|
הגדרת ''עם'' | |||
|
|||
המכנה המשותף הגדול ביותר בין מספרים שונים הוא אין סופי, ויש אינסוף מכנים משותפים בינהם לכן כשמדברים על מכנה משותף הנ''ל הוא הקטן ביותר | |||
_new_ |
הגדרת ''עם'' | |||
|
|||
מכנה משותף גדול לשני מספרים או ליותר- (greatest common divisor) הוא המספר הגדול ביותר ששני מספרים מתחלקים בו באופן שלם. למשל המכנה המשותף הגדול ל- 20,30 הוא 10 למעשה ובניגוד למה שציינת, אין בשפת המתמטיקה מכנה משותף קטן חוץ מהמספר 1, למשל שני המספרים 20,30 מתחלקים ל- 2 וגם ל- 5 ואם כן אפשר להגיד שהמספר 2 הוא המכנה המשותף הקטן הקרוב ביותר ל- 1. מאידך קיים מכפיל משותף קטן ביותר (least common multiple) והוא המספר הקטן ביותר שמחלק שני מספרים או יותר. לשני המספרים שלנו למשל, 60 הוא המספר הקטן ביותר שמחלק 20,30 ההבדל בין שני המונחים – מכנה משותף גדול וקטן – ניכר יותר במרחב החברתי. בנושא שלנו למשל, ע.צופיה טוען כי גג המורשת הוא זה שאיפשר את רצף העם היהודי. תחת גג המורשת חיים למעשה כל המאפיינים אשר יכולים להשתתף בהגדרת ''עם'' כמו מסורת, דת, שפה, פולקלור, מוסיקה, מטבח, תרבות, מנהגים... לכן אני קורא לגג הזה ''מכנה משותף גדול'' ומתקשה להצביע דרכו על המנגנון היחודי שאיפשר את רצף העם היהודי מזה אלפיים שנה. לכן ובמקרה של הגדרת ''עם'' יש ללכת דווקא ''למכנה המשותף הקטן'' שנשמר ברצף לאורך כל הדורות; במקרה של העם היהודי המכנה הקטן הזה נקרא ''דת'', והוא זה שריצף בפועל את ''המשך הדורות'' וכפועל יוצא ממנו נשמרה היהדות לדורותיה. מלבד הדת וללא ספק היו עוד מאפיינים ששמרו על רצף העם היהודי בתקופות שונות בהסטוריה, כמו הציונות במאתיים השנים האחרונות, אולם הדת היא המאפיין היחיד שנשמר בעקביות לאורך כל השנים והתקופות, לכן אני מכתיר את המאפיין הזה כאחראי לתכונת הרצף של העם היהודי, וכמכנה משותף קטן לכל הדורות. למיותר לציין כי גם בדור שלנו ''הדת'' היא לא ''המכנה המשותף הגדול'' ובלשון המעטה, אולם היא ''המכנה המשותף הקטן'' לאורך הדורות. שבת שלום, אלברט | |||
_new_ |
תיקון | |||
|
|||
במתמטיקה מכנה משותף של שני שברים הוא מספר המתחלק בשני המכנים. הכפלת המונה והמכנה בכל שבר במספר שלם (באופן שערך השבר אינו משתנה) מאפשרת להביא את שניהם לצורה שבה יש להם אותו מכנה, וכך לבצע בקלות פעולות של חיבור וחיסור. המכנה המשותף הקטן ביותר הוא הכפולה המשותפת המינימלית של המכנים, וכל מכנה משותף אחר הוא כפולה של זה בקבוע. המושג ניתן להכללה לכל קבוצה סופית של שברים. בכל תחום שלמות אפשר להביא קבוצה סופית של שברים לידי מכנה משותף (למשל על ידי הכפלת כל המכנים זה בזה). מאידך, המכנה המשותף המינימלי (כזה המחלק כל מכנה משותף אחר) מוגדר היטב רק בתחומי שלמות מיוחדים, כגון תחומי פריקות יחידה (ובפרט גם תחומים ראשיים לכן המכנה המשותף הגדול ביותר הוא אין סופי | |||
_new_ |
תיקון | |||
|
|||
אינני כופר בקיומה של שרשרת מספרים אין סופית אשר כל חוליה בה יכולה לשמש כמכנה שמחלק באופן שלם קבוצת מספרים שונים. למשל, 60 הוא אכן המכנה שמחלק (20,30), ובנוסף גם המספר 120 עושה את אותה הפעולה וגם, 240, 480... וכך עד אין סוף. אולם לקיום שרשרת כזו או אם תרצה לקיום תבונה כזו אין קשר ולא חצי קשר ואף לא רבע קשר למונח המתמטי העונה לשם ''מכנה משותף גדול'' שמדבר על המכנה המשותף הגדול ביותר אשר קבוצת שני מספרים או יותר מתחלקת בו באופן שלם. למשל המכנה המשותף הגדול ביותר לקבוצת המספרים (20,30) הוא 10. לציין, וכפי שהסברת בעטך, המונח המתמטי הזה שנקרא רשמית בכל השפות ''מכנה משותף גדול'' משמש לביצוע פעולות של חיבור וחיסור במשוואות בת שני שברים או יותר. בעוד, ובניגוד למה שהזכרת, אין בשפה המתמטית מונח הנקרא ''מכנה משותף קטן'', כי להערכתי לא נמצא לו שימוש... למשל, המכנים המשותפים שקבוצת המספרים (20,30) מתחלקים בהם באופן שלם הם: 1, 2, 5, 10 . אפשר להצביע איפוא מתוכם על שני מכנים: (1) הוא כמכנה משותף קטן ביותר, (10) מכנה משותף גדול ביותר. וכפי שהסברת, האדם מצא שימוש יעיל במכנה הגדול ולכן הוא נטמע כמונח בשפה המתמטית, בעוד לא מצא שום שימוש למכנה הקטן שלעולם הוא המספר (1), ולכן השמיט המונח ''מכנה משותף קטן'' מהשפה המתמטית לטובת ''המכפיל המשותף הקטן'' שכידוע מצא לו שימוש. לסיכום, ניתן לכל הדעות לקחת בהשאלה מונח מתמטי ולעשות בו שימוש במרחב אחר כמו המרחב החברתי, אבל אסור בתכלית האיסור לקחת בהשאלה מונח מהשפה המתמטית ולשנות את ייעודו ומאפייניו לטובת תבונה זו או אחרת באותו העולם המתמטי. אתה המשכת לטעון כי ''המכנה המשותף הגדול ביותר'' הוא אין סופי למרות והמונח ''מכנה משותף גדול'' המוסכם עליו בשפה המתמטית הוא סופי בהחלט. מאדם מלומד כמוך אני מצפה לכבד את השפה המתמטית; אם תרצה- את האתיקה המתמטית. | |||
_new_ |
תיקון | |||
|
|||
כדי לא להתכוכח הבאתי את ההגדרה מויקיפדיה זו ההגדרה המתמטית לכן יש אין סוף מכנים משותפים מעבר למכנה המשותף הקטן ביותר למעלה מכך יש אינסוף קבוצות שברים שיכנסו למכנה המשותף באין סוף המשמעות לעניין עם שלא יכולה להיות הגדרת עם במכנה המשותף הגדול ביותר שאז תכלל בה כלל האנושות יום טוב ושבוע נפלא | |||
_new_ |
תיקון | |||
|
|||
אתה כנראה מתכוון למונח וגם בתורת הקבוצות אם זו כוונתך אזי זה לא מכנה משותף זו הכלה של מספר קבוצות בקבוצה כוללת יותר יום טוב ושבוע נפלא דרך אגב השבוע הייתה פרשת בראשית וידוע רשי ראשון אמר רבי יצחק... מדוע לא החל בחודש הזה לכם .. ופותר שאים יבואו אומות העולם... ונשאלת השאלה, מה בין השאלה לתשובה (מה הקשר)? וכן בכלל אומות העולם אינם מאמינים בהנ''ל אזי איזו תשובה ניתן להם? וביכלל השאלה הנל יכולה להשאל על מחצית מהתורה? יש לי מספר רעיונות רעיונות מקוריים יתקבלו בברכה שבוע נפלא לך אלברט | |||
_new_ |
תיקון | |||
|
|||
אני חושב שאני יודע למה אתה מתכוון משתמשים בזה במחשבים כאלגוריתם אוקלידס (משתמשים כדי לעצור ריצה של אלגוריתם מסויים שלא יכנס ללופ זה לא הכוונה המתמטית הקלסית(אם זו הכוונה) יום טוב ושבוע טוב | |||
_new_ |
תיקון | |||
|
|||
אם תרצה מלחמת וויקיפדיות אענה לאתגר... לך אל הכתובת הוויקיפדית של- שבר (מתמטיקה): שם בסקטור המונחים- תראה מהיכן מקור המונח ''מכנה'' הנגזר מהמונח הרשמי ''מכנה משותף גדול''. שבוע נפלא גם לך ידידי. | |||
_new_ |
תיקון | |||
|
|||
אני לא מכיר מונח (מחוץ לאלגוריתם אוקלידי) המשתמש במונח שבר גדול המונח האוקלידי אומר שהמכנה הנוצר ממכפלת המכנים הוא מכנה המהווה (לדוגמא במספר ראשוני) את המכנה המשותך הקטן ביותר ובמספר ממשי (שלם) שאינו ראשוני מהווה מכנה השווה או הגדול מהמכנה הקטן ביותר, בכל מקרה כל הקבוצה תתחלק באותו מכנה(ולכן משתמשים בו כאלגוריתם ריצה במחשבים לעצירת ריצה שלא יכנס ללופ אולם הנ''ל לא מוכר כמונח מתמטי כמו כן קיים המונח המכנה המשותף הקטן ביותר כפי שראית בכל אופן מעניין יותר אם יש לך רעיון לשאלה לגבי רשי ראשון (דרך אגב רבי יצחק בר לוי היה אביו של רשי ואחד התירוצים זה כבוד אב ואם שהכניס שם אביו במשפטו הראשון לפירושו על התורה) רעיונות יתקבלו בברכה שבוע נפלא ויום טוב '' קצת יותר יהדות- זו הסיסמא'' | |||
_new_ |
תיקון | |||
|
|||
אני שמח להשמע לעצתך ולצאת מהבוץ המתמטי... אשר לשאלת התחלת התורה- הרעיון היחיד שעולה לי בראש הוא הרעיון שכתבתי בדף הזה: | |||
_new_ |
פנמה | |||
|
|||
החלתי לקרא וראיתי שאתה בפנמה יש לי שם משפחה (בני דודים שניים) רוב משפחתי בוונצואלה בכל אופן אמשיך לקרא שבוע מעולה שיהיה לך דרך אגב מה מצב הקהילה מה שיעור ההתבוללות, כיצד מתמודדים עם זה? | |||
_new_ |
פנמה | |||
|
|||
רצית לדעת מהי הגדרת עם? הינה היגענו סוף כל סוף אל התורה ואל בני דודיך השניים ומשפחתך בוונצוואלה... אגב רוב היהודים בוונצוואלה עוזבים אותה בגלל ביטחון פנים המעורער ההולך ומחמיר, מה עוד וצ'אווס נבחר (אלאק נבחר) לעוד כמה עשורים. הרבה מהיהודים האלה הגיעו לפנמה, בטוחני שגם בני דודיך בדרך לעזוב את גן עדן הקדום הזה. נדבר... והמשך קריאה נעימה. | |||
_new_ |
פנמה | |||
|
|||
המצב שם הוא שכמות הכסף שהם עושים היא אסטרונומית ולכן לכאורה הם נשארים אולם הם כימעט ואינם נמצאים שם גם המפעלים עוברים לאט לאט (נפתח לפני כשנה מפעל בפנמה) אולם הם ראשי הקהילה וראשי הסוכנות שם ויש אחריות לפני מספר שנים נעשה נסיון (גישוש) על ידם להביא את כל הקהילה כמיקשה לישראל וזה לא צלח בכל אופן (אני מעיד על עצמי) גם החילוני הגדול ביותר אצלנו אינו אפיקורס ואינו אנטי דתי , אין מושג כזה שאינו יודע לפתוח סידור , וברור לכולם שמה שאיחד הוא הדבק והאמונה הדתית אתן לך דוגמא: העוזרת אצלנו מעולם לא פתחה את היין (נסך) אך גם במפגשים משפחתיים חלק ממשפחתי לא פותח(שאינם שומרים שבת כדבעי) מאותה סיבה, ואף שמתארחים אצלם מבקשים מאחר לפתוח. יום טוב ושבוע נפלא | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |