פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לסתם אחד, 18/09/09 17:33)
לא השליח אשם, והבעיה שלנו אינה אחמניג'אד.
סתם אחד (יום שישי, 18/09/2009 שעה 20:36)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה נחמד שאריה עירן מזדרז לייצג את התוקפן הישראלי
כשבאמתחתו ברכות ליהודים וביטול גורף של הזכויות
הפוליטיות לפלסטינים.

כדרכו אינו רואה את הסתירה העמוקה שבין,
''בריאות רבה וטובה ויחס אוהב בין אדם לחברו ולזולתו ,''

ו-''אני מאחל שנה שבה יתבצע הטרנספר של כל הערבים בארץ ישראל .''

נסיתי להסביר לעצמי כיצד זה קורה
שדווקא יהודי אימץ לעצמו את המאפיינים
של התוקפן שהשמיד יהודים לפני ששים שנה.

ואז נזכרתי שעמדות אלה הן נחלתם של רבים
כיום בישראל.

טענתי בעבר, ואני עדיין מאמין, שהתופעה אינה
נושא לדיון ציבורי בהיבטים הפוליטיים-חברתיים
שלה, אלא נושא לטיפול פסיכולוגי. אך הסיכוי
שמדינה שרוב אוכלוסייתה סובלת מסימפטומים
קיבוציים ויחידים של פוסט-טרואמה ואימוץ עמדת
התוקפן בשל מעמד הקורבן היהודי ואשמת הניצול,

-הסיכוי שמישהו יצליח למצוא דרך לטפל באומה שלמה
באופן קיבוצי הוא אפסי. עד שזה יקרה, כותבים כדוגמת
אריה עירן ימשיכו לאחל לנו שנה טובה, ולתושבים
הפלסטיניים שכנינו, פתרון סופי. חבל שבמתכונת הפרברטית
הזאת יש להסטוריה של התרבות ולתיאוריה המדעית (אבולוציה)
תפקיד כביכול לגיטימי. חבל על כך, היות וזה סותם את הגולל
על האפשרות לתיקון. במצב של הרס האדם (הנוירוזה הפתולוגית
ממנה סובלת אומה שלמה) הבסיס התרבותי-מדעי הוא שיכול
לאפשר גישה לטיפול המתאים. אך כאשר הפציינטים עוסקים
בשיבוש ועיוות של מונחי התרבות באותה חברה, הנזק הנגרם
לתשתית כה חמור, שגם הגישה לטיפול נחסמת, ורק החייאה
ממושכת יכולה לעזור.

לא צריך גאונים גדולים כדי למוטט תרבות שלמה. למשל, לאחר
הירצחו של יצחק רבין, רוב הציבור המשיך להאמין שהסכמי אוסלו
אכן הביאו שינוי רדיקלי לאיזור. אך קבוצה אלקטורלית קטנה יחסית
של כ-‏3 עד 5% של המצביעים בישראל הביאה לבחירתו של נתניהו
לראשות הממשלה. קבוצה קטנה זו לא היתה מורכבת מאנשי
ימין לאומניים אוייבי ההסכם מלכתחילה - אלה כבר הגיעו למיצוי
כוחם האלקטורלי. הקבוצה שהיטתה את הכף בכיוון החיסול האיטי
הממושך של הסכם אוסלו בידי נתניהו והבאים אחריו היתה מורכבת
מפנסיונרים, אנשי מרכז או אנשי עבודה בדרך כלל אשר ראו בשינויים
המהירים בעמדה הישראלית עקב הסכם אוסלו, וביחוד בנוגע לירושלים,
התדרדרות מסוכנת. היה זה האינסטינקט השמרני טבול בהססנות
ובפראנויה לא רציונלית של מיעוט מצביעים שאינם כלל אנשי ימין
שהביא לחיסול ההישג המזהיר ביותר של הדיפלומטיה המזרח תיכונית
במאה שנים.

לכן, אאחל לידידי קטני האמונה, מכחישי הכיבוש, הטרנספריסטים העליזים
שבארון, שנה של ייסורים ונדודי שינה, או כפי שצופיה מעדיף, שנה של ידיים
רועדות ומצח מכוסה זיעה קרה. לא תהיה לישראל תקומה מתחייתה של
הגזענות היהודית במימדים ללא תקדים. מהערב רב של גזענים יהודים, נחמדים
יותר ונחמדים פחות. גם שנה טובה לא יכולה לצמוח מזה. לא עושים מרק
מירקות רקובים.
_new_ הוספת תגובה



מהרסייך ומחריבייך ממך ייצאו
שמעון מנדס (יום שני, 28/09/2009 שעה 10:10)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני קורא את הדברים ואני נזכר בקביעה החמורה (ישעיהו מ''ט, פסוק י''ז) של גדול נביאי ישראל, הנביא ישעיהו. העובדה שהדברים נכתבו לפני אלפי שנים, מצביעה על גדולתו של האיש - עד כמה צפה האיש מרחוק.עד כאן על החרפה.

על התיזה של האלמוני שפוחד להזדהות, ומסתתר מאחורי אלמוניותו, אומר רק זאת: אם הברירה היא בין הקבר שלי לבין הקבר שלו - אז עדיף שהקבר יהיה שלו.
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום שני, 28/09/2009 שעה 12:14)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ישעיהו אכן
צפה למרחוק:

''חָדְשֵׁיכֶם וּמוֹעֲדֵיכֶם
שָׂנְאָה נַפְשִׁי
הָיוּ עָלַי לָטֹרַח
נִלְאֵיתִי נְשׂא:

וּבְפָרִשְׂכֶם כַּפֵּיכֶם
אַעְלִים עֵינַי מִכֶּם
גַּם כִּי תַרְבּוּ תְפִלָּה
אֵינֶנִּי שֹׁמֵעַ
יְדֵיכֶם דָּמִים מָלֵאוּ:
...
אֵיכָה הָיְתָה לְזוֹנָה
קִרְיָה נֶאֱמָנָה
מְלֵאֲתִי מִשְׁפָּט
צֶדֶק יָלִין בָּהּ
וְעַתָּה מְרַצְּחִים.''
_new_ הוספת תגובה



המהרסים = עושי העוול ומפרי הצדק. המצטטים מתעלמים מדברי הנביא שם
סתם אחד (יום שני, 28/09/2009 שעה 13:06)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קיראו נא את ישעיהו מט', ואל תצטטו פיסקה במקוטע ותוך הטעיה:

(א) שִׁמְעוּ אִיִּים אֵלַי וְהַקְשִׁיבוּ לְאֻמִּים מֵרָחוֹק יְהֹוָה מִבֶּטֶן קְרָאָנִי מִמְּעֵי אִמִּי הִזְכִּיר שְׁמִי:
(ב) וַיָּשֶׂם פִּי כְּחֶרֶב חַדָּה בְּצֵל יָדוֹ הֶחְבִּיאָנִי וַיְשִׂימֵנִי לְחֵץ בָּרוּר בְּאַשְׁפָּתוֹ הִסְתִּירָנִי:

(ד) וַאֲנִי אָמַרְתִּי לְרִיק יָגַעְתִּי לְתֹהוּ וְהֶבֶל כֹּחִי כִלֵּיתִי אָכֵן מִשְׁפָּטִי אֶת יְהֹוָה וּפְעֻלָּתִי אֶת אֱלֹהָי:
(ה) וְעַתָּה אָמַר יְהֹוָה יוֹצְרִי מִבֶּטֶן לְעֶבֶד לוֹ לְשׁוֹבֵב יַעֲקֹב אֵלָיו וְיִשְׂרָאֵל לוֹ יֵאָסֵף וְאֶכָּבֵד בְּעֵינֵי יְהֹוָה וֵאלֹהַי הָיָה עֻזִּי:

(ו) וַיֹּאמֶר נָקֵל מִהְיוֹתְךָ לִי עֶבֶד לְהָקִים אֶת שִׁבְטֵי יַעֲקֹב וּנְצוּרֵי יִשְׂרָאֵל לְהָשִׁיב וּנְתַתִּיךָ לְאוֹר גּוֹיִם לִהְיוֹת יְשׁוּעָתִי עַד קְצֵה הָאָרֶץ:

(ח) כֹּה אָמַר יְהֹוָה בְּעֵת רָצוֹן עֲנִיתִיךָ וּבְיוֹם יְשׁוּעָה עֲזַרְתִּיךָ וְאֶצָּרְךָ וְאֶתֶּנְךָ לִבְרִית עָם לְהָקִים אֶרֶץ לְהַנְחִיל נְחָלוֹת שֹׁמֵמוֹת:
(ט) לֵאמֹר לַאֲסוּרִים צֵאוּ לַאֲשֶׁר בַּחֹשֶׁךְ הִגָּלוּ עַל דְּרָכִים יִרְעוּ וּבְכָל שְׁפָיִים מַרְעִיתָם:
(י) לֹא יִרְעָבוּ וְלֹא יִצְמָאוּ וְלֹא יַכֵּם שָׁרָב וָשָׁמֶשׁ כִּי מְרַחֲמָם יְנַהֲגֵם וְעַל מַבּוּעֵי מַיִם יְנַהֲלֵם:

(יד) וַתֹּאמֶר צִיּוֹן עֲזָבַנִי יְהֹוָה וַאדֹנָי שְׁכֵחָנִי:
(טו) הֲתִשְׁכַּח אִשָּׁה עוּלָהּ מֵרַחֵם בֶּן בִּטְנָהּ גַּם אֵלֶּה תִשְׁכַּחְנָה וְאָנֹכִי לֹא אֶשְׁכָּחֵךְ:
(טז) הֵן עַל כַּפַּיִם חַקֹּתִיךְ חוֹמֹתַיִךְ נֶגְדִּי תָּמִיד:
(יז) מִהֲרוּ בָּנָיִךְ מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ:

(יח) שְׂאִי סָבִיב עֵינַיִךְ וּרְאִי כֻּלָּם נִקְבְּצוּ בָאוּ לָךְ חַי אָנִי נְאֻם יְהֹוָה כִּי כֻלָּם כַּעֲדִי תִלְבָּשִׁי וּתְקַשְּׁרִים כַּכַּלָּה:
(יט) כִּי חָרְבֹתַיִךְ וְשֹׁמְמֹתַיִךְ וְאֶרֶץ הֲרִסֻתֵךְ כִּי עַתָּה תֵּצְרִי מִיּוֹשֵׁב וְרָחֲקוּ מְבַלְּעָיִךְ:
(כ) עוֹד יֹאמְרוּ בְאָזְנַיִךְ בְּנֵי שִׁכֻּלָיִךְ צַר לִי הַמָּקוֹם גְּשָׁה לִּי וְאֵשֵׁבָה:
(כא) וְאָמַרְתְּ בִּלְבָבֵךְ מִי יָלַד לִי אֶת אֵלֶּה וַאֲנִי שְׁכוּלָה וְגַלְמוּדָה גֹּלָה וְסוּרָה וְאֵלֶּה מִי גִדֵּל הֵן אֲנִי נִשְׁאַרְתִּי לְבַדִּי אֵלֶּה אֵיפֹה הֵם:
(כב) כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יֱהֹוִה הִנֵּה אֶשָּׂא אֶל גּוֹיִם יָדִי וְאֶל עַמִּים אָרִים נִסִּי וְהֵבִיאוּ בָנַיִךְ בְּחֹצֶן וּבְנֹתַיִךְ עַל כָּתֵף תִּנָּשֶׂאנָה:

ממה מתעלמים המצטטים המטיפים לעושק עמים אחרים ועושק האלמנה, הדל והיתום?

הם מתעלמים מדבר פשוט:

הישועה כרוכה בצדק החברתי, באור לעניים ולעשוקים.

(ו) וּנְתַתִּיךָ לְאוֹר גּוֹיִם לִהְיוֹת יְשׁוּעָתִי עַד קְצֵה הָאָרֶץ:

(ט) לֵאמֹר לַאֲסוּרִים צֵאוּ לַאֲשֶׁר בַּחֹשֶׁךְ הִגָּלוּ עַל דְּרָכִים יִרְעוּ וּבְכָל שְׁפָיִים מַרְעִיתָם:
(י) לֹא יִרְעָבוּ וְלֹא יִצְמָאוּ וְלֹא יַכֵּם שָׁרָב וָשָׁמֶשׁ כִּי מְרַחֲמָם יְנַהֲגֵם וְעַל מַבּוּעֵי מַיִם יְנַהֲלֵם:

עושי העוון, עושי האי צדק, המרעיבים ומביאי החושך - הם המהרסים. ובעוד ישראל יחזור להיות אור, עושי הרשע והעוולות האחראים לסאוב החברתי ולחורבן - יצאו משם, כפי שנאמר פה (יט) וְרָחֲקוּ מְבַלְּעָיִךְ
(יז) מִהֲרוּ בָּנָיִךְ מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ:
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי