פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
פערי שכר בשנות ה- 30 : בוא נקרא לדברים בשמם: שום
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 18/05/2003 שעה 17:14) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''מדיניות'' ואידאולוגיה. אלא פשוט פועלים מקצועיים כגון חרטים, פועלי מתכת או עובדי חברת החשמל, לעומת צבא פועלים שחורים ערבים, שקיבלו 70 מיל ליום בשביל לקנות קצת מישמיש ופיתות.

וכן - גם חלוצים מאד צעירים שזה מקרוב באו, בתחילת דרכם, שחלקם היו חסרי מיקצוע. זאת הגם שבקרב צעירים ציונים שהתכוונו לעלות, היו כאלה שלמדו מיקצועות מועילים רלונטיים להתיישבות בא''י או שעברו הכשרה מהירה באירופה: אגרונומיה, טכנאות אלקטרוניקה, מכניקה, טכניקות השקייה וכד'.

כשאתה מדבר על הלחץ של הפועלים המיקצועיים לעזוב, שזה מודל של מאבק שכר (''אמצא אלטרנטיבות אחרות''), או התראה של חבר קיבוץ שאם לא כך וכך, אז הוא יעזוב - השאלה המתבקשת לאן יכלו לעזוב בהיעדר הון עצמי קטן? עובד בחנות טריקוטאז' אצל אחד מעולי פולין הסוחרים הזעירים בעליית גרפסקי? מה היו אז האלטרנטיבות ו''ההתאמה לשוק'' שאתה מדבר עליה? איזה שוק ואילו אפשרויות חילופיות?
_new_ הוספת תגובה



ססמת העבודה העברית הייתה במדה רבה ססמא מיתולוגית
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 18/05/2003 שעה 18:02)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ברוח האדם הציוני החדש. אמנם, בקורפורציות שונות היקפידו אולי על עבודה עברית באחוז גבוה. בפרט נוכח מפעלים של ''הרואיקה ציונית'' כגון בניית נמל תל-אביב בשנות ה- 30 . בניית הנמל העברי הראשון (בהשוואה לנמלי חיפה ויפו) היתה מתוקשרת מאד ובסיס להפקת צילומים רבים של פועלים עבריים (קואופרטיב סולל-בונה הועסק דומני בבנייה) חשופי חצי גוף עליון בחדוות הבנייה העיברית (רצוי שיבוצע פעם מחקר על תפוקת ה''הרואיקה הפועלית הציונית'' בצילום ובטקסטים, תוך ניתוח דפוסים של ''טקסט השגב העיברי-פועלי'', ופוזות צילום קנוניות של ''חדוות הבנייה החלוצית'' שרווחו אז).

בפועל בענפים רבים, כגון ענף הבנייה, החקלאות הלא קיבוצית, סדנאות ובתי מלאכה רבים, מפעלים בינוניים וזעירים (ענף העץ והריהוט, המתכת, חומרי הבנייה וכד') העסיקו פועלים ערבים בכמות רבה ובשכר אפסי.
_new_ הוספת תגובה



הקנון וההנהגה: דומה שהנהגת היישוב של הזרם המרכזי
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 18/05/2003 שעה 18:26)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ניזקקה ליצירת מיתולוגיית הפועל העברי, והיתה תפוקה עתירת כשרון גרפי-צילומי-טקסטואלי לכינון המיתוס הזה. דומה שהמצב הלא כל כך שכיח הפך לקנון מיתולוגי, כזה שהשרה מרוחו ההרואית על האתוס הרווח שליווה עשייה שגרתית. הוא גם האדיר את ההנהגה, בשוותו למפעל הציוני כולו ש''תחת חסותה'' ההגמונית גוון הרואי-מהפכני ברוח המהפכנית ביותר שרווחה אז, זו של כינון הסוציאליזם במדינת העמלים והחיילים הסובייטית.

מיתוס זה איפשר להנהגה גם להיות במעמד נישא של ''גבאי הקהילה'' המוציאים ובעיקר המביאים, שכן התצלומים והטקסטים ההרואיים של הפועלות החסונה העברית סייעו לגיוס כספים אצל יהודי התפוצה שליבם נישא בגאווה נוכח דמות הצבר ההרואי - הבונה, השרירי, מלא החדווה והמשוחרר מתסביכי-גלות .
_new_ הוספת תגובה



ועוד נקודה: מנהיגי היישוב בשנות ה- 30 וה-‏40 הן מהזר
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 18/05/2003 שעה 18:57)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ם המרכזי והן הרויזיוניסטי היו במקרים רבים בעלי שיעור קומה פילוסופי ויומיומי, חוכמת חיים, שאר רוח, תבונה ואינטלקט מורכב במידה בולטת.

זאת בהשוואה לרדידות הנוראה והצימצום הקרתני המתגלים כיום, כשמה שיש זה בעיקר מעין אופרטיביות תיפעולית נעדרת מימד של עמקות וראייה רחבת טווח. וגם ההשראה ותנופת הדמיון והניתוח התחלפו ברוב המיקרים לפילפולציה מיגעת עד לזרה, במידה שמדובר בבעלי יומרות אינטלקטואליות ותרבותיות.
_new_ הוספת תגובה



אולי האיש האחרון בעל עומק והיצוק מפלדה של יושרה
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 18/05/2003 שעה 19:09)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וחוכמה ותבונת מעשה ויכולת הקמת מוסדות גדולים בתנועת העבודה היה יעקב לוינסון. האיש הושמץ וחוסל.
_new_ הוספת תגובה



ההבדל היה בין היהודי בגולה לבין החקלאי בקיבוץ.
טרה 11 (יום שני, 19/05/2003 שעה 22:56)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואתה- מרוב התעסקות עם הטקסט- בכלל לא תופס את התהום שבו אתה משתכשך..במי האפסיים שאספת בו.
האתוס של 'החלוץ'נבנה בימי העליה השניה- כאשר באו בני ה- 20 מהעיירה אלה של התיאורים של ביאליק ושל עגנון- ומצאו את הפרדס בפתח תקוה. שבו נאלצו להתחרות עם הפועל הערבי. הפתרון נמצא ע''י מניה שוחט- בהתיישבות העובדת בקבוצה הראשונה שראשיתה בדגניה- ב- 1909. ויצר הזדמנות לממש את השאיפות ליצור 'יהודי חדש'. ההמשך היה בנהלל מ- 1921. לא עבדו שם ערבים- ובקיבוצי מ- 1954 גם לא..וגם לא קודם.
תקרא קצת את ספריו של ברל שהיה אמנם 'סופר בורות' יותר מאשר 'חופר בורות' אבל מישהו היה הרי צריך למלא את תפקיד הפוליטרוק והאידיאולוג. קרא בכרך י''א שלו על הפועל ה'אידאלי' ועל 'הפועל הטבעי' ואח''כ את מחקריה ספריה של אניטה שפירא- ותחכים ולא תכתוב טקסטים נבובים ומנופחים כדרכך..כי חבל על האנרגיות.
כמי שחי באותה התיישבות ונהנה לראות צעירים שריריים קוצרים בחרמש מאחורי ומלפני..נוטפי זיעה- ובגן הירק- ממרומי הטרקטור- את הבנות במכנסיים קצרים עם גומיה..באיזור הירכיים. שאני יכול להשוות אותן לרייזלה וגולדלה וטובלה- מהעיירה שבתמונות. אז- לא לחינם נוצר כאן מיתוס של שלילת הגולה--ואכן הצדק היה- בינתיים- עם המהגרים הצעירים שניצלו מתברר מהיטלר--ולא נצלו- -- באושויץ.
לצערי אתה מוכיח בורות מוכחת..בענין הזה- ומוטב שלא תתעסק בו--בכלל. זה שבינתיים הארץ השתנתה-והתמונות ההם כבר לא רלבנטיות- זה כבר דבר אחר.
נ.ב.
וזה שמשמיצים את כל מי שעובד--זה הרי באופנה- וגם מתאים לאלה ששונאים אותם- כבר משנות השלושים. 'כן לשבור' היה שם המאמר שכתב אז מישהו מאוד ידוע- שעל שמו יש רחוב מקביל לרחוב ארלוזורוב בתל אביב-נגד 'ההסתדרות הכללית של העובדים העבריים'.
ואין חדש תחת השמש. הענין הוא שלנו מספרים שתאצ'ר הצליחה בשבירת הכורים- ומי שיודע שהמאבק הזה החל כבר בשנות השלושים רק יכול לצחוק. כי את הכסף שיקחו לנו- יעבירו בדיוק לאן שהממשלה הזו תחליט--ז''א- לאן שהוא- 'על יד הירדן' או על יד יריחו או על יד בית אל..ותאצ'ר בטח מתהפכ..ת.
_new_ הוספת תגובה



טרה, תודה על הסקירה התמציתית ,הטובה ובעלת הרגש.
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 20/05/2003 שעה 19:11)
בתשובה לטרה 11
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



טרה: תודה גם על רוח הדברים, משב רענן.
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 20/05/2003 שעה 19:23)
בתשובה לטרה 11
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אני ניזכר שעבודה בקטיף תפוזים (או מטע בננות?) בקיב
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 20/05/2003 שעה 19:40)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וץ ברקאי באפריל 67 במסגרת שרות לאומי, נתנה לי כזו כמות של חיוניות ותחושת מעוגנות בממשות יותר מ- 4 הכרכים של מלחמה ושלום (שאהבתי מאד) שקראתי קודם לכן ויותר מכל דבר אחר בעצם.

אפילו, היתה לי לראשונה אז תחושה חזקה של החיוניות שבתלת מימד אמיתי (שהינו אלמנט מניע בעבודתי המחקרית), כשהסביבה ניפרסת לפני, לאחר יום עבודה מאומץ, בנסיעה חזרה בעגלה רתומה לטרקטור. והרי אני עובד למעשה מגיל 11 בזמני הפנוי, וחרף למדנותי בנינו סוכה על עץ, ערכתי מסעות עם חבר בגילאי הילדות וכד' אך זה היה הפעם שונה -העבודה בטבע וכל זה.
_new_ הוספת תגובה



העבודה היא חיינו..והיתה בשבילנו
טרה 21 (יום רביעי, 21/05/2003 שעה 16:19)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

2 דוגמאות למהותה של העבודה בישראל.
1.ישנה טענה שבאוצר יושבים בעיקר- גברים ולכן באה ההחלטה לחסל את תחנות טיפת חלב. ומה הם מבינים בנושא.
3. כמי שחרש וזרע וקצר בעמק- הרבה שנים- אני עומד על דעתי שבארץ אכן נוצר יהודי עובד וחקלאי-שהאדמה היא פרנסתו-להבדיל מהסוחר בגולה שהגוי מנע ממנו להיות חקלאי ועובד אדמה. אגב מאוד נהניתי מהעבודה-
הזו- רק מחברת האנשים פחות.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי