|
|
|||
הָאֲמִירָה שֶׁבִּתְחִלַּת הַמֵּאָה ה-19 הָיוּ בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל כְּמָאתַיִם אֶלֶף ''פָלַסְטִינִים-עֲרָבִים'', הִיא כֶּשֶׁל כָּפוּל שֶׁנּוֹבֵעַ מִשְּׁתֵּי הֲנָחוֹת מֻקְדָּמוֹת, הַמֻּצָּגוֹת כְּאַקְסְיוֹמוֹת, שֶׁאַחַת נוֹבַעַת מִן הַשְּׁנִיָּה. כְּלוֹמַר, שֶׁרֻבָּם שֶׁל 250,000 הַתּוֹשָׁבִים שֶׁאֵינָם יְהוּדִים וְאֵינָם נוֹצְרִים הֵם ''עֲרָבִים'', וּמֵאַחַר שֶׁעֲרָבִים אֵלֶּה יָשְׁבוּ בְּאוֹתָהּ עֵת בְּאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל, בְּאֹפֶן אוֹטוֹמָטִי וְאָנַכְרוֹנִיסְטִי הֵם מֻכְרָזִים כְּ''פָלַסְטִינִים''. תּוֹשָׁבֵי אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל בִּתְחִלַּת הַמֵּאָה ה-19 לֹא רַק שֶׁלֹּא הָיוּ ''פָלַשְׂתִּינִים'' בַּעֲלֵי תּוֹדָעָה לְאֻמִּית ''פָלַשְׂתִּינִית'', אֶלָּא שֶׁמִּבְּחִינָה אֶתְנִית לֹא כֻּלָּם הָיוּ עֲרָבִים. לְכָל הַיּוֹתֵר אֶפְשָׁר לוֹמַר עֲלֵיהֶם שֶׁדָּתָם הַמֻּסְלְמִית הָיְתָה הַגּוֹרֵם הַמְּשֻׁתָּף לָהֶם, כַּאֲשֶׁר הָיוּ בֵּינֵיהֶם מֻסְלְמִים רַבִּים שֶׁאֵינָם עֲרָבִים לֹא מִבְּחִינָה אֶתְנִית וְלֹא מִבְּחִינָה לְשׁוֹנִית. וְאַף מִתּוֹךְ מֻסְלְמִים אֵלֶּה, לֹא כֻּלָּם וְלֹא כָּל צֶאֱצָאֵיהֶם נוֹתְרוּ בְּאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל בְּעֵת הוֹפָעַת הַצִּיּוֹנוּת הַמּוֹדֶרְנִית עַל הַמַּפָּה. אִישׁ מֵעוֹלָם לֹא טָעַן בִּרְצִינוּת שֶׁרֹב הַיְּהוּדִים נוֹתְרוּ בְּאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל בְּמֶשֶׁךְ 2,000 הַשָּׁנִים הָאַחֲרוֹנוֹת. הָאֶתוֹס הַצִּיּוֹנִי שֶׁל קִבּוּץ גָּלֻיּוֹת וְשִׁיבַת צִיּוֹן הוּא נָכוֹן מִבְּחִינָה עֻבְדָּתִית וּמַדְהִים מִבְּחִינָה הִיסְטוֹרִית: אָכֵן יְהוּדִים מִכָּל קַצְוֵי תֵּבֵל שָׁבוּ לְמוֹלֶדֶת אֲבוֹתֵיהֶם וּבִצְּעוּ פְּעֻלַּת הַחְיָאָה חִיּוּנִית לַשָּׂפָה וְלַתַּרְבּוּת הָעִבְרִית. מַה שֶׁכֵּן נִטְעַן הוּא, וַעֲדַיִן לֹא הִתְקַבֵּעַ לְגַמְרֵי בַּתּוֹדָעָה הַקּוֹלֶקְטִיבִית, הוּא הַכָּזָב שֶׁבַּהַנְגָּדָה בֵּין ''מְהַגְּרִים וּבְנֵי מְהַגְּרִים'' לְבֵין ''תּוֹשָׁבֵי הָאָרֶץ מִדּוֹרוֹת''. גַּם רֹב עַרְבִיֵּי הָאָרֶץ הֵם מְהַגְּרִים וּבְנֵי מְהַגְּרִים, לֹא רַק רֹב יְהוּדֵי הָאָרֶץ. | |||
_new_ |
|
|||
המרק הסמיך הזה המנוקד מבולבל ומבלבל. אפילו הווקיפדיה אינה מסכימה עם הבילבולת שהעלית על הכתב בנושא זה. אתה כותב, ''מַה שֶׁכֵּן נִטְעַן הוּא, וַעֲדַיִן לֹא הִתְקַבֵּעַ לְגַמְרֵי בַּתּוֹדָעָה הַקּוֹלֶקְטִיבִית, הוּא הַכָּזָב שֶׁבַּהַנְגָּדָה בֵּין ''מְהַגְּרִים וּבְנֵי מְהַגְּרִים'' לְבֵין ''תּוֹשָׁבֵי הָאָרֶץ מִדּוֹרוֹת''. גַּם רֹב עַרְבִיֵּי הָאָרֶץ הֵם מְהַגְּרִים וּבְנֵי מְהַגְּרִים, לֹא רַק רֹב יְהוּדֵי הָאָרֶץ.'' זו טענה מיותרת, היות ומשכתבי הסטוריה יש בשני המחנות. אך ההקשר המקורי של הדיון (ותחילתו) נובעים מההערה הגזענית של אריה עירן בדבר היותם של הפלסטינית מהגרי עבודה לארץ ישראל במאה העשרים. - הערה שאינה אמת. הביטוי שהופיע בתגובתי: 'תושבי הארץ מדורות' יש לו כיסוי לפי הנתונים הבסיסיים שמופיעים בקטע שהבאתי מהווקיפדיה. הפרשנות של פרלמן היא רוויזיוניזם פרימיטיבי: הטענה נגדה הוא יוצא היא שחיו בארץ ישראל החל מתחילת המאה ה-19 כמאתיים אלף ערבים פלסטינים. אך תשובתו מתבססת על התזה שלו בדבר היעדר התוקף של היישות הלאומית הפלסטינית - תזה אותה ניסה להוכיח כבר בעבר אך נכשל. עניין הלאומיות הפלסטינית של תושבי פלסטין הערבים שחיו כאן לפחות שלושה ארבעה דורות אם נסתכל על התקופה שתחילתה במאה ה-19 אינו משנה כהוא זה לעניין הוותק של האוכלוסיה המזוהה כיום כפלסטינית. מספיק לעשות רוח ולקשקש בקומקום. עד עכשיו עוד הצלחת לעשות רושם אינטיליגנטי מעט, אך התגובה האחרונה ממש ירודה. וכמובן אין בכוונתי כלל להעמיד זה מול זה אוכלוסיה פלסטינית מושרשת בארץ לעומת בני מהגרים יהודיים. הכוונה היתה להראות שבניגוד לטענתם של אלה המטיפים לגירוש פלסטינים מהארץ יש בקרב הפלסטינים רוב של תושבים וותיקים, ושאין זה מוסרי מצד היהודים החיים בארץ ברובם לא יותר מדור או שניים להטיף לגירוש פלסטיני וביחוד לא בנימוק שהפלסטינים הם מהגרי עבודה. אני הגבתי לשימוש במונחים גזעניים בוטים, ופרלמן קפץ כנשוך נחש להגן על הכבוד האבוד של העם היהודי היושב בציון. על מי ועל מה אתה בוחר להגן, פרלמן? | |||
_new_ |
|
|||
קָלַעְתָּ לַמַּטָּרָה כְּשֶׁאָמַרְתָּ ''הָאֻכְלוּסִיָּה הַמְּזֹהָה כַּיּוֹם כְּפָלַסְטִינִית'', וְזֹאת בְּנִגּוּד לָאֻכְלוּסִיָּה בִּתְחִלַּת הַמֵּאָה ה-19. לְהַגִּיד עַל הָאֻכְלוּסִיָּה אָז שֶׁהִיא הָיְתָה ''עֲרָבִית'', לֹא כָּל שֶׁכֵּן ''פָלַשְׂתִּינִית'' זֶהוּ אָנַכְרוֹנִיזְם בּוֹטֶה וְשָׁקוּף, שֶׁלֹּא לוֹמַר פְּרִימִיטִיבִי, כְּמוֹ לְהַלְבִּישׁ אֶת אַבְרָהָם אָבִינוּ בְּאָפְנַת יְמֵי הַבֵּינַיִם... הַ''פָלַשְׂתִּינִים'' לֹא הָיוּ כֻּלָּם מְהַגְּרֵי עֲבוֹדָה בַּמֵּאָה הָעֶשְׂרִים, אֲבָל רַבִּים מְאוֹד מִתּוֹכָם בְּהֶחְלֵט כֵּן. מְהַגְּרִים וְ/אוֹ בְּנֵי מְהַגְּרִים וְ/אוֹ נֶכְדֵי מְהַגְּרִים. יִתָּכֵן שֶׁעֻבְדָּה זוֹ אֵינָהּ עֲרֵבָה לְאָזְנָם שֶׁל הָעֲרָבִים אוֹ שֶׁל חֲסִידֵי ''הֶסְכֵּם הַקֶּבַע'' בֵּין הַיְּהוּדִים, אוּלָם לֹא כָּל אִי-נְעִימוּת הִיא גִּזְעָנוּת. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |