| על פי דבריך ''מצוות מוסכמות'' הן לא חלק מתהליך הבחירה. לא לרצוח לא לגנוב הן לא מצוות הן רק ביטוי לאינטרסים.... ולכן לא בחירה אמיתית. בחירה אמיתית היא לעשות מה שצריך, על פי התורה, גם אם אינני מבין מדוע. בעצם לפי דבריך יש רק בחירה אחת והיא לקיים את מצוות התורה. כל יתר ההחלטות של אדם (כולל לא לבצע את כל מצוות התורה אבל להקפיד, למשל, על: לא תרצח, לא תגנוב) הן לא החלטות של בחירה אמיתית.
בעצם אתה אומר שאם אני לא בוחר בתורה הרי שלא בחרתי באמת. המשמעות היא לא בחירה חופשית כי הרי לפי דבריך יש רק אלטרנטיבה אחת.
אפילו עניני המדינה תלויים בתורה - ''...גם השליטה בארץ לאורך זמן מותנית ביראת שמים.'' גם בנושא הזה אין בחירה אמיתית אלא בדרך התורה. אז גם ההפרדה של דת ומדינה בעיניך היא בעצם רק הפרדת הממסד הדתי מהפוליטיקה. למרות זאת, על פי דבריך, את ענייני המדינה צריך לנהל על פי התורה (על פי גבולות יראת השמים?).
אז בחירה באורח חיים חילוני היא אמיתית-חופשית רק באופן זמני - אם בכלל. |