פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה למיכאל מ. שרון, 27/07/03 14:53)
התלות בחברה
רודף צדק ויושר (יום ראשון, 27/07/2003 שעה 16:12)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הגישה הכלכלית-חברתית, זו שאינה מודרכת ע''י האמונה והבטחון בה`, גורסת שבעולם קיימת כמות מוגבלת של משאבים, האמורים לאפשר את החיים עלי-אדמות ולהנעימם. כל אדם נאבק במשך ימי חייו כדי להשיג לעצמו את המירב ממשאבים אלו בשיטת ''תפוס ככל יכולתך''. לגישה זו מתלווה תוצאה חברתית שהיא לעתים בלתי רצויה: כל אדם הופך בהכרח למתחרה של רעהו. בהתאם לגישה זו כל נתון וחפץ הנמצאים בעולם מהווים אובייקט לתחרות. לדוגמא, אדם המגיע לתחנת אוטובוס רואה בממתינים שם את מתחריו על מקומות הישיבה באוטובוס העומד להגיע.

גורם התחרות בספורט, נחשב כמדרבן להישגים. הרצון לרוץ מהר אינו נחשב כגורם העיקרי בקידום המהירות, הרצון לרוץ יותר מהר מהאחרים הוא הקובע. החברה נותנת את אישורה לגישה זו: הפרס ינתן לא למי שרץ מרחק מסוים בזמן נתון, אלא למי שרץ מרחק מסוים יותר מהר מהאחרים. תחרות הריצה מהווה דוגמא לתחומים נוספים בחיינו.

תחרות זו אינה נערכת רק סביב משאבים חומריים; היא דומיננטית מאד בתחום רכישת הערכת הסביבה. הרצון להתבלט הוא תחרותי במהותו, והוא מושג ע''י נצחון על הזולת. שתי דרכים קיימות בתחום זה: להתעלות ולהשתפר יותר מהזולת או מאידך, להשפיל את הזולת ולהנמיך אותו. התמודדות תמידית זו גורמת לכך שבדרך כלל במקום שהאדם ישקיע את כל מאמציו לשיפור אישיותו, הוא משקיע את מירב מאמציו בהתמודדות עם החברה.

הפניית המאמצים להתקדמות בתחום החומרי, שהוא חיצוני לאדם, מובנת היטב לאור השיטה הפסיכולוגית שקנתה לה שביתה בהליכי המחשבה של חברתנו. שיטה זו רואה במכלול תכונותיו של האדם נתון קבוע. האדם אינו חייב ואף אינו מסוגל לשנותן. שיטה זו קיבלה חיזוק רב בדורות האחרונים: פרויד שטען שאדם נדחף לעינוגים, ואדלר שטען שאדם נדחף לרכישת כוח, חיזקו גישה זו. לפי דעתם האדם אומר לעצמו: מהותי, נטיותי ודחפי הם המכוונים אותי לעינוגים וכוח, ולכן עלי להפנות את חיי לכיוון זה. ''חובתי'' לנצל את תקופת שהותי עלי אדמות בהתאם למגמת דחפים אלו. במערכת החיים של האדם הבלתי מאמין, מגמה שתכליתה שיפור עצמי ללא קשר לחברה, כמעט ואינה קיימת. הצורך בשיפור האישיות קיים בתוככי מערכת היחסים שבין האדם לבין החברה הסובבת אותו.
_new_ הוספת תגובה



הבולק הרצען.
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 27/07/2003 שעה 17:19)
בתשובה לרודף צדק ויושר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''בהתאם לגישה זו כל נתון וחפץ הנמצאים בעולם מהווים אובייקט לתחרות. לדוגמא, אדם המגיע לתחנת אוטובוס רואה בממתינים שם את מתחריו על מקומות הישיבה באוטובוס העומד להגיע''.

- ואמר לייבאלע הבצחן כשנקלע למסעדת פאר בשאנז אליזה:
הזוללים הם מתחרי. הבה נראה מי יזלול יותר.
אמר ועשה.

''התמודדות תמידית זו גורמת לכך שבדרך כלל במקום שהאדם ישקיע את כל מאמציו לשיפור אישיותו, הוא משקיע את מירב מאמציו בהתמודדות עם החברה''.

היה רוצ'וש (רודף צדק וי-) מהלך ומפזם לעצמו: כשם שרץ זה מתמודד עם רצים אחדים במשחה 100 מטר נשים, כך אנוכי אתמודד עם החברה. אבל איזו חברה ואיכה אמצעה?

חברת מיקוסופט? קואופרטיב אגד? חבר'ה ליצים או שמא חלילה ''חברא קדישא''?

החברה בכללה? אך במה אתמודד איתה? מי יותר שמן? למי יותר ארנבות בכלוביו? אבל איה ואיפוא היא החברה בכללותה?

היה מסתובב, תוהה ומחפש, עד שנקלע למשרד ממשלתי, והשתקע שם.

''את הצורה אזי_ן לה לחברה'' היה מרעים בקולו וידו הולכת ונעשית קשה בתסד''א פשעין מפשעין שונים.
_new_ הוספת תגובה



בלי ניבולי פה, בבקשה.
רודף צדק ויושר (יום ראשון, 27/07/2003 שעה 17:35)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



התוכל לבקש מאדם לא לנשום?
להיות יהודי זה להיות שמאלני (יום ראשון, 27/07/2003 שעה 17:39)
בתשובה לרודף צדק ויושר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הבקשה מהר שרון לא להפוך כל דיון לביב שופכין,היא דומה.
_new_ הוספת תגובה



ועוד מפניני המרקיז החסוד נצור הפה לכאורה
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 27/07/2003 שעה 17:59)
בתשובה ללהיות יהודי זה להיות שמאלני
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''מתבקש שקרבן זה יבוא דוקא מבעלי חיים שגם להם יש נפש, וכך יודגש העיקרון של ''נפש תחת נפש''.
_new_ הוספת תגובה



אנא המרקיז החסוד - אילו עינוגים?
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 27/07/2003 שעה 17:46)
בתשובה לרודף צדק ויושר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''פרויד שטען שאדם נדחף לעינוגים''

''נטיותי ודחפי הם המכוונים אותי לעינוגים וכוח''

וכי לא נתן הבורא פה לאנשים לדבר בלשון בני אדם בשר ודם?
_new_ הוספת תגובה



מיכאל, כולך אשליה אחת גדולה ותו לא!
ע. דולב (יום ראשון, 27/07/2003 שעה 21:01)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

.
כעת יותר מתמיד אני בטוח שכל שרשרת התגובות וגבבת המילים היא לא יותר מאשר מחזה, יש לומר, מביש של התכתבות בינך לבין עצמך או אולי איזה מישהו שאתה מפעיל מרחוק.

מה אתה מנסה למכור לנו, מיכאל?
זה גובל בהונאת רשת.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי