פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שמעון, אכן התייחסת בקצרה לערך ה''אמת''
אבנר בן בסט (יום שישי, 25/10/2002 שעה 22:29) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ושלילתו בתרבות הערבית, וזאת לידיעת החבר'ה שלנו בפורום שאינם דוברי ערבית אך מתיימרים לייצג ולהציג את עמדותיהם בקול גדול ובוטח בכל ויכוח פוליטי פנימי אצלנו.

כדי להגיע לבסיס האמת בדברי השותפים הערבים חייבים להכיר אותם, את שפתם, את תרבותם ואת הקודים החברתיים שלהם.

זכור לי מקרה של ויכוח לפני מספר שנים בין איש שהיה בתפקיד פוליטי בכיר (והיום הוא בכיר בעולם הפוליטי) לבין קבוצת אנשי מקצוע מגוונת ואני בתוכם, כאשר אותו איש שב מעוד אחת מסבבי השיחות עם ערפאת ועוזריו, ובפיו בשורה ש''ערפאת הבטיח לנו שדרכו תוביל לשלום עם השגת כל ה'דרישות הלגיטימיות' של שני הצדדים'' ועוד אמר האיש, ''ערפאת הסתכל לי בעינים ואמר 'על ראשי'. וערפאת לא הוריד ראשו ולא מצמץ''.

אנחנו הסתכלנו ביננו במבוכה עד גיחוך והסברנו לאיש במה מדובר ואת משמעות האמירה. והוספנו ואמרנו לו, שגם אם היה אומר over my head ולא on my head כמו שאמר או לחילופין upon my head, זה היה היינו הך - אמירה ללא משמעות עמוקה של הבטחה ושל כוונה טהורה, או נכון יותר, אמירה של יציאת ידי חובה והטלת רושם מוטעה על השומע.

בפירוש לחומרה, הייתי אומר, שכוונתו של ערפאת היתה לשקר לאיש הזה מתוך זילזול בו וכדי להשיג את מטרותיו המדיניות ולצקת תחושה שגויה בצד הישראלי שגם לישראל יש הצלחה וסיבה להיות מרוצה.

יחד עם זאת ה'שקר' קיים בכל חברה אנושית. גם בחברות שהקוד הפורמלי שלהן שולל את ה'שקר'. זה כלי בלתי פורמלי להימנע מעימותים (ברמה האישית והלאומית), לעקוף בעיות וכל חברה מסגלת לעצמה את הקודים להפעלתם. חריגה מהקודים האלה תיתקל בנענוע ראש, נזיפה או ענישה. לכל חברה יש את המגבלות והגבולות של עצמה ומינון ה'שקר' ('עבודה בעיניים', 'שקר לבן' וכו') והגדרותיו.

* עניין הברדק בשפה העברית אינו דומה לעניין ה'שקר'. אין למשתמש בשפה באופן קלוקל פועל שום מגמה לשקר, אלא להיפך, להביע את עצמו באופן האותנטי (עברית?) ביותר. פריצת הפורמליסטיקה (עברית?) של השפה היא תוצר תרבותי וחברתי של אוסף סיבות משתנות ומצטברות בכל תקופה ותקופה. סירוס השפה, שינויים בתחביר או במבנה המשפט הן תוצר של קיצורים, כוונה ללכת תכלס ולא להתפתל ולברבר, השפעות של האנגלית, הקולנוע ולאחרונה המחשב ודומיהם.
_new_ הוספת תגובה



גם אתה? אבנר?!
אריה פרלמן (שבת, 26/10/2002 שעה 1:37)
בתשובה לאבנר בן בסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה קורה לכם היום?

מזמן לא נתקלתי בפתיל לא ארוך, שמרכז בתוכו כמות כה נכבדה של דברי טעם והוואי.

או שאולי, עקב שתיה מוגזמת של שוקו, זחה עליי דעתי.
_new_ הוספת תגובה



גם אני, אריה
אבנר בן בסט (שבת, 26/10/2002 שעה 2:00)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה?
_new_ הוספת תגובה



התכוונתי, אבנר,
אריה פרלמן (שבת, 26/10/2002 שעה 3:01)
בתשובה לאבנר בן בסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שגם אתה הפקת תחת ידיך הודעה מעניינת ומחכימה במיוחד.

ואני רק הרווחתי מקריאתה.
_new_ הוספת תגובה



אריה, הוואי דומה - פונטית - להבאי...
יוסי (שבת, 26/10/2002 שעה 7:52)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



כנראה שגם אריה כמו בר-ניר מטייל אי-שם
אנה (שבת, 26/10/2002 שעה 16:46)
בתשובה ליוסי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אבנר, אתה נוגע בנקודה שהיא אולי הקריטית ביותר
ישראל בר-ניר (יום ראשון, 27/10/2002 שעה 5:06)
בתשובה לאבנר בן בסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אי ידיעת השפה ערבית והכרת התרבות הערבית אצל רוב הציבור הישראלי.
אחד הדברים המדהימים ביותר הוא שהקבוצה שנישלחה ע''י פרס לבשל את מירקחת אוסלו לא כללה אף דובר ערבית היה שם לעומת זאת אחד דובר דנית, ולכן הסכם השלום עם השוודים לא עורר כל בעיות.
לא חסרים בארץ דוברי ערבית, אפילו בין מקורביו של פרס (חבר הכנסת והשר לשעבר משה שחל הוא דוגמא טובה). אבל כשזה מגיע לעיניינים רציניים, אצל השמאל המוביל (אשכנזי ברובו), יוצאי עדות המיזרח יואילו להסתפק בניהול משרד המישטרה.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי