פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לע.צופיה, 20/09/07 14:45)
זה לא כל כך פשוט
סאן חא ריב (יום שני, 24/09/2007 שעה 6:43)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אגיפטולוגיה היא מדע מדוייק בדיוק כמו ארכיאולוגיה.למה אתה עושה הבדלים? הבעיה היא לא בכלים המדוייקים העומדים לאגיפטולוגיה אלא הממצאים הלא שלמים מזירת האירוע ההיסטורית.לא בכל מקום ניתן להגיע לממצאים ארכיאולוגים שיאמתו או יפרו את התיאוריות ההיסטוריות.מצרים היתה מעצמה קדומה באלף השני לפני הספירה ולכן סביר שיימצאו בה מבנים,קברים ותיעוד רבים יותר מהאלף הראשון לפני הספירה בארץ ישראל.כי אף אחד לא מתיימר לומר שישראל היתה מעצמה מפותחת ממצרים של אז.היקפי הבניה היו שונים וריבדי הבניה בירושלים ובארץ ישראל היו רבים יותר מאשר במדבר המצרי החשוף.כמו שכתבת התקופות האלה היו 'דינמיות' ומשתנות בהיקפים גבוהים יותר מאשר במצרים או בפרת.בהיקפי החפירות הארכיאולוגיות עדיין לא הצלחנו להגיע לרמת היכרות גבוהה עם הארכיאולוגיה הארץ ישראלית של האלף הראשון לפני הספירה ולפניה.
לגבי ממלכת דוד יש היום אישוש למיקום החומות כאשר בחפירות הגיעו בחלק מהמקומות למטה עד לאלף הראשון לפני הספירה.חומות כאלה לא היו בונים לכפר נופש נידח כמו שפינקלשטיין רומז.
חלק מהבנת התהליך ההיסטורי נובע מתיארוך נכון או לא נכון. ישנו ממצא בשם 'פפירוס איפוור' המתאר סדרה של הפיכת מעמדות ואנרכיה במצרים, המזכירות כביכול את עשר המכות, אך התיארוך המקובל של פפירוס זה הוא לממלכה התיכונה, מאות שנים אחרי יציאת מצרים. כן נמצאה איגרת מן המאה ה-‏13 לפני הספירה, המדווחת על בריחת שני שבטי עבדים ממצרים למדבר - שני השבטים הם ה''עפרו'' וה''חבירו'' המוזכרים לעיל, והדבר מעיד שאכן ברחו שבטי עבדים במצרים.

כאמור, ישנן עדויות מצריות על כך שניתנה רשות לנודדים מאדום להיכנס למצרים בעת רעב (במקביל לסיפור אחי יוסף) ושרעמסס השני אכן בנה את העיר על פי רעמסס, וגם השם שמופיע במקרא בהקשר ליוסף ''צפנת פענח'' נמצא בתיעוד המצרי בתקופה אחרת.

עוד הוכח כי בלשון התורה ישנם ביטויים רבים מהלשון המצרית - כגון המילים ''אפוד'', ''בד'', ''כפורת'', ועוד, מה שמחזק את הטענה על שהותם של בני ישראל במצרים.

באשר לכיבוש ארץ כנען, טוענים חלק מהחוקרים כי קריאה מדוקדקת בספר יהושע ובספר שופטים תגלה כי גם על פי התנ''ך עצמו לא היה הכיבוש בבת אחת, וכי ''הארץ נשארה הרבה מאוד לרשתה'' - תיאור התואם את העולה מן הממצאים הארכאולוגיים. ממצאים אלו מעלים נוכחותו של עם חדש בארץ כנען בתקופה המיוחסת ליהושע, עם אשר בונה יישובים משלו, בצורה מיוחדת הדומה לדרך חנייתם של נוודים, ללא עצמות חזירים וחיות טמאות אחרות וללא צלמים, ואשר משתלט לאט על כל אזור גב ההר.
רק לפני כארבע שנים פירסם הארכיאולוג פרופ´ אדם זרטל מאונ´ חיפה על גילוי מזבח של ישראל מזמן ההתנחלות שלאחר יציאת מצרים, וכפי שציוה ה´ בדברים כ''ז, לבנות מזבח בהר עיבל, וכפי שבוצע ביהושע ח´!! המזבח גם תואם במדויק את המדות והצורה של המזבח בביהמ''ק המתואר ביחזקאל מ''ג ובמסכת מדות פ''ג. שלא כשאר המזבחות הכנעניות מאותה התקופה, כבמקדשיהם הסמוכים, לא נמצאו סביבו צלמניות [פסלונים אליליים], וגם עצמות הבע''ח שהיו שם היו של בעלי חיים שמהם מקריבים קרבנות [זכרים צעירים מהצאן והבקר וכדו´].
ויש עוד נקודות אור שמעגנות את הסיפור התנ''כי הקדום למציאות כפי שהיא מסופרת בתורה, על אף שהתורה כלל לא נועד להיות ספר היסטוריה
.
כך שעם קצת סבלנות והרבה עבודה נחשפים לפנינו עוד ועוד עובדות ופריטים שמאששים את הסיפור התנ''כי גם זה שמלפני המאה ה-‏9 לפנה''ס
_new_ הוספת תגובה



זה לא כל כך פשוט
ע.צופיה (יום שני, 24/09/2007 שעה 7:38)
בתשובה לסאן חא ריב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואני מסכים לכל מילה שכתבת.(למעשה הסכמתי כבר קודם,אך הסכמה נוספת לא תזיק).
גם מההיבט ההיסטורי (ולא רק הארכיאולוגי),ממלכת דוד,ובעיקר שלמה,פרחו בתקופת שפל של המעצמות המזרח תיכוניות וזה כנראה נת8ן להן את האפשרות להשתלט על שטחים ניכרים במערב המזה''ת.
פרעה לא היה משיא את בתו לכל דיכפין,ומלכת שבא לא הייתה מבקרת כל מלך נידח.
יש לזכור כי עד ימי דוד ובעיקר שלמה,התרבות החמרית של בני ישראל הייתה דלה ביותר ולמעשה נשענה על מה שבנו יושבי הארץ הקודמים והקיימים (כגון הפלישתים)ולכן האפשרות למציאת ממצאים ארכיאולוגיים קלושה ביותר.
גם שלמה נעזר בחירם הצורי.
_new_ הוספת תגובה



זה לא כל כך פשוט
עמיש (יום שני, 24/09/2007 שעה 9:41)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רוב הנושאים המוזכרים בהודעתו של סנחריב נדונים בפרוטרוט בספרו של פינקלשטיין. ראוי בהחלט לקרא אותו.
_new_ הוספת תגובה



זה לא כל כך פשוט
סאן חא ריב (יום שני, 24/09/2007 שעה 10:08)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נכון,פינקלשטיין לא מתייחס לכל אלה בעבודתו או מנסה להכחיש את זה בחוסר טיעונים.כי כמו שאמרתי,ככל שאנחנו הולכים אחרוה בזמן יש פחות עדויות ארכיאולוגיות ובהכרח פחות שהארכיאולוגים מצליחים לחשוף.אבל האמת ממתינה להם מתחת לקרקע בסבלנות.
בעניין הפלישתים הם לא קדמו לעם ישראל בכיבוש בא''י אלא פעלו לאחר שבני ישראל התיישבו בארץ.ואני מתכוון להתיישבות בראשיתה מזמנו של אברהם ולאחריו משהו בערך במאה ה-‏17-15 לפנה''ס.הפלישתים הגיעו רק במאה ה-‏13 לפנה''ס,כפי שאותרה הגירה כללית מהאיים היווניים לאגן המזרחי של הים התיכון.בטוח שישנם הרבה ממצאים ארכיאולוגיים רק שלשם גילויים צריכים להקים צבא הגנה להיסטוריה שיפעיל מאות מפקדי גדודי חפרים.כי יש לחפור הרבה ובכל מקום
_new_ הוספת תגובה



שטויות
עמיש (יום שני, 24/09/2007 שעה 11:05)
בתשובה לסאן חא ריב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פינקלשטיין מתייחס לכל הדברים הללו בפרוטרוט ובהרחבה רבה.
_new_ הוספת תגובה



זה לא כל כך פשוט
ע.צופיה (יום שני, 24/09/2007 שעה 14:10)
בתשובה לסאן חא ריב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לטעמי,לתקופת האבות אין כל משמעות היסטורית.הרי לא ניתן להחשיב בית אב כמשהו בעל השפעה מדינית. גם לתקופת הנדודים אין חשיבות היסטורית מאחר ושבטים נודדים אינם מטביעים את חחותמם מעצם נדודיהם בלבד. לכן יש החשיבות ההיסטורית מתחילה רק מהפלישה לכנען וכיבוש יריחו.
הפלישתים קדמו לפלישה לכנען של בני ישראל ולדעתי אין על זה ויכוח.
5
_new_ הוספת תגובה



זה לא כל כך פשוט
סאן חא ריב (יום שני, 24/09/2007 שעה 16:42)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנחנו לא מדברים על טעם אישי כאן.אין כזה דבר שלתקופה כה ארוכה ומשמעותית פתאום אין טעם כי ככה מתחשק לך.ובכלל הסיבה שאתה נותן היא די מוזרה ומראה שאינך יורד לסוף משמעותה של תקופת האבות.כשמדברים על גלות מצרים אין הדבר פוסל את קיומו של ישוב עיברי גדול בארץ ישראל. כמו שבגלויות בבל ורומי לא כל הממלכות ואנשיהן גורשו מן הארץ.אבל גם רק עם מועד הפלישה לכנען,גם זה חתיכת זמן שמייצרת עם עתיק ששום עם אחר בעולם אינו עתיק ממנו, גם לא ההודים וגם לא הסינים

אז עכשיו אחרי שהוצאת את תקופת האבות וקיום שבטי ישראל בארץ ישראל כבר מהמאה ה-‏17 אתה נאנח בהקלה ואומר שהפלישתים הקדימו את היהודים הממזרים האלה.יופי של תרגיל.מבחינה היסטורית נהוג לומר שבני ישראל הגיעו לפני פלישת הפלישתים, אלא שבני ישראל היו בחזקת נוואדים כדוגמת הבדואים של צפון הנגב והפלישתים באו מתרבות מפותחת של מבני אבן שהיו נהודים בממלכות יוון (עוד בטרם יוון האתונאית והטרויאנית)
_new_ הוספת תגובה



זה לא כל כך פשוט
ע.צופיה (יום שני, 24/09/2007 שעה 20:46)
בתשובה לסאן חא ריב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ועל מה אתה מסתמך בכל התיאוריה הזו על תקופת האבות והנדודים?
_new_ הוספת תגובה



זה לא כל כך פשוט
זינה מהרחוב השני שמאלה (יום שלישי, 25/09/2007 שעה 17:37)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא כנראה רואה הכל בכוכבים. יש להם עוצמה רבה
_new_ הוספת תגובה



זה לא כל כך פשוט
ע.צופיה (יום שלישי, 25/09/2007 שעה 19:16)
בתשובה לזינה מהרחוב השני שמאלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כוכבים נולדים או כוכבי הוליווד?
_new_ הוספת תגובה



ממש תודה
אליצור סגל (יום שני, 24/09/2007 שעה 12:45)
בתשובה לסאן חא ריב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
ממש תודה על התגובה המפורטת שלך. הוספת לי ידע רב.
שאלה בנוגע לפפירוס איפובר - האם הפפירוס עצמו מתוארך למאה שנה אחרי יציאת מצריים או האורעים המתוארים בו מתוארכים לאז? מה הבעיה להגיד שהפפירוס מתאר דברים שקדמו לו בהרבה אפילו באמות שנים?
שנית, אני מבין שאת המתארך כרגיל את תקופת ברונזה כתקופה הכנענית ואת תקופת הברזל כתקופה הישראלית. אמשח אם תתיחס לתל יריחו - האם לדעתך ירחו שכבש יהושע עמדה במקום אחר או אולי את מטיל ספק בתארוך של קתלין קניון או משהו אחר?
אליצור
_new_ הוספת תגובה



ממש תודה
סאן חא ריב (יום שני, 24/09/2007 שעה 16:45)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני אענה לך בהזדמנות אחרת,אני צריך לרוץ בענייני עבודה
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי