פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
זוהי אחת הבעיות המרכזיות
אלי אשד (יום רביעי, 12/06/2002 שעה 6:55) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שעומדות לפנינו כיום. דעתי היא שאחד הפתרונות לכך , היא להרחיב את הקבלה לתוך העם היהודי הישראלי לכל מי שמעוניין בכך , לפועלים זרים , לשחורים מאפריקה וכו'. ולכולם לשים את הדגש שאנו לא קבוצות שונות ומסוכסכות (כפי שהמצב כיום ) אלא קבוצה אחת בעלת רקע תרבותי ואידיאולוגי משותף . דהיינו ''כולנו יצאנו ממצרים''. מעין גרסה חדשה של רעיון כור ההיתוך הישן .
גם עם הצעה זאת יש בעיות כמובן , אבל כך גם עם כל הצעה אחרת בעניין.
_new_ הוספת תגובה



העם היהודי?
אסף ברטוב (יום רביעי, 12/06/2002 שעה 16:36)
בתשובה לאלי אשד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למה לטפח את העם היהודי במקום ליצור עם ישראלי? הטחו עיניך מראות את הסתירות האיומות האוכלות בנו בכל פה בגלל החטא הקדמון של התפיסה הציונית, לפיה אנחנו גם עם וגם דת, גם תושבי ישראל אבל גם כל יהודי העולם, וכו'?

עידוד הגירה סלקטיבית (כמו קנדה, למשל) נשמע לי רעיון לא רע כדי לחזק את החברה הישראלית.
_new_ הוספת תגובה



יש מקום לדעתי ללאום שיש בו תחושת יעוד
אלי אשד (יום חמישי, 13/06/2002 שעה 5:43)
בתשובה לאסף ברטוב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במיוחד לאור הבעיות הבוערות ,אקולוגיות ואחרות שיזמן לנו העתיד . תחושה כזאת יכולה להקל על ההתמודדות הקולקטיבית עם בעיות אלה .
לדעתי יש לטפח תחושת יעוד כזאת , ולהאיץ את הקבלה של אנשים שמעוניינים להצטרף את תחושת היעוד הזאת . לטווח הארוך המצטרפים החדשים וצאציהם יהפכו למנהיגים.
כדאי לזכור שהעמים המצליחים ביותר לאורך ההיסטוריה לטווח הארוך היו אלה שידעו לקבל מהגרים ולנצל את כישוריהם ,למשל הרומאים בימי קדם והאמריקנים במאות ה- 19 וה-‏20.
_new_ הוספת תגובה



לאלי אשד.מסכים אתך וממליץ הכוון מדינת הגירה
יורם המזרחי (יום חמישי, 13/06/2002 שעה 21:04)
בתשובה לאלי אשד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



סתירה
דרור שחק (יום חמישי, 13/06/2002 שעה 14:03)
בתשובה לאסף ברטוב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בין דת ללאום? מה שאתה אומר מאוד מוזר לי, תסביר, כי אני כמעט משוכנע שיש לך טעות חמורה בהבנה, ובכל זאת.

גם אם קיימת סתירה כזו, ''החטא הקדמון'' הזה שאתה כנראה מדבר עליו, החטא שבצילו הוקמה המדינה, איננו קשור לה, ואני מפקפק בהיותו חטא - לא מההיבט המוסרי (כלומר אינני אומר - ''טוב שכך קרה''), אלא שהוא איננו חטא כלומר בחירה ברע של צד אחד, הציוני, אלא מכלול של גורמים.

דרור.
_new_ הוספת תגובה



(ללא נושא)
אסף ברטוב (יום ראשון, 16/06/2002 שעה 23:04)
בתשובה לדרור שחק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''העם היהודי'', פעם, היה שם נרדף לבני דת משה, שמכח דתם גם חלקו סממני תרבות שונים (וכך יש מן המשותף בין יהודי גרמני ליהודי צרפתי). הקריטריון לקבלת התואר ''יהודי'' הוא דתי: או שנולדת לאם יהודיה (שזה תנאי שמציבה הדת היהודית), או שכפרת בכל אמונה דתית אחרת וגם קיבלת על עצמך את הדת היהודית, בטקס הגיור (שוב, מטעם הדת היהודית). אין, ולא היתה, דרך אחרת להצטרף לקבוצה ''יהודים''. עובדה היא, שאין יהודים-נוצרים או יהודים-דרוזיים, בעוד היהדות, אם כן, היתה ועודנה דת.

המשכילים, עוד מתקופת מנדלסון, חיפשו ''פשרה'' בין דתם המסתגרת ושונאת-הזרים לבין רצונם להשתלב בחברה הסובבת אותם, שהפכה חילונית לאיטה, וניסחו את הכלל ''היה יהודי בביתך ואדם בצאתך''. זאת אומרת, הם הכירו בכך שלאומם הוא גרמני, צרפתי וכו', ושיהדותם מתבטאת אך ורק בדתם. ומכאן קבוצת האנשים שדרשה להיקרא ''גרמנים בני דת משה''. קבוצה זו היא תגובה למהלך הציוני:

הציונים המציאו ''עם'' יהודי. הבלבול נובע משימושם במונח ''העם היהודי'', שהיה, כפי שציינתי, רק שם נרדף לבני דת משה. לקחו הציונים את המונח, וניסו בכל כוחם לשכנע את היהודים שהם עם. הם הצליחו בכך במידה מסוימת (על אף שהתחילו כמיעוט), בין היתר משום שנתנו פתרון ליהודי שרצה *לדחות* את הדת היהודית (היינו, להשתמד או לכפור), אבל לא להתנתק מהמעגל החברתי שלו. והיות שהמעגל החברתי היה מורגל בשנאת לא-יהודים, חשוב היה (ועודנו) לחילונים לדבוק בתווית ''יהודי''.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי