|
|
|||
כפי שהצעתי, בפרשנות תמימה אולי לסיפור בלעם, הנס - האתון עם האייפון - אינו בגדר 'תגלית' מדעית מרעישה, אלא אחד מקטעי המופע האלוהי שבמסגרתו הנסים השונים נועדו להמחיש לבני האדם את אפסותם ואת בוגדנותם (כמו במקרה בלעם) ואינם אמורים להפוך לנושא הדיון. נושא הדיון הוא האמונה והנאמנות. העיסוק בלא מוגדר - בנשגב מבינת אנוש - בנס, אופייני לתקופות בחיי העם שבהן הרוח חסרה, והעיסוק בסנסציה העל טבעית ממלא את מקום האמונה והנאמנות. עם ישראל של פעם, העם היהודי של היום (אם נאמין לכל מדעני השושלות למיניהם) פשוט ירד מהפסים. מה שנחשב כיום בתחום המיעוט היהודי האמוני שומר המסורת כ'אמונה ונאמנות' מתקיים כדוגמה ריקה מתוכן המשמשת כיסוי ערווה דק לפשעים מסמרי שיער שהישוב היהודי מבצע נגד תושבי הארץ הפלסטינים מדי יום ובעדוד מלא של עדת רבנים סוררים כדוגמת הרב אליצור סגל המשתתף באתר שדתם בפיהם ולא במעשיהם (הם עצמם שותפים לפשעים נגד האוכלוסיה הפלסטינית). דוגמאות לא חסרות כמובן כי יש רבנים ווקליים עוד יותר המטיפים באופן ישיר לגירוש ולחיסול האוכלוסיה המקומית ביהודה ושומרון. ואם יהיה נס אלוהי במעמד זה או בתקופה שכזו, הרי יהא זה על מנת, כמו במקרה בלעם, להראות לעם היהודי החי בישראל שדרכו בוגדנית. הסצנריו מוכר: יהיה אירוע 'נסי' מדהים ובכל העולם, גם הלא-יהודי, יחסירו הלבבות פעימה - אלוהים דיבר - האתון דיבר - או שסתם הקרקע פערה פיה ובלעה משהו לא כשר. ובשוך ההתפעמות וקשקושי ה'גאולה עכשיו' של חסידי ארץ ישראל השמנה, יתברר לכל שהנס קרה גם הפעם כציון אוזלת ידם, כסימן, לאחר המעשה, לקשיחות ליבם ולפשעים נגד אדם ומקום שביצעו כדרך שיגרה מדי יום בארבעים השנה האחרונות. הנס רק בא לחתום את אטימות לב האדם. ובדיוק כמו במקרה בלעם אין בו כדי לבשר את הגאולה. וכפי שכל אדם שקרא את כתבי הקודש יודע, גאולת האדם מבפנים באה - מהאמונה ומהנאמנות - ומי שלא עשה שיעורי בית ועדיין חי בעפרה ותקוע ופסגות ושאר מרעי בישין של ישוב 'יהודי' שתחילתו בגנבה ועושק, שיתאמץ קצת. | |||
_new_ |
|
|||
הכותב האלמוני נאחז בהטפת המוסר בתורה לעם ישראל לפי נוחיותו . אם נאחז בכתבי הקודש אז למה בחר במקרה בלעם ואתונו ? הרי ספר יהושוע מצוי לפניו . יאחז בספר יהושוע . | |||
_new_ |
|
|||
אם אתה מתעקש להפוך גם את הסיפור הזה לסיפור עליך, אפשר לקרוא לזה הסיפור על אריה עירן ואתונו. לפחות בסיפור המקראי היה ברור מי האתון. | |||
_new_ |
אתון זו אתון - אך זו של בלעם היא פי הקב''ה | |||
|
|||
בספר במדבר ברור מי עמלק , מי קורח ומי דתן ואבירם . בספר יהושוע ברור את מי יש להשריש ואת מי לשרש בארץ ישראל . | |||
_new_ |
|
|||
אילו היית אתון היודעת לשוחח בשפת בני האדם, מה היית אומר? | |||
_new_ |
ושוב בלעמצ'יק פוער את פיו. | |||
|
|||
כאז כן היום,הפרשנות ה''תמימה'' של יוסלה בדיוק כמו תשובתו הפרשנית התמימה של בלעם למלאך.. ''לא ידעתי ואם רע בעיניך אשובה לי...'' מלך מואב, בלק, רואה את בני ישראל העולים מן המדבר ונפשו כלתה בו. לאחר שראה כי בני עמון, והאמורי מובסים לפני בני ישראל החליט להשתמש בשירותיו הטובים של בלעם , כדי שיכה אותם בפיו, יקללם, ויעלה דיבתם רעה לפני ה' ואז יוכל להשמידם. בלעם, טפוס מיוחד, נביא, נביא אמיתי, עם יכולות רציניות. בניגוד למשה איש האלוהים, שרק טוב מוקרן ממנו, היה בלעם איש כוחני, ערמומי, איש שיודע לגרום נזק, מנצל את כוחו להרע. בלעם מסתער על המשימה, בונה מזבחות, מקריב פרים, מתחיל לקלל אולם אופס.. הפך להיות רובוט... השתלט לו המלאך על המחשב השולט על הפה, והנה מהלוע הבלעמי יוצאת ברכה גדולה לעם ישראל. בסופו של ענין מגורש בלעם וחוזר לארצו אבל וחפוי ראש. כמו בלעם, גם הבלעמצ'יק שלנו, יוסלה, בור וחסר כל ידע בספור בלעם מתחיל לקלל את עם ישראל שחוזר לארצו, ולמולדתו העתיקה. הבלעמצ'יק מקלל, אונס את השפה, את השחור הופך ללבן, ואת עם הגנבים המהרסים הופך בהבל פה למסכנים שמנושלים על ידי היהודים. הבלעמצ'יק שלנו כמו בלעם הרשע, יודע שאת עם ישראל ניתן להסיט מדרכו על ידי פגיעה במורשתו במסורתו ובחוקין, הוא מגן על חבורת המרצחים הפלסטינאצים, אולם ככל שמלהג, וככל שמדבר, ניכרים דברי ההבל, הכזב והבורות שלו ודרך הווייתו הבלעמית, פורץ הבלעמצ'יק הקטן, שיחזור אבל וחפוי ראש לפתורה עירו. וכמו הקללה שנהפכת לברכה בפיו של בלעם- ''הן עם כלביא יקום, וכארי יתנשא, ולא ישכב עד יאכל טרף ודם חללים ישתה'' זהו סופו של עם הפולשים הפלסטינאצים שיוסלה הבלעמצ'יק נשכר ליחצנו. ולא יעזורו לבלעמצ'יק שבעה מזבחות, עליהם יקריב שבעה פרים, בסופו של עניין מכל קללותיו תישאר הברכה שבאופן לא רצוני נפלטה מפיו של בלעם. שכל יהודי פותח בה את יומו ''מה טובו אהלך יעקב משכנותך ישראל''. יענקלה | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |