|
יוסי תודה על תשובתך המלומדת | |||
|
|||
בכל זאת חסרה בה התמיכה בדעתך שהכל התחיל מהשנאה היהודית לגוי/לאחר. יש בה תזכורת על ביטויי שנאה של יהודים. בהזדמנות, אנסה ללמוד את הנושא. | |||
_new_ |
זה היה צריך להתחיל ממשהו | |||
|
|||
ובהנתן שהעולם העתיק היה סובלני במידה מופלגת, שקשה לתארה כיום (לאחר שזוהם העולם על ידי המונותאיזם), ההנחה שלי שה''עם היחיד והמיוחד'', היחיד שלא יכול היה להשתתף בארוחות שכניו, היחיד שראה בכל מעשיהם טומאה ובכל אליהם שיקוצים, הביא את זה על עצמו. רדיפת הנוצרים שלאחר מכן - חריג בולט נוסף בעולם העתיק - רק מדגישה את הנקודה הזו. מבחינת רוב הרומאים, הנוצרים היו יהודים שנטשו את דת אבותיהם - כלומר, החזיקו בכל הצדדים השליליים של היהדות (שהרי היהודי, לפי טקיטוס, רואה את הטמא טהור ואת הטהור טמא) ואיבדו את החלק היחיד שנחשב לחיובי - עתיקותה של היהדות. כמובן, רצוי להזכיר שהיהודים השתתפו בהתלהבות בחינגא האנטי-נוצרית. הם לא העלו על דעתם אף פעם שהנרדפים יחזיקו בשלטון. ויום אחד זה קרה. והנרדפים שהפכו לרודפים היו אנשי ספר, שלא איבדו מילה. והגלגל התהפך: גם כלפי הפגאנים וגם כלפי היהודים. | |||
_new_ |
עדין זה לא מסביר את התפתחות פוגרומים | |||
|
|||
שיטתיים. הרי כל אחת מהדתות המונותאיסטיות דאגה להוציא מכלל האדם את אנשי הדת האחרת. גם הנימוק שלא אכלו עם האחרים לא מספק הסבר. זה אולי גרם לתחושות שהיהודים מוזרים אבל לא מסביר פוגרומים - בעיקר בקהילות שהיהודים היו מיעוט מבוטל. אני עדין חושב שיצר השנאה הוא שהוביל את העמים האחרים נגד היהודים ללא קשר למה הם קראו בתפילותיהם. העימותים המתוקשרים שאתה מדבר עליהם היו דרך לעורר את יצר השנאה כדי להניע תהליכים פוליטיים/שלטוניים. מה שמעניין שלאורך ההיסטוריה הרבה מיעוטים סבלו מארועים כאלו. | |||
_new_ |
פוגרומים בקהילות יהודיות קטנות | |||
|
|||
לא היו ידועים בעת העתיקה. יהודי אלכסנדריה היו רבים ועשירים, ויש להניח ששורת הפריבילגיות שהיהודים בכלל ויהודי אלכסנדריה בפרט נהנו מהן, לא תרמה ליחס חיובי כלפיהם. פריבילגיות אלו כללו פטור ממיסים כל יום שביעי ופטור משירות צבאי, כמו גם פטור מהשתתפות בפולחן העירוני. אפשר להבין את האלכסנדריני שירגיש מקופח מול היהודי - במיוחד לאור העובדה שהיהודים ממילא לא הסתירו את דעתם כי הפולחן הדתי הפגאני הוא הבל וריק. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |