| לשם דוגמא, חשוב על עצמך כשאתה רואה בית או עץ בתוך נוף. זוהי סצינה מלאה. אינך רואה רק עץ יחיד. אתה מסוגל לראות בהינף אחד ריבוי דברים. ואז נניח שאתה מתמקד בבית, הרי אינך רואה משטח, אלא אובייקט תלת מימדי - אתה רואה גם עומק, והעומק כולל פרטים נוספים שאין בחתך דו מימדי. מה עושה מערכת הראייה כאן? כל עין לוקחת תמונה דו מימדית החופפת חלקית אך גם כזאת השונה מזו של העין האחרת. השוני הזה נקרא binocular dusparity והוא מאפשר את הדבר הנהדר הנקרא תפיסה תלת מימדית. גם במוסיקה מערבית בשיא גאוניותה, למשל בזו של יוהאן סבסטיאן באך או פלסטרינה, אינך שומע מקהלה שלמה השרה בקול אחד, יחיד, כמו במקהלה מזרחית, נניח, אלא אתה שומע כמה קולות הרצים באופן סימולטני (כמו שירת קאנון). האם באך והמוסיקה הזאת אינה ממוקדת? חלילה, ההפך הגמור מכך, הקולות הרצים בו זמנית יוצרים תחושת תלת מימד אודיטורית, וזה משהו מדהים.
והנה, אתה מקבל ידע מרוכז, במקום לחזור על דבר אחד שוב ושוב ולסלסלו בואריאציות שונות. אך אין זה ידע תיפזורתי, אקלקטי, אלא רכיביו מצטרפים לסצינה לכידה, למשהו הוליסטי או לתמונה כוללת.
כהפך הגמור מכך - דהיינו יכולת ההתמקדות בשני דברים או יותר - פגוע הקשב אינו מסוגל להתמקד אף בדבר יחיד, אינו מסוגל לנתח נושא לעומק, והוא קופץ מדבר לדבר ללא כל קשר בין הדברים, רק משום שדבר מה בולט חדש משך את קישבו, ואחריו דבר בולט אחר וכך הלאה. כאן יש גבב, ואין תמונה לכידה, אין סצינה כלשהי העולה מהדברים.
הנה, אף אתה השתפרת בכתיבתך ובעומק ראייתך מאז אתה כותב כאן, כושר הניתוח שלך ורמת מורכבותך עלו, ולא אתרברב מדי אם אומר שבין היתר תרם לכך החומר שלי, לפחות מבחינה מתודית, כשם שהישפיע על אחרים לא מעטים.
לדוגמא, רשימתך הבאה מזכירה את גישתי, ודומני שלא היית כותב כך לפני שנתיים. ואף תמכתי כאן בדבריך (תחת פסידונים)
ואשר לדבריך בדבר מסקנות מעשיות, ימים יגידו. |