פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
זה מעניין איך הופכים את החמדנות של שרה
מי שזוכר (יום שני, 21/10/2002 שעה 17:32) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

והפחד שלה שישמעל יקבל כמה פרוטות לסיפור כזה של צדקה, צדיקות וחסידות...

מה אומר ומה אדבר, אילו היו אברהם ושרה נתבעים על הפקרה של אשה וילד למוות אכזרי במדבר, הייתי מוצא להם עורך דין עם תירוצים יותר טובים.
_new_ הוספת תגובה



מי שזוכר :טעות בסיסית בפרשנות
יעקבי (יום שני, 21/10/2002 שעה 21:33)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על ספר התנ''ך ועל המסורת
[ועל כללים בהרמנויטיקה]

התנ''ך הוא הספר היחיד שנכתב לפני אלפי שנים ועדיין נמכר כמעט בכל סטימצקי בעולם.

אלפי שנים לא פירשו את הסיפור הנ''ל ברוח של ''חמדנות של שרה''.אברהם ושרה תמיד היו הצדיקים [''הטובים''],
וישמעאל והגר הם ה''רעים''.
ברוח זו נקרא הסיפור מדורי דורות.

לא ניתן להפריד בין הרוח הזו לבין הסיפור עצמו.אם אתה יוצר את ההפרדה הזו אתה כותב תנ''ך אחר -לא זה בן האלפים עם הפסוקים העתיקים.

אין לי התנגדות עקרונית לפרשנות חדשה.אבל-

על התנ''ך החדש במהדורה שלך[ואתה אמנם לא הראשון.נניח שולהויזן היה הראשון],נוכל לדון לכל המוקדם בעוד 1800 שנה .
עד אז עליך להמתין בסבלנות.

רצוי שגם במשך הזמן הזה יהיו עם, ואולי עמים שלמים מליוני של אנשים, שיאמינו בדבקות בספר הזה ,יקדשו אותו ויחנכו לאורו.
אבל על זה אני מוכן לוותר לך.
_new_ הוספת תגובה



יעקבי, אל תטעה, התנך הוא מהספרים האהובים עלי
מי שזוכר (יום שני, 21/10/2002 שעה 21:45)
בתשובה ליעקבי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואני אוהב גם לשמוע את אלו הקוראים בו ברוח של אמונה שלמה בכל הדורות. ודור דור והבנתו.

עם זאת אני סבור כי אם רוצים להפיק לקחים להיום, מותר גם לקרוא בו ברוח של היום.
אם הבנת כי אני טוען משהו נגד אברהם, אין הדבר כך, אני סתם תוהה לעתים על אלו שרוצים להחזיר אותנו לימיו של אברהם, זה הכל.
_new_ הוספת תגובה



מי שזוכר:דילמת הגירוש
יעקבי (יום שני, 21/10/2002 שעה 22:12)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הסיפור על גירוש ישמעאל דווקא אינו מוצג -למרבה הפלא[!]-כהכרעה חד משמעית.ישמעאל מהווה איום על ירושתו של יצחק [גם הרוחנית].לאחר דילמה משפחתית לא קטנה הוא מגורש מן הבית.עם הכשר אל-והי.

מה שמדהים הוא הרלבנטיות של הסיפור לישמעאל הפלסטיני.

כמו עוד רבים מסיפורי התנך שנשארו רלבנטיים.

אגב:
אם נלך בעקבות קו זה השלב הבא יהיה גירוש והפרדות.
_new_ הוספת תגובה



כפי שאתה רואה בה פנים, גם לאחרים מותר
מי שזוכר (יום שני, 21/10/2002 שעה 22:20)
בתשובה ליעקבי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



כאשר יש פנים יש גם אחור
נסים ישעיהו (יום שלישי, 22/10/2002 שעה 21:52)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וצריכים להזהר שלא להחליף ביניהם.
_new_ הוספת תגובה



יעקבי, דילמת הגירוש והאקטואליה:
נסים ישעיהו (יום שני, 21/10/2002 שעה 22:35)
בתשובה ליעקבי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ברור לכולנו כי השוואה טכנית גרידא בין מה שכתוב בתורה לבין מצבים עכשוויים עלולה להוביל לאי הבנות ואף לגרום אסונות.

את גירוש ישמעאל מאשר הבורא יתברך ולמעשה כופה זאת על אברהם אבינו; גירוש הישמעאלים מארץ ישראל אינו עניין לנו לעסוק בו כי אינו מתפקידינו.

יש בתורה חלוקה ברורה ומפורטת של תפקידים ומשימות בינינו לבין הבורא יתברך; גירוש אויבים אינו נמנה עם תפקידינו אלא עם העניינים שה' יתברך השאיר בידיו, מותנה בהתנהגותנו וביחסנו למשימות שהוא הטיל עלינו.

על כך יש ריבוי מקורות ועדיין לא התפניתי לכתוב מאמר בנושא. אי''ה זמנו יגיע בעוד כשלושה חודשים.

במצע שלנו יש התייחסות לעניין זה ולענ''ד, מה שכתבנו שם מתאים במדויק לכוונת התורה.

מצורף קישור לטיוטת המצע שלנו (כרגע אני עוסק בעריכתו הלשונית מחדש)

בברכה,
נסים.

קישורים:
המצע של תנועת אור ישראל: http://www.ohrisrael.org/ODOT/praqim.htm
_new_ הוספת תגובה



שאלות לעניין המצע
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 23/10/2002 שעה 18:21)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שני סעיפים מעניינים במצע שלכם:

------------------------------------------------

תיאסר כל הסתה או פיתוי להעברת אדם מדתו לדת אחרת.

אני יהודי אתאיסט. אני יהודי על פי השתייכותי הלאומית, אך כופר בקיומו של אלוהים, ואינני רואה את עצמי כבן הדת היהודית (להבדיל מהעם היהודי).
האם, לשיטתך, יש לאסור על מאן דהו לשכנע אותי להתחרד (מה שנקרא, בטעות, 'חזרה בתשובה')?
האם אסור לי להביע את אמונותי בקרב אנשים שדעתם שונה מתוך רצון לשכנעם?

------------------------------------------------

המדינה לא תתערב בחופש הפולחן של הפרט להוציא מקרים של חשש לפגיעה בזולת או פגאניזם.

שני פולחנים פגאניים מקובלים בקרב חלק מהאנשים הסבורים שהם יהודים דתיים הם ההילולה השנתית בהר מירון והסגידה לבאבא ברוך. האם על המדינה לאסור את הפולחנים האלה?

האם בכוונתך להוציא את הפגאניות אל מחוץ לחוק, ומדוע?

------------------------------------------------

זהו, בינתיים. יש עוד מספר סעיפים בעייתיים, שאני מקווה לדון בהם בעתיד.
_new_ הוספת תגובה



תשובות למצע
נסים ישעיהו (יום רביעי, 23/10/2002 שעה 23:30)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''תיאסר כל הסתה או פיתוי להעברת אדם מדתו לדת אחרת''.

האיסור הוא על הסתה; ממילא אין איסור על הבעת דעה כופרנית או אחרת. הכוונה היא לבלום את פעילות המיסיון אשר, להכרתנו, הוא היחיד העוסק בהסתה כנ''ל.
לא ייאסר עליך לנסות לשכנע בצדקת השקפותיך וגם להפך יהיה מותר. אין זו הסתה (ולא נחפש במילון מה משמעות המונח הזה).

''המדינה לא תתערב בחופש הפולחן של הפרט להוציא מקרים של חשש לפגיעה בזולת או פגאניזם''.

המדינה לא תתערב להכריח מישהו להשתתף או לא, באיזשהו פולחן דתי וגם לא תמנע פולחנים כאלה להוציא תופעות כמו 'כת השטן'.

לא כל מה שאתה או אני מבינים או לא, הוא בהכרח נכון; הדוגמאות שלך לפגאניזם, לענ''ד, שגויות.
אחד האפיונים הבולטים של פגאניזם הוא הנטייה להפעיל אלימות עד כדי רצח.

יש הרבה סוגים של 'עבודה זרה' נפוצים יותר או פחות בארץ בין היהודים; אחד הבולטים בהם הוא אסטרולוגיה; זה רע אבל לא חוקים יעזרו כאן רק חינוך עקבי וסבלני לאורך זמן ככל שיידרש.

מסכים אתך שיש עוד סעיפים מעניינים במצע שלנו; האמת היא שלדעתי כולם מעניינים ומה שהכי מעניין זה שהם ברורים בניסוח וגם פתוחים לדיון ציבורי. נכון שהם כתובים בקיצור נמרץ, אבל זה מפני שרק מעטים טורחים לקרוא טכסטים ארוכים. ההסברים המפורטים מתפרסמים, בין היתר, בפורום זה בטור השבועי.

נ.ב. המצע עובר כעת עריכה סגנונית מחודשת. מוסיפים אמירות קצרות לחידוד והברת הרעיונות שבסעיפים השונים. מי שמעוניין בכך יוכל לקבל את הטיוטה בדוא''ל ולהגיב אם ימצא לנכון.

מצורף קישור למאמר שלנו על הסתה. אולי כדאי, בבוא הזמן, להעלותו לדיון בפא''צ לאחר עידכונים ועריכה מחדש.

בברכה,
נסים.

קישורים:
הסתה: http://www.ohrisrael.org/MAMR/hassata.htm
_new_ הוספת תגובה



אודות הפגאניות
יובל רבינוביץ (יום חמישי, 24/10/2002 שעה 1:55)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נראה שההגדרה שלך לפגאניזם שונה מהמקובל. אתה משייך פולחן שטן לפגאניות. ככל הידוע לי - השיוך הזה אינו נכון. עובדי פולחן השטן הם בדרך כלל אנשים די מבולבלים. הפילוסופיה העומדת מאחורי הפולחן שלהם היא שבמאבק בין הטוב והרע יש להעדיף את הרע.

הפגאנים הם אנשים המתעקשים להאמין בפנתיאון של אלים קדומים, שלעתים קרובות אין קשר ביניהם. הם מחדשים את עבודת אלי השמש, הרעם וכדומה, תוך שאיבת דמויותיהם מסיפורים מיתולוגיים מהמזרח הקרוב ועד סקנדינביה. ככל הידוע לי, אלימות אינה חלק מאמונתם.

אלה גם אלה נראים לי מרחפים, אך לא מובן לי מדוע לאסור על אמונות. יש לאסור על פעולות אלימות.

יש מספר פורומי אינטרנט לפגאניזם, אפילו בעברית. היחיד שהצליח לצבור מסה קריטית הוא פורום שאמאניזם ופגאניזם בפורטל 'תפוז' (קישור להלן). בתוכו מצאתי את הגדרת הפגאניות.

אני מציע לכם להקדיש חשיבות גדולה יותר להגדרות. בהחלט *לחפש במילון* מהי ההגדרה של הסתה, אם אתם רוצים לראות בה עבירה. כנ''ל פגאניות.

קישורים:
פורום שאמאניזם ופגאניות ב'תפוז': http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/forumpage.asp...
מהי פגאניות? מתוך הפורום: http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/archive/viewmsg.as...
פורום פגאניות קיקיוני ב'הייד פארק'. יש רבים כמוהו ברשת.: http://www.hydepark.co.il/hydepark/forum.asp?forum_i...
_new_ הוספת תגובה



יובל, תודה על ההערות/ הארות.
ישעיהו נסים (יום חמישי, 24/10/2002 שעה 11:08)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נצטרך למצוא את הניסוח הנכון בשפה בעברית.

חלק מן התיאורים שהפנית אליהם תואמים למה שמוגדר במקורותינו 'עבודת אלילים' ובה, כמו בעבודה זרה, אין להלחם באמצעות חוקים אלא בחינוך.

המצע בכללו כתוב עברית כאשר נעשה מאמץ לשמר את המשמעות המקורית של המונחים השונים ולא להיסחף למשמעויות של שפת השיחדש. המאמר על הסתה שקישור אליו צורף לתגובה קודמת הוא דוגמא לכך.

כאשר רב מטיף לנקיטת אמצעים מסוימים הוא מיד מואשם בהסתה ע''י אבירי שלטון החוק (לשימור שלטונם). רב (שלא לומר פרופסור או סופר) שיאמר את אותו הדבר רק לכיוון הפוליטי הנכון - יינשא על כפים. לשיטתנו, גם זה וגם זה אינם נכללים בהגדרה 'מסית'. מישהו מהם טועה, אבל זה לא עניין לחוקים.

שוב, תודה על ההערות.
נסים.
_new_ הוספת תגובה



לחזור לימי אברהם אבינו?
נסים ישעיהו (יום שני, 21/10/2002 שעה 22:16)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי שזוכר טוב כנראה גם בדמיון מפותח; זה לא רע אבל כדאי להקפיד על הפרדה בין דמיון למציאות.

אנחנו מציעים ליישם את העקרונות של אברהם אבינו, כמו של התורה בכלל, כי הם אקטואליים תמיד ואת זה אנחנו מנסים להראות כל שבוע ב'טלית של תכלת'.

לחזור לימי אברהם אבינו - בשום אופן לא. זה הפוך מהכוונה של הבורא יתברך וממילא זה לא על הפרק.

מצורף קישור למאמרים מקבילים מאשתקד:

בברכה,
נסים.

קישורים:
מאמרי ספר בראשית סב: http://www.ohrisrael.org/orisraelboard/messages/brej...
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי