|
לרפי:חברה חיה עם סטריוטיפים.אין מה לעשות. | |||
|
|||
לדוגמה: בשבוע שעבר החליטו חלק מהחברים שאני ''מתנחל'' ו''מחזיר בתשובה''.למה? כי זהו סטריוטיפ של רב בעיניהם. בחברה המסורתית [לאו דווקא היהודית] התפקידים המיגדריים והציפיות תלויים יותר בסטריוטיפים. עכשיו אני רוצה שתחשוב על ההשוואה הבאה: ילד שיודע בגיל 3 שכשיגדל יהיה סנדלר,למה? כי אבא שלו סנדלר. ילד בן 30 [עם חום גבוה],שאין לו מושג מה יעשה כשיהיה גדול. כי הוא עדיין מחפש את עצמו. המסורת אינה תמיד חסרון. והחופש אינו תמיד יתרון מובטח. אישית, אני מאוד מתנגד למשבצות כפויות. אבל, אשה [או גבר] יכולים לבחור במשבצת המסורתית מתוך חופש,ולזכות ביתרון כפול. גם הזדהות עמוקה שמעניקה תחושת ההמשכיות, וגם עוצמה שמעניקה הבחירה החפשית. | |||
_new_ |
ככה בונים סטריאוטיפ | |||
|
|||
שני מאמרים רצופים העוסקים בפרשנויות על מקומה של אישה ו''השכלתה''. בשני המאמרים מוצג הסטריאוטיפ המקראי של האישה (מזווית ראיה גברית, כמובן). כאשר מחברים זאת עם דרישת הכותב - לא לפתח דיון שיפוטי בסוגיות הלכתיות ומצב הנשים היום - מקבלים חיזוק לסטריאוטיפ. קראנו, הבנו, לא חודשנו. דיון אין כאן. התפלפלויות בנושא? - מיצינו. | |||
_new_ |
שקד - והרי זו הזדמנות נפלאה לדיון... | |||
|
|||
קביעתו של הכותב לגבי גבולות הגזרה של הדיון, היא דעתו בלבד, ואינה מחייבת. המקסימום שהוא יכול לעשות זה לא להשתתף בו. מרגע שיצא המאמר מתחת מקלדתו לרשות הרבים, הוא עומד בפני עצמו. אני רואה בהזדמנות זו הזדמנות טובה לשדד מערכות, ולהציג את העמדה החילונית - ליברלית - שיוויונית שהיא הפוכה לקשת הדעות המוצגות במאמר. זו לא רק הזדמנות, אלא חובה , שהרי גם בנושא זה רבה המלאכה, ובלשון המאמר רבים ''החסידים השוטים'' הנאחזים במסורת על מנת להעצים את גישתם החשוכה למעמד האשה. על מנת להגיע לחברה המכירה בשיוויון ערך האדם, ללא תלות במינו במקרה זה , יש לשכנע, לחנך, ולהעביר על דעתם הרבה גברים, ומן הסתם גם לא מעט נשים, המוצאות נחמה ונוחות במסגרת המסורתית. אין כמו חידוד הבדלי ההשקפה על מנת לעשות זאת. בברכה רפי | |||
_new_ |
מסכים עם רפי! אגב,החברה שלנו מתחלקת לשניים- | |||
|
|||
חרדים ושאינם חרדים. החרדים מתחלקים לשניים:חרדי חילון וחרדי דת. השאר הם המיעוט. המדינה היא יותר ויותר חרדית. העמדות של החכמים הן הרבה יותר ליברליות מאשר של חלק מן המשתתפים, באופן יחסי לאופק התרבותי בו הם פועלים כמובן. אבל: המודד היחיד אינו המודד הליברלי. השאלה היא איזו חברה אתה יוצר. השאלה של השוויון היא רק שאלה אחת . מה לגבי רמת המוסר? הכבוד ההדדי? האותנטיות התרבותית? מכל הבחינות הללו אנו הרבה יותר נחשלים מהדור ההוא. | |||
_new_ |
לרב יזרעאלי: אין לי אלא לזעוק ''גוועלד'' על קביעתך- | |||
|
|||
--שאנו גרועים מהדורות הקודמים. מהיכן לקחת את זה, או ע''פ איזה מדיד? | |||
_new_ |
לרפי א.:זוהי הערכה סובייקטיבית. | |||
|
|||
בכלל,אני חושב שלא ניתן להוכיח דברים מהסוג הזה. מה גם שאתה נכנס לשאלה מה נחשב מוסרי. מכל מקום לי אין ספק שהחברה של החכמים היתה חברה עם הרבה יותר כבוד ,התחשבות ,עזרה הדדית ורגישות. ראה:המשבר החינוכי של דורנו. | |||
_new_ |
דברי ר' אליעזר מצוטטים בכל מקום בו עוסקים בשאלת | |||
|
|||
מעמד האישה.בכל המאמרים העוסקים בנושא שויון זכויות מתוך ראייה פמיניסטית. האם לא צריך קודם כל להבין את הרקע של דבריו?האם פרשנות אותנטית אינה חשובה? את באמת חושבת שאלה פילפולי סרק? דווקא כמי שמאמין בשויון ובהטמעתו בחברה, אינני מסכים איתך כלל . | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |