|
אלברט, אני כותב תשובה גם תחת הרושם של | |||
|
|||
הדיון שאתה מנהל עם רפי. אני הייתי מתחיל את הדיון בהצעתך לבחירת מועצה לאומית. דיון כזה, כמובן קשור לשאלה על מהו תפקידן של מפלגות. לפי הבנתי אתה בעצם מציע לבטל את קיומן של המפלגות שבעצם יוחלפו על ידי המועצה הלאומית. אני לתומי חשבתי שתפקיד המפלגות הוא לייצג עמדות והמשכיות מסוימת של אותן דעות-אידיאולוגיות שעל פיהן בוחרים האזרחים את הכנסת-פרלמנט. כך למרות שאתה לפעמים בוחר גם באנשים מסויימים מהמפלגה (לטעמך) מובטח לך איזה עמדה הם יציגו. המועצה בעצם תחליף את המפלגות בתוספת המעמד הרשמי (מעל מעמדן של המפלגות היום) שהיא תקבל. מה שאתה מציע זה מעין משטר אריסטוקרטי של בעלי זכויות יתר שלדעתי מיותר בהחלט. גוף מיותר עשוי לפתח נטיה לשחיתות בכדי לצבור כח. למה יש לנו צורך במועצה הזו בכלל? הרי אפשר לבחור את 120 הנבחרים ישירות. כל מועמד לכנסת יציג את עמדתו ברבים באמצעות משרד ממשלתי שידאג להפצת עמדות המועמדים לציבור. כך זה יעלה הרבה פחות ממה שזה עולה היום וגם לא יהיה תלוי ביכולת הכלכלית של מועמד זה או אחר. מבחינתי עדין יחסרו לי המפלגות אבל זה אולי פרט לא חשוב. דבר אחרון, נדמה לי שלפני שמקימים מערכת כזו עדיף שתהיה לנו חוקה שבדומה למגילת העצמות, אבל ביתר פירוט, תבטיח את הזכויות הבסיסיות של אזרחי המדינה. | |||
_new_ |
שאלת אגב מר סיון | |||
|
|||
האם אתה סומך את ידיך על הסיכום שחתמתי בשעה טובה עם רפי? | |||
_new_ |
אלברט, אני מקבל ומברך על הסיכום שהשגת עם רפי | |||
|
|||
אבל זה לא פותר את כל שאלתי והשגותי. אותי, בשלב זה, מעניינים הנושאים עליהם הבעתי את דעתי. למה צריך מועצה וגם כנסת? האם נגמר תפקידן של המפלגות? מה חשיבות האידיאולוגיה בעת הבחירות? העליתי גם מעין הצעה נגדית שעדין לא התייחסת לגביה. היתכן שהיא יותר טובה משלך? אם כן, למה? בברכה | |||
_new_ |
הבהרות לבקשת דוד סיון | |||
|
|||
הפעם יא דוד לא אלך לפי הסדר, אם-כי אשתדל שתשובתי תכיל את מלוא הנקודות שהעלת. וככל יהודי טוב, אתחיל בשאלה: מדוע לא ניתן לקבל דבר אלא אם הוסבר לנו את מי הוא מחליף, מה שם המחליף, ומה שם המוחלף?! ובאמת אולי הסוגיה מייצגת בעיה חברתית נפוצה: למה עברת דירה? הבית שלך הקודם לא היה טוב? הפריעו לך השכנים? החלון בבית החדש משקיף על נוף (אולי שכנה..) טוב יותר? לא יא אחי! הייתי מבסוט לאללה בבית הישן ופשוט החלפתי אותו ועברתי לבית אחר! לא משכנע? לא מספיק? מדוע אתה זקוק יא דוד להחלפות ולשם המשפחה של המחליף ועם מי הבת דודה של המוחלף התחתנה! מה זה יתרום לסיטואציה הטריה שזה עתה נולדה?! נבין אותה יותר? נעכל אותה יותר? אני מתפתה למשל לענות לך על השאלה שהעיקה עליך: ''את מי המועצה באה להחליף'' בתשובה קולעת: היא באה להחליף את העסקנים של המפלגות- ''ולא את המפלגות עצמן!''- וכנראה אתה חושק בחלק השני של התשובה הזאת בשביל שתאכל אותי חי! (אך לא אתן לך!) לא! היא מחליפה את העסקנים! אבל בתוכי אני יודע, שגם תשובה זו אינה מדוייקת אלא בחלקה . המועצה מחליפה או בעצם נותנת מענה אלגנטי לבעית העסקנים בכל המפלגות, בעיה שהפכה למחלה לאומית חשוכת מרפא ששום טיפול אנטביוטי כבר לא ישפיע עליה, ותבוא המועצה ותפתור את הבעיה הזאת משורשה, וכאמור בעדינות ואלגנטייות.. אולם, האם תפקיד המועצה מסתכם בזו? בפעולה זו? לא! המועצה עונה על עוד דברים שיש להם קשר לעבר, היא אכן מחליפה עוד כמה ברגים במכונה הקודמת אך בעיקר היא מופיעה בזכות עצמה! לא ניתן להגדירה על פי כמות הברגים שמחליפה כי באמתחתה ברגים צ'יכים שלא היה להם זכר או שימוש בתקופת המכונה הקודמת . דוגמא : במכונה הקודמת לא היה זכר לאזרח מהשורה שברצונו להיות מועמד לכנסת! במכונה החדשה, האופציה הזו מככבת באופן טבעי ושקט בלי הרבה רעש ובלגן.. (או שתשאל אותי: את מי האופציה הזו מחליפה!) ישנו במקביל גם דמיון בין שתי המכונות ולפחות כאן אני מסנדל אותך בהפניית קושיית ההחלפות.. : כאן האזרח לא בוחר ישירות את החכי''ם אלא גוף אחר מטעמו בוחר אותם, ושם בעבר גם האזרח לא בחר ישירות בחכי''ם אלא גוף אחר בחר בם . כן יש להודות בפשלה כי מבצבץ לו כאן הבדל לא משמעותי שלא הצלחתי להסתיר אותו : ''הגוף האחר'' במכונה החדשה, נולד ופועל מטעם האזרח ובשליחותו הישירה, בניגוד ''לגוף האחר'' במכונה הישנה, שבלשון המעטה- אינו בא ''מטעם'' האזרח ובתרתי משמע . כן, יש כאן בעניין הקטנטן זה החלפות- למה לשקר! ולנקודות שתחמת אותן תחת כנפי ''לפי הבנתי'' : אמרת כך : '' לפי הבנתי אתה בעצם מציע לבטל את קיומן של המפלגות שבעצם יוחלפו (עוד הפעם!) על ידי המועצה הלאומית.'' אני אומר : מהיכן המסקנה המרחיקת לכת זו.. ואתה מציג אותה בביטחה ובצהלה וכאילו כבר הוחתמה בטבעת המלך ואין להשיב! מהיכן משתמע דבר כזה? האופציה החדשה דווקא הכפילה את המטלות של המפלגות והשלישה את העבודה- שאם פעם יכלו להסתפק בסיסמת בחירות קולעת ולהשען על ג'ונגל נעים וטריקים להלהיב את הרחוב באסיפת עם סוערות עם הבטחות ריקות.. הרי עכשיו עליהם לקרוע את התחת במעשים לא בסיסמאות ולא בג'ונגלים ולא באסיפות סוערות.. על מנת להשפיע בשני מישורים : 1- על האזרח, שעדין הוא חייב להשתכנע בצידקת דרכם בשביל ללכת ולחפש את הנציג ששותף לרחשי ליבו ראשו ודרכו . 2- על 2000 הנציגים שמליוני אנשים העידו על תבונתם וכנראה לא טעו/יטעו.. יש לתת קצת משקל לפעולת הבוחר המנפה.. 2000 הנציגים האלה, או בשם החיבה 2000 העיזראינים שיינתן להם לבטח ע''י אנשי המפלגות שבאמת ייטילו עליהם את אימתם, את אימת יום הדין הנורא והאיום והאמיתי . יהייה קשה קצת לשכנע אותם בצ'אפחות או בהבטחות ריקות או באסיפות מסוג : הם מ פ ח ד י ם. . הם, המפלגות, ייצטרכו להציג בפני אנשי המועצה, קבלות . ויצטרכו לעבוד שעות נוספות, במיוחד בתקופת הקדנציה שעברה, בכדי להשיג קבלות אמיתייות לעזראינים . האם מכאן אתה מסיק שאני מציע לבטל את קייומן של המפלגות? בגלל שאני מטיל עליהן מטלות נוספות? אמיתייות? אחראייות? משכנעות? לא רייקנייות? בגלל שאני מחייב אותן בקבלות? אולי אתה צודק יא דוד! אולי באמת קשה למצוא מפלגה שתוכל להתאקלם באווירה זוועתית כזאת! ולשאלותיך/הצעותיך המתחרות : אתה שאלת שאלה תמימה על פניה : '' למה צריך מועצה וגם כנסת?'' אינני חושב שזה פייר לקחת שאלה על כל זכוייות היוצרים שלה ולהחליף בה את סדר האותייות כך שתראה וכאילו חדשה מהתנור ומבית יוצר אחר! זה לא פייר- אני קובע ומוחה באחת! אני שאלתי את אותה השאלה כבר בשלב הצגת הרעיון/המאמר, ואם אתה מפקפק- הינה ציטוט נאמן למקור : ''שאלה מתבקשת : ומדוע לא יבחר האזרח ישירות ב- 120 החכי''ם? תשובה : כי אז ייפתח פתח למועמדים, לנהל קמפיין יקר ויוקרתי, (כדוגמת השיטה העכשווית, או השיטה הקפיטליסטית האמריקאית) והרי זה נוגד את מטרתנו המוצהרת: הזדמנות שווה לכל מועמד, עם אמצעים או בלעדהם . ההבהרות הבאות יאירו, בין היתר, את הנקודה . '' סוף ציטוט . נותר לברר אצל בורר את ההאשמה שהצבעתי עליה לעיל, ושכיניתי אותה ''בלא פייר'' להחליף אותייות ולגזול זכות יוצרים! אני מוכן להסתפק בעשירייה (10 אלף דולר) בשביל לשכוח מהעניין- לתשומת לב הבורר.. ולהצעתך החלופית : מה ההבדל מר סיוון בין הצעתך הנוכחית לבין המצב הנוכחי? הרי ישנו עכשיו חוק עם סעיפים ותתי סעיפים שמגדיר ומגביל את ההקצבות לנבחרים, ואף מקציב מימון ממשלתי עבור המועמדים! ואף אחד לא עומד בו! אף אחד לא עמד בו! וכנראה שאף אחד אין לו את האומץ לעמוד בו. בניסוח אחר אומרים : חוק שאין לו שיניים. הם, הנבחרים, לא יכלו לעמוד בחוק המסדר הזה כאשר מועמדותם לא הייתה ישירה, אתה רוצה שהם יציגו את עמדתם ברבים דרך ''משרד ממשלתי'' שכנראה יופעל גם מכוחו של חוק , כאשר מועמדותם ישירה? כאשר הם עומדים ישירות מול הבוחר? אתה מבחין איתי בפרדוקס האנושי הזה? האינך רואה את הכתובת על הקיר דרך פילפוליו והתפלפלותיו של החוק העכשווי? כבר חשבתי על זה מלפני כחודש ימים.. מצורף קישור לשכנע אותך שאיני מסלף . תודה על תשומת ליבך ד''ר דוד סיון . קישורים: לחץ לקישור המצורף .: http://www.fresh.co.il/dcforum/Politics/2956.html | |||
_new_ |
אלברט, אין לי שום כוונה לקחת ממך או ממישהו | |||
|
|||
זכויות יוצרים. אני האחרון שעשוי לחשוב על כך. השאלות שלי נובעות מרצון להבין את המהות של הצעתך ואם אכן יש לה סיכוי לפתור אותנו מהשחיתות. דבר אחרון, אני עדין לא בטוח שהבנתי הכל ולכן אם אשאל עדיף לי לקבל תשובה ישירה וקצרה ככל האפשר. | |||
_new_ |
דוד סיון, אני מוכן ומזומן לשאלותך | |||
|
|||
ואעשה לתת תשובות ישירות ומצומצמות ככל האפשר . וגם לי יש שאלה בשבילך , אנסה לנסח אותה בצורה ישירה ועניינית : הנושא שהבאתי היה מאוד קונקרטי, נסיתי בניסוח הודעתי הפותחת להראות את מוצאו, לנתח אותו, ולרשום על פתק את האנטביוטיקה לטפל בו . אני מבין מהודעותך שלפחות עד שלב הניתוח, יש ביננו תמימות דעים.. משם אתה הלכת לבקש הבהרות במטרה להבין אם יש סיכוי להצעתי לפטור אותנו משחיתות- את זאת אני מצטט מדבריך . כאן מגיע תור השאלה שאני מתחבט בה : ואם אכן תמצא שיש להצעתי סיכוי, מה תעשה עם זאת ? השורות הבאות יטילו אור על תוכן השאלה . אם שמת לב, את הודעתי הפותחת סיימתי בהפנייה לעוד הודעה שנחה לה בלוח המודעות של האתר, ורציתי בזאת למעשה לקנות לרעיון שבהודעתי עולם מציאותי עם סיכויים אמיתיים לא ווירטואלים . רציתי שהרעיון יגיע אל כל בית אב, כפשוטו, ולזה דרוש מימון שאין ביכולתי לעמוד בו- וביקשתי אותו! הלכה למעשה! עם זאת, אגלה לך כאן סוד לרגל הידידות הווירטואלית שנרקמה ביננו : בתוכי, החלק השובב שבי, ביקש לגלות דרך ''בקשת המימון'' את סוג האנשים האמיתיים שעומדים אמיתית לא רק ווירטואלית מאחרי דעה ועיקרון שהאמינו בהם ו/או השתכנעו בהם , וכמובן, אותו החלק הממזר הזה שבי ביקש לגלות במקביל את כל שאר הסוגים האנושיים, והייתי מוסיף- הרקים. אינני מסנן גם לא אנסה לסנן את דברי. עת לסנן ועת לדבר ועת לעדן- כך אמר פעם חכם אחד. אנא תשובתך ושאלותך . | |||
_new_ |
אלברט, נדמה לי שלא ברור לי איך | |||
|
|||
החלפת מרכזי המפלגות במועצה לאומית תמנע את השחיתות. הרי המועצה היא גוף מתווך (כמו מרכזי המפלגות) שודאי יום אחד ישתמש בכוחו בצורה מושחתת באחד המקומות בפתיל הזה כבר אמרתי שהמועצה, לדעתי, לא נחוצה. אם נבטיח לכל מועמד לכנסת סכום מינימלי שיאפשר לו להגיע לכל הבוחרים. הסכום יגיע מתקציב המדינה יהיה זהה לכל מועמד לכנסת ויספיק להפצת אינפורמציה חיונית להבהרת עמדתו בנושאים שהוא רואה חשובים. מקורות אחרים יהיו אסורים. גם אז לא מובטח לנו ניקיון מלא אבל לפחות יש פחות מתווכים שמתפרנסים על השחתות. לשאלתך, אני אתמוך בכל הצעה שאשתכנע שהיא מצמצמת את השחיתות מבלי לבטל את הביטוי להשקפת עולמי. השקפת עולמי כוללת בין היתר מעמד מיוחד לזכויות יסוד שלי וכל אזרחי המדינה. במציאות בה אני חי היום לא אשתתף מבחינה כספית בקידום הנושא כמו שאני גם לא משלם חברות בשום אירגון עם גוון פוליטי. לעומת זאת לדברים שארגיש שאני יכול וכדאי לתרום מזמני אתרום. | |||
_new_ |
דוד, השאלה הראשונה שלך מאוד עקרונית | |||
|
|||
ולא במקרה היא עלתה ראשונה על הבמה ע''י המשתמש ''מי שזוכר'' בהודעה הראשונה באשכול . ההתייחסות והתשובה עליה אם כן, נמצאות בהודעה השנייה באשכול . אתה יודע מר סיון, מהו העוקץ בהצעתי? מימד ההפתעה! כאשר חשבתי על הרעיון, עמדה ''השחיתות'' לנגד עיני כאוייב לא כדבר שיש לטפל בו.. נסיתי להתייחס לשחיתות כאויב לכל דבר וככזה להלחם בו . ובמלחמה כמו במלחמה, למימד ההפתעה והזריזות ישנה חשיבות מכרעת . ב- 3 לנובמבר הלך העם לבחור בנציגיו למועצה שאמורים לבחור את נציגיו הקבועים לכנסת . העם אמר את שלו ורשימת המועצה יצאה לדרך. אין ספק שהאנשים המנויים על הרשימה הזאת, הם אנשים כמונו בדמותנו והם יכולים להיות חשופים לפיתויים מעשה ידי אדם ולשחיתות, הרי הם בני אדם.. למען חידוד התרשים של מימד ההפתעה שהוזכר לעיל, אשתמש בדוגמא : דוד סיון בעל ת.ז 569874564 נבחר למועצה. (בהנחה שאתה עונה על הקריטריונים שנקבעו להופיע ברשימת המועמדים) . שמך כיכב ברשימת ה- 2000 שהופיעה למחרת הבחירות . יותר לי להניח שהידיעה הזו הצליחה להפתיע אותך ואת אנשי ביתך.. אומנם חלפה לה מחשבה בראש שאולי הילדים יצביעו עבורך, אולי חברים מסויימים, חברים מהעבודה מהשכונה, ואולי אף עמיתים מהפורום שאתה כותב בו.. אולי אולי.. אך לראות את השם מתנוסס.. אני מניח שכל מי שהכיר אותך, ואפילו שהצביע עבורך, יצא לו לשחרר את הצעקה ''תראו תראו מי מופיע!'' החל מאותו רגע, יתחילו הטלפונים והחיבוקים והברכות גם לבטח תקבל צילצול מאנשים שפעם האחרונה ששמעת מהם צילצול היה לפני עשור.. אתה מלך! ובצדק! מלך ל י ו ם א ח ד . כי למחרת היום, אתה הולך בתחושת שליחות להצביע לפי מצפונך ודעותיך, ובזה נגמר כל הסיפור . שמה נגמרת החגיגה עיוני.. אתה תחזור להיות איש מהשורה כמו שהיית פעם. יתכן ותקבל עוד איזו שיחה או שתיים, אולם אין ספק שמונה הטלפונים המתקבלים, ישאף לחזור למצבו הישן, זה שהיה לפני יום בלבד. עכשיו תרשה לי להמשיך ולשחות עם הצעתי ולהתקרב אל אי מסוכן : אכן דוד סיון נבחר על ידי רבבות אנשים שהאמינו בו, אומנם הוא איש וותיק בארץ בוגר ואחראי שלא התחמק משרות צבאי, אומנם הוא איש ישר שלא הסתבך מעודו עם רשוייות החוק ולא נפתח לו מעודו שום תיק, אומנם הוא בריא בנפשו ובשיכלו, אך איך להגיד? ניתן אצלו להסיט טיפה את הערכים אם יופעל עליו לחץ בלתי ישיר ועדין.. כלומר אין המדובר בפושע מושחת שמחפש בנרות את מקורות העורמה, והרי אם היה כזה לא היה יכול לעבור מסכת של סינון, אישית ואף ציבורית, אלא מדובר באדם שאם ימצא 1000 דולר בריצפה הוא לא ילך לתחנת המשטרה הקרובה לדווח עליה, גם אם ישנו סיכוי קלוש שהאבידה דווחה במשטרה.. זהו נבחרנו דוד סיון בגודלו הטבעי . ונשאלת השאלה : מהו הסיכוי שמישהו מהמועמדים לכנסת או מטעמם, יצור קשר עם דוד סיון ויציע לו שוחד, בצורה ישירה או מרומזת (מתנה/הבטחה/תפקיד), על מנת שיבחר בו או בשליחו? ישנו סיכוי כזה, אין ספק. אולם עד כמה לדעתך, לדעתכם, הסיכוי הזה מצטמצם, מתמטית, אם נקח בחשבון הזמן הקצר שמפריד בין פרסום רשימת המועצה לבין הליכתם בפועל לבחור? מה אם הזמן הזה יהיה שבוע? מה עם יומיים? מה עם יום אחד בלבד? ישנו טיפוס שניתן ''לקנות'' באישה מה שנקרא שוחד מיני, יש מי שניתן לקנותו בכסף מזומן, ישנם ישרים שלא מקבלים שוחד אלא הבטחה, לפרנסה- לפרנסת המשפחה פרנסת הילדים.. ואחזור כאן על אותה השאלה האחרונה אך בנוסח אחר : האם לדעתכם ישנו זמן, וכבר הגדרתי את אורכו, בכדי להתארגן, לקשור קשר ולהציע הצעות? ואפילו טלפונית? ואפילו למיודענו זה שלא אוהב לדווח על מציאת 1000 דולר! להשלמת התמונה, עלי לציין מכשול אחד, שמימד הפרש הזמן ''הקצר'' הזה שתיארתי לא פועל עליו, או עלול לא לפעול עליו . המכשול הזה נמצא במגזר הערבי ובמגזר החרדי (לא אמרתי הדתי), היכן שנהוג להתארגן מבעוד מועד ולקבל את עול ההמלצה/הפקודה/המצווה עבור מי לבחור . למרבה הצער, מאז ומתמיד והרעיון הדמוקרטי (גם במסגרתו הקודמת) סבל בשקט מהתופעה הזאת, כאב ונשך שפתיים . אולם ישנו מימד טבעי וכבד משקל בהצעה הנוכחית, שיתרום מטבעו ''בלהקשות'' על אמרגני התופעה הזו, אמרתי להקשות ולא למגר מתוך ידיעתי שהדבר אינו ממש בהשג יד . ''מימד'' זה נכלל ברשימת הקריטריונים של המועמדים . תודה אגב על תשובתך שאני מקבל ומכבד . | |||
_new_ |
אלברט: סיבוב אחרון? | |||
|
|||
אני נוטה להאמין, עד שמישהו ישכנע אותי לשנות את דעתי, שכוונותיך טהורות. אבל הגישה שלך של לגלות את כוונותיך והשקפותיך בהדרגה מדאיגה אותי. כנות אומרת שקיפות ולכן אין צורך בדיון ארוך כל כך בשביל שתספר לי על הזמן הקצר שיש לנבחרי המועצה עד שהם הולכים לבחור. בשביל לשכנע, כך אני חושב, עליך לפרוס את הרעיון שלך במסמך אחד, קצר יחסית, שיכסה את כל ההערות שניתנו כאן. | |||
_new_ |
מי כמוך יודע דוד, | |||
|
|||
שדעה מתגבשת מעל עשרות- טונות של דעות שקדמו לה, שנבנו מתחתיה.. אכן, יוצר הדעה כמוצר מוגמר, אמור להשכיל ולדעת ששומעיו בני-שיחו אינם מכירים את הערימות שיש לו מתחת, ושבנו למעשה את הדעה המוגמרת ותמכו בה.. אולי זהו ההבדל בין כותב מקצועי לבין האחרים.. ואני נמנה ככל הנראה על ''האחרים''. תעיד על דברי דוגמא אחת חייה, ואני מוצא אותה מתוך ההערתך האחרונה ''..ולכן אין צורך בדיון ארוך כל כך בשביל שתספר לי על הזמן הקצר שיש לנבחרי המועצה עד שהם הולכים לבחור.'' ולמעשה כבר מהתחלת הדיון, בתגובה הראשונה שלי (ההודעה השניה באשכול) נגעתי בנקודת ''הזמן הקצר'' באופן טבעי- אין טבעי ממנו . במקרה, הפניתי אותך בתגובתי האחרונה להודעה ההיא ממש, בשביל מטרה אחרת.. יעיד על דברי, המשפט שפתחתי בו את תשובותי, בסיבוב הראשון לשאלותיך ''תודה דוד - את התשובות, ברובן, אני מוצא מתוך המאמר הפותח:''.. עם זאת, אין זה מונע ממני להכיר בעובדה, שחסרים בי תכונות מקצועייות בניסוח והצגת דברי, אולם אין זה מונע ממני לישון בשקט . | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |