|
שום סתירה | |||
|
|||
'ב-1672 ביקר בכפר התייר התורכי אוליא צ'לבי ודיווח על כפר בן 100 בתים המיושב ע''י דרוזים, שנחרב ונינטש באחת המלחמות באזור. כנראה, שבמאה ה-17 התיישבו בכפר גם דרוזים, אבל נטשוהו בסוף המאה. במאה ה-19 לא היו דרוזים בכפר. מאחר שהגליל סבל מחדירות של בדווים מהצפון מאז המאה ה-16, עפ''י מחקר של החוקר הבדווי יוסוף סועאד, יתכן שמדובר בשוד וביזה והרס שביצעו בדווים בכפר. כנראה שהכפר היה חרב מספר שנים. בין המחצית השנייה של המאה ה-17 לראשית המאה ה-18 אין מידע על יהודים בגוש חלב. בראשית המאה ה-18 התיישבו בכפר נוצרים-מרונים מלבנון, יוונים-קתולים ומוסלמים. לאחר שהכפר נושב מחדש, חזרו לחיות בו יהודים שעסקו בחקלאות ובמסחר.'' מקטע אחרון זה, מסתבר שבמאה השש-עשרה וכנראה גם במאה השבע-עשרה לא היו יהודים בכפר - היות והכפר היה בכלל חרב ונטוש -דא? וגם במאה ה-18, כך משתמע, ''לאחר שהכפר נושב מחדש, חזרו לחיות בו יהודים שעסקו בחקלאות ובמסחר''. מכל זה אפשר להסיק שלא היו בכפר תושבים יהודים במהלך תקופה של לפחות כמאה וחמישים שנה, בין 1670 לבין 1820 לערך. אם כך בסיכום: לא היה ישוב יהודי בג'ש או גוש חלב במשך 1670-1820, ובשנים 1850 (באמצע המאה ה-19 עדיין חיו יהודים בגוש חלב'' -ניחא) עד היום, בסך הכל לא היה ישוב יהודי בג'ש או גוש חלב במשך כ-300 שנה, וכל זה רק בספירה מהמאה השבע-עשרה ועד היום, - וכל זה לפי הנתונים של המחברת עצמה. אך המחברת הרי מנסה לטעון ש- ''בגוש חלב נשמרה הרציפות של חיים יהודיים עד המאה ה-19 . '' במצב כזה, כאשר המחברת עצמה מביאה עובדות פרי מחקרה הסותרות את התזה העיקרית שלה, קשה לקחת את המאמר בכללותו ברצינות. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |