פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לאורי א., 05/07/03 8:30)
בין אמונה לידיעה;
נסים ישעיהו (יום ראשון, 06/07/2003 שעה 0:02)
בתשובה לאורי א.
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם יש התנגשות, זה אומר שאחת משתיהן שגויה ונלך לפי הסעיפים שהבאת:

1. כדוה''א אינו במרכז היקום וירושלים אינה במרכז כדוה''א.
על סמך מה אתה קובע זאת? דומה כי תורת היחסות אינה תומכת בעמדתך. ולעצם העניין, את חז''ל לא עניין המרכז הגיאוגרפי אלא המרכזיות הרוחנית, ומבחינה זו, בתודעה האנושית עכ''פ, כדור הארץ וירושלים הם אכן במרכז העולם.

2. היקום לא נברא.
3. האדם לא נברא.
4. לא היתה ראשית.
שלושה סעיפים אלו הם לכל היותר, אמונה שלך כי אין לך שום הוכחה לכך.

5. הידע האנושי מתפתח וכן התנהגותו של האדם.
ומה זה מוכיח? אגב, מעניין שההתפתחות הנ''ל אינה משנה במאום את הקביעות של חוקת התורה; האדם אינו ניזון מפלסטיק אלא מן החי והצומח וגם אופיו לא השתנה עם התפתחות הידע. מה שאתה קורא ''התנהגותו של האדם'' נותרה כפי שהיא מאז ועד בכלל.

6. אין יחוד בעם ישראל.
נו, כאן תצטרך להסביר את עצם שרידותו של עם ישראל לאורך ההיסטוריה; אבל אם אתה מחפש יחוד גשמי/חומרי/כלכלי וכד', אתה צודק. לכאורה, אין שום יחוד.

7. חוקי התורה, ברובם העתק מעמים אחרים.
נניח, אז מה? המצווה הראשונה בתורה, ''פרו ורבו'' הייתה נהוגה גם לפני מתן תורה, מה זה מוכיח? מצוות התורה נועדו להביא את היהודי לאיזון בין נטיותיו הטבעיות לבין חוקת התורה שזה, כאמור בגוף הרשימה, כללי הקיום כפי שקבע בורא העולם ומנהיגו. העובדה שלמישהו יש או אין נטייה טבעית להתנהגות מסוימת, אינה יכולה להשפיע במאום על חוקת התורה ואף אינה משפיעה.

8. לבסוף, אנחנו חיים בדמוקרטיה וכך רוצים להמשיך.
גם התורה רוצה שנחיה בדמוקרטיה; היא זו שקבעה את הכלל: ''אחרי רבים להטות''; אבל היא גם מצווה: ''לא תהיה אחרי רבים לרעות'' (ר' קמוצה). על פי חוקת התורה יש שם אחר למה שקורה אצלנו כעת, זו לא דמוקרטיה זה קרוב יותר לאנרכיה.

9. אנחנו רוצים חופש מחשבה.
לכל דבר יש מחיר, גם לחופש המחשבה. אין יותר חופשית מחוקת התורה; אבל לא ניתן, בשם חופש המחשבה, להתחמק מאחריות לתוצאות. אז, למרות מה שחוקת התורה קובעת, אנחנו יכולים לחשוב שנעשה שלום עם אויבינו ואף לפעול בכיוון; אבל כשזה מתפוצץ לנו בפרצוף, בל נאשים את הבורא יתברך בכך שתינוקות נרצחים בעריסה. הוא הזהיר אותנו על כך מראש. אנחנו חושבים אחרת, אבל הוא אינו אחראי למחשבותינו ולתוצאותיהן.

10. אנחנו שואפים להיות אחראים לגורלנו.
אפשר להסתפק בתשובה לסעיף הקודם אבל נוסיף כי יש הבדל בין אחריות לגורל אישי לבין אחריות מנהיגותית לגורל הכלל; בממד האישי, צייננו בתגובות קודמות כי ''דרכיה דרכי נועם''; בממד הציבורי/ כללי, אין סליחה למי שנוטל אחריות על סיכון חיי יהודים אפילו אם לדעתו (חופש המחשבה, כבר אמרנו?) הסיכון הוא מחושב.

בשורה התחתונה, בבסיסה של כל לוגיקה ניצבת הנחה שאינה נסמכת על שום היגיון; כלומר אמונה. אז כל אחד בוחר לעצמו במה להאמין ועל זה הוא בונה את כל היתר.

לטעון שהאמונה שלך (הנחת היסוד) עדיפה על זו שלי, זו בעיה לפחות בממד היושר האינטלקטואלי.

שבוע טוב ומבורך,
נסים.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי