|
שאלה על מידע מן הכותב | |||
|
|||
איני מצליח להזכר באיזה מקור קראתי את המידע על השפות שדברו המוסלמים בירושלים לפי המפקד הבריטי ב 1931- לא בספר מאז ומקדם אלא בחבור עברי. כמו כן ראיתי שם טבלת השוואה על גדול האוכלוסיה בארץ ישראל ובעירק ומכאן מסקנה שלא חלה עליה בגדול הטבעי אלא היתה הגירה לארץ ישראל. במאמר קודם שלך בארץ הצבי ראיתי השוואה עם הגדול במצרים. אבל באותו מקור שנשכח ממני ראיתי טבלה והשוואה עם עירק - ושם היתה השפעת השלטון הבריטי בעלית רמת הבריאות -דומה להשפעה בארץ. האם מוכר לך מקור זה, אם כן אודה מאד אם תוכל לציין אותו עבורי. תודה רבה | |||
_new_ |
שאלה על מידע מן הכותב | |||
|
|||
מספר השפות שדיברו המוסלמים (אפילו לא כולם היו ערבים) והנוצרים בירושלים היה רב מאוד. אבל זו כשלעצמה אינה טענה לכאן או לכאן, כי יבוא שמאלני מתנגד לציונות ויאמר שגם היהודים דיברו עשרות שפות. ההבדל הוא בכך שהיהודים הם עם אחד בעל מקור, הווה ועתיד משותפים ואילו המוסלמים והנוצרים היו שיירי עמים אחרים שנדדו כל אחד מסיבותיו וחלקים מהם הגיעו גם לארץ ישראל. הרוב הגדול של אותם פליטים-נודדים הגיע דווקא במהלך החצי הראשון של המאה ה-20. עדות להגירה מסיבית של אוכלוסיה ערבית מן הארצות השכנות מצויה במפה של איזור יפו: מסביב לשטח המבונה של העיר, ששיטחו קטן מאד, מצויים ריכוזי אוכלוסיה הנקראות ``סאכאנות``. פירוש השם הזה הוא איזור של מתיישבים זרים שזה מקרוב הגיעו, ואשר תושביו הועסקו בדרך כלל אצל האפנדים המקומיים בעיקר בחקלאות. במרוצת הזמן הפכו הסאכאנות לשכונות של ממש ורבות הפכו לחלק מן העיר וכך גם בערים נוספות, עיקר ההגירה היה במאה ה20, בעיקר בשנים 1922-1926, וזוהי התקופה בא מאתרים הקמת ''סאכאנות'' כאלה, שאת חלקן הורסים היום. יאסר ערפאת עצמו היה מצרי שחלק ממשפחתו, אם להאמין לו, נדדה לירושלים (או לעזה, לפי מקורות מהימנים. בכל מקרה שפתו היתה מצרית ולא סביר שכילד בילה זמן רב בירושלים, כי אחרת היינו שומעים זאת בדיבורו). מחמוד א-זהאר שר החוץ של החמאס שברח למשפחת אביו במצריים הוא מיצרי. גם משפחת אימו היגרה לעזה ממצרים בשנות ה-30. אחמד שוקיירי מקים הפתח היה בן לאב ערבי מא''י-פלסטין שהיר ללבנון ולאמא תורכיה. הלבנוני ששירת במגוון תפקידים דיפלומטיים את סוריה, סעודיה, מצרים והאיחוד הערבי. בסוף גמאל עבד אל-נאצר הטיל עליו להקים ארגון שילחם בטרור נגד ישראל שנקרא הפתח. יום שלישי הטוב | |||
_new_ |
שאלה על מידע מן הכותב | |||
|
|||
לֹא יָדוּעַ לִי עַל הַשְׁוָאָה עִם עִירַאק. | |||
_new_ |
שאלה על מידע מן הכותב | |||
|
|||
אריה המאמר מצויין, אני ממתין לחלק ג בכדי להגיב. איך אתה מנקד את הטקסטים שלך בתגובות? ידני או תוכנה. מאמר מצוין אמרתי כבר? | |||
_new_ |
שאלה על מידע מן הכותב | |||
|
|||
הַנִּקּוּד הוּא בְּאֶמְצָעוּת תָּכְנַת ''דָּגֵשׁ''. הַתָּכְנָה נוֹתֶנֶת כַּמָּה אֶפְשָׁרֻיּוֹת, כְּגוֹן בָּתֵּי]סֵפֶר[ בִּתִּי]הַקְּטַנָּה[ וְעַל בֵּן הָאֱנוֹשׁ מוּטֶלֶת הָאַחֲרָיוּת לִבְחֹר אֶת הָאֶפְשָׁרוּת הַנְּכוֹנָה. | |||
_new_ |
שלום אברהם | |||
|
|||
המקור כפי שאריה מציג (בעמ' 6, והערת שוליים 14)) היא ג'ואן פיטרס. | |||
_new_ |
תודה דוד | |||
|
|||
תודה לך על התיחסותך לשאלתי. אני זוכר שקראתי את הדברים במקור אחר - לפני שרכשתי את הספר של ג'ואן פיטרס. במקור ההוא היתה טבלה קטנה ובה נתונים על גדול האוכלוסיה בארץ ישראל ובעירק. אולי היה זה מאמר של ד''ר יובל ארנון-אוחנה. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |