|
|||
הנפסדת שלך לנושא השואה. די בכך שאליצור כינה ברוב טובו את מחנה העולים בעין שמר כמחנה השמדה, זה הספיק לי ליום אחד. | |||
_new_ |
אנא חסוך ממני את ההתיחסות | |||
|
|||
לידיעתך השמדה רוחנית היא חמורה שבעתים מאשר השמדה פיזית. | |||
_new_ |
שאלת את המושמדים? | |||
|
|||
_new_ |
מדוע שקרים מזוהמים? | |||
|
|||
העליות הגדולות של ראשית המדינה נמשכו עד אמצע שנות ה-50. ב- 1954-5 היה ניצול השואה מאיר לאו (הרב לעתיד) בן 17-18. העליה ההמונית המשיכה עד סוף שנות החמישים בעיקר ממרוקו וצפון אפריקה (מדינות שבהתחלה העלו מהן רק אנשים שהיו כשירים לסייע לבניין הארץ. נדמה לי שאפשר לקרוא לזה בלשון עדינה ''מיון'' ואולי את אלה לימד לאו? אז למה תדבר כך? | |||
_new_ |
האנשים שהיו כשרים לבניין הארץ | |||
|
|||
נסעו לצרפת... אליצור כתב שבאותו זמן שהיו עולים מתימן בעין שמר בא לשם לאו, ציינתי שזה לא יכול להיות מאחר והוא היה אז ילד בגיל בא מצווה לכל היותר. | |||
_new_ |
אתה צודק כמובן | |||
|
|||
בזמן שהתימנים שהו בעין שמר עדיין היה לאו פליט שואה צעיר שהיה צריך סיוע בעצמו. ודאי לא אחד שכבר יכול ללמד. ובעניין עליית בני תימן: זו נסתיימה תוך פרק זמן קצר ביותר, נדמה לי שב53 כבר עזבו את המעברות מעל 90% מהעולים. זו גם היתה העלייה הראשונה להיקלט. כי בבואם היו בארץ ישראל כ- 40 אלף תימנים, וכמעט לכולם קרובי משפחה בקרב העולים, כך שאת קליטתם ''הרוחנית'' עשו קרוביהם. כמובן שהם גם סייעו להם בצעדיהם הכלכליים הראשונים כמידת יכולתם. מה שאליצור מדבר על העברתם על דתם הוא מעט מוגזם. אני ראיתי אם תימניה אחת בשנת 58, (הייתי אז בכתה ג' ד') כשהיא מקוננת על כך שבנה (בכתה ח') חזר הביתה ופיאותיו גזורות. כמובן שבן גוריון אשם בכך(: . אפילו שבית הספר היה ממלכתי דתי, ורוב המורים תושבי כפר הרוא''ה של הרב נריה, אבי ישיבות בני עקיבא, ומורה רוחני לרוב ראשוני המתיישבים הדתיים ביהודה ושומרון. | |||
_new_ |
אתה צודק כמובן | |||
|
|||
לק''י לא טענתי כלל שהרב לאו בא לעין שמר - לא זכור לי שבראיון איתו נכתב לאיזה מחנה הוא בא. לעומת זאת מורי סלימן ג'רפי נרצח בעין שמר הם טענו שנפלט כדור - השומר היה מצוייד ברובה צכ'י שיש לטוענו לאחר כל יריה ומורי סלימן נורה בחמישה כדורים - כלומר מחסנית שלימה! אינני סבור כלל שהיה או שיש הבדל בין החינוך הממלכתי דתי לחינוך הממלכתי - שניהם נועדו לצורך אינדיטורינציה פוליטיות האחד כדי לפאר את בן גוריון והשני כדי לפאר את המפד''ל. כך שבכיתה של האישה שיועזר מזכיר היתה נכונה וצודקת והאחראיים לכך בחינוך הממלכתי דתי כמו בחינוך הכללי צריכים לתת את הדין- לא היה צריך להקים בכלל חינוך ממלכתי - היה צריך להפקיד את החינוך בידי ההורים בלבד ואז אותה אישה לא היתה צריכה לבכות. לעצם הענין דוד סיון צודק - כונתי לא היתה לדון בהסטוריה של העבר אלא להבהיר שהמדינה צריכה למשוך את ידיה מהכתבה להורים. צריך לתת תלוש לכלכ הורה והוא יחליט כיצד להשקיע - האם בטיפוח פאות או בגזיזת פאות. ואין פוצה פה ומצפצף ותשקוט הארץ. אליצור | |||
_new_ |
קצת הפתעת אותי, אליצור. | |||
|
|||
בשביל מה להתעסק בשאלה מה היה ומה לא? אין לנו מספיק עניינים דחופים להיום? גם אני נושא עמי זכרונות מאותה תקופה, אז מה? למי זה מועיל ואת מי זה מעניין? הנושא שהעלית חשוב מאד אם כי לעניות דעתי זה רק אחד הסימפטומים לחולי האנוש של המדינה. באמצעות ספר החוקים שולטת המדינה באזרחיה שליטה שספק אם ניתן למצוא דוגמתה באיזושהי מדינה בעולם. לאחרונה, בשיחה אקראית עם חברים מישהו תיאר את הרגשתו במלים: המדינה מחזיקה אותי עם יד אחת שלה בכיס שלי והיד השניה בגרון שלי. והכל על פי החוק כמובן. חוק החינוך, כמו החוקים האחרים, יסודו בהנחה של המעמד השליט כי הוא יודע יותר טוב מאיתנו מה טוב לנו. בכך נותרה לנו האחריות הפלילית בלבד כי את האחריות הערכית נטל לעצמו המעמד השליט. הגיע הזמן שנתעורר מהתרדמת ונבין באיזו מערכת אנו חיים. בברכה, נסים. | |||
_new_ |
קצת הפתעת אותי, אליצור. | |||
|
|||
לק''י זה נכון ניסים, הבעיה אינה מה היה לפני חמישים שנה - לא התכונתי לעסוק בזה כלל. השאלה מה קורה היום. חינוך הילדים זה אחד הדברים האקוטיים שנוע לכל משפחה - המדינה ממרת את חייהם של ההורים בתחום הכל כך רגיש הזה. אינני מדבר על משהו מהעבר אלא על נסיוני האישי ונסיונם של עוד רבים רבים ואני חושב שאצתה ביניהם היום. את הבעיה הזו מציע מליטון פרידמן לפתור. ומשהו ממש קרוב נמצא בהלכות תלמוד תורה של אדמו''ר הזקן. אליצור | |||
_new_ |
האנשים שהיו כשרים לבניין הארץ | |||
|
|||
לא שמתי לב לכותרת שלך ואני מצטער על כך. אין קשר בין מה שכתבת לבין המיון שכתבתי עליו. בפועל מיון זה בוצע בעיקר על יהודי צפון אפריקה (מרוקו טוניס, לוב)החל מסוף - 51. על מיון זה קרא כאן. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |