| בפרט בנושא של פשיעה כלכלית, שם יש יותר שיקול של שכר ועונש - כלומר כדאיות כלכלית. גישת הכדאיות הכלכלית במקרי הזין היא בעייתית יותר, שכן כאן האיש נוטה קודם כל ליטול, זו התנהגות אימפולסיבית הבנוייה על מערכות מוחיות קדומות, תוך אינהיביצייה (חסימה) כלפי מערכות מוחיות מתקדמות בקליפת המוח, הבנויות על שיקולי כדאיות והיתכנות subjective utility . האנס והאוכף גם נוטה אז ברקע מחשבתו להכניס ''שיקולים'' כוחניים - שאף הם קדומים ואינם קשורים בשיקולי שכר, אלא בהערכות לתפעול אלימות חייתית לסוגיה - שזו המהות של כוח כפייה coercive power
שיקולים כוחניים אלה הם: קודם כל אשגול. אחר כך אפעיל את כוחי, השפעתי, מכובדותי החברתית כדי לאפס את תוצאות מעשי העשויים להיות ניזקיים לי.
מעניין כי התייחסותו של מר סגל לשיקולי כדאיות היא התייחסות הבאה מתחום הכוחניות והאלימות, תוך ערוב מין בשאינו מינו. ניכר שהוא עורך רדוקצייה של כוח לכסף. הדבר אכן שכיח במקומותינו, בהם הכוח הפוליטי אכן מתורגם לעשיית כסף ולא במשפט - שוחד וכד'. וכן הכוח מתורגם גם לקצירת טובין בתחום החסדים המיניים, תוך הנחה סבירה שבעזרת הכוח אפשר יהיה לאנוס, למעול, ואף לאפס תוצאות ניזקיות ולהשאר בלתי פגוע.
מר סגל היה פעם דומני שוחט צנוע, שפנה בשנים האחרונות לתחום הפוליטי.. לרבים השתן (ולפעמים בצמוד להורמונים מיניים) עולה לראש.. |