|
ומה קדם לתורה? קצת דרך ארץ. | |||
|
|||
לק''י ערן - ראה הערה 14. יש להבדיל בין מדעים נסיוניים הנשענים על נסויים מדעיים -המדעים המדויקים לבין מדעי הרוח שעליהם נאמר: תזרם ורוח תשאם וסערה תפיץ אותם ואתה תגיל בה' בקדוש ישראל תהלל. כפי שר' אברהם בן הרמב''ם מסביר - כאשר מדובר במדע נסיוני אין מניעה לקבל את מסקנותיו. אין כאן שום עירעור על שלשלת המסירה והפסיקה. מה שבאתי להדגיש הוא שמורי דאג לבדוק את המציאות והנתונים הראליים והמדעיים כבסיס הכרחי לכל פסיקה ולימוד. וזו גם הסיבה שהמאמר זכה לתפוצה ואיזכור שוב ושוב. ניתן כמובן להביא דוגמאות רבות נוספות בסוגיות רבות מאוד לדרך לימודו זו. בחרתי בסוגיות אלו כי אינן רגילות וגם כי רציתי להביא דברים מתורתו שבעל פה שהיו ידועים רק לי. ובמקרה של החולד הם אף סותרים את תורתו שבכתב - הרב חזר בו ממה שכתב שם ועד כמה שידוע לי לא העלה את חזרתו על הכתב. באשר לפרטים על המחלוקת. תראה, אם אתה מתענין הרי בספר של אביבית תמצא הרבה דברים. מעבר לזה זה לא כל כך משנה. אין טעם לחפור מן העבר פרשיות קשות מאוד. מה גם שהנושא הזה אינו תופס מקום עכשיו. מעולם לא הקדשתי לו זמן מיוחד למרות שבמובנים מסוימים הוא עדיין משפיע גם היום. במידה מסוימת הפולמוס התימני הוא הסיבוב הרביעי במה שהחוקרים מכנים בשם פולמוס הרמב''ם שהקיף בזמנו בשלוש מערכות את כל העולם היהודי. אליצור | |||
_new_ |
ומה קדם לתורה? קצת דרך ארץ. | |||
|
|||
אליצור אינני יודע מה אתה מכנה ''מדעי הרוח''. גם בפילוסופיה נקט הרמב''ם בשיטה של ''קבל האמת ממי שאמרה''. ודווקא בפילוסופיה, ההשלכות של עמדה זו שלו מרחיקות לכת ביותר.יותר מכל השפעה של קביעה מדעית בתחום מדעי הטבע. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |