|
יוסי - לענישה ייחודית יש ערך מוסך חינוכי | |||
|
|||
וזה מהווה חלק מההרתעה העתידית. יש משקל להתייחסותה של החברה לפשע , מבחינה חינוכית. עונש ייחודי הוא כמו זרקור שמאיר על הסביבה ומראה מה הגבולות של כללי המשחק. אם תרצה, זה יכול להיות אחד הכלים של דמוקרטיה מתגוננת מפני תופעות המנסות לקעקע אותה. כמו שאמרתי, גורלו של הרוצח עצמו חשוב בעיני כקליפת השום. יתכן ואם היה חי בחברה שהייתה מעמידה את הגבולות בצורה ברורה, חדה, וגורפת, ייתכן שלא היה מגיע למעשה אותו הוא עשה, ואולי לא. חלק גדול בחיזוקו לקראת המעשה היה התמיכה או מה שהוא חשב כתמיכה מהציבור ממנו הגיע. מול זה החברה צריכה לאמר את דברה ובצורה הכי בהירה שאפשר. | |||
_new_ |
רפי, הדבר החשוב ביותר שיש, לדעתי, לעשות הוא... | |||
|
|||
להביא את יגאל עמיר לחרטה (כנה כמובן) על הרצח שביצע. והחרטה צריכה להיות לא רק כלפי קיפוד חיי אדם, אלא גם - ואולי בעיקר - על ההתנקשות במדינה עצמה. על פי החיוך המרוח על פרצופו - ולאור (או לחושך) התמיכה לה הוא זוכה בחוץ - אני לא רואה חרטה בעתיד הנראה לעין. לדעתי, החרטה הזו חיונית לנו כחברה - ממש כך. אם עבודת פרך תקרב את החרטה הזו - אני בעד. | |||
_new_ |
זאת אולי הנקודה | |||
|
|||
אני חושב שעמדת על הנקודה הנכונה. אילו היה אפשר לשכנע את יגאל עמיר בטעות, ולהביאו להבעת חרטה, היה זה טוב. נדמה לי גם שקיצורי עונש וחנינות מותנות בחרטה של הנאשם (האם לפי הידוע לך זה נכון ?), ואם זה כך כל עוד יגאל עמיר אינו מביע חרטה, אני חייב להצטרף לרבים שאינם מוכנים לדון כלל בשחרור מוקדם. אבל אני חוזר: יש להתייחס אליו כאל רוצח אחר, ולא להפלותו לשום כוון. | |||
_new_ |
דב - חרטה, כשלעצמה, איננה... | |||
|
|||
תנאי לשחרור מוקדם. יחד עם זאת חרטה מהווה אינדיקציה לרמת מסוכנותו ו/או סיכוי שיקומו של האסיר אם ישוחרר (ורמת מסוכנות, סיכויי שיקום וכו' הם כבר חלק מהשיקולים שוועדת השחרורים מביאה בחשבון בהחלטה אם להעניק לאסיר שחרור מוקדם). אבל לענייננו, החרטה של יגאל עמיר נחוצה לא כדי לבחון את סיכויי שיקומו הוא. הייתי אומר - נדמה לי שבלי הגזמה - שחרטה של הרוצח המסויים הזה נחוצה כדי לשקם אותנו. את כולנו. | |||
_new_ |
כל החושד בכשרים אין לו חלק בעולם הבא | |||
|
|||
ואני כמובן משוכנע עד עמקי נשמתי שכל דבריך נובעים מנימוקים משפטיים טהורים ונקיים וללא כל קשר לדעותיך בכל דבר ועניין. והיה מחננו טהור | |||
_new_ |
משפטיים ? | |||
|
|||
כיוון שאיני משפטן נימוקיי אינם משפטיים, לא ''משפטיים טהורים'' ולא משפטיים אחרים. ''חוק יגאל עמיר'' אינו סוגיה משפטית אלא סוגיה שבה עוסקים המחוקקים שהם נבחרי ציבור, ולא משפטנים מקצועיים. כאחד מבוחריהם של אותם מחוקקים אני מביע את דעתי. זה למען הבהירות, אבל אני מבין שתגובתך היא תגובה צינית שבאה לרמוז על כך שרחמיי נחמרים על יגאל עמיר בתוקף היותו מישהו שבא ממחנה הימין. ובכן, להשקפתי אין למחשבה כזאת כל בסיס. לדעתי ביצע יגאל עמיר מעשה פשע חמור ובלתי מוצדק מכל זוית ראיה. מלבד החטא המוסרי גם מנקודת השקפה ימנית גרם יגאל עמיר לימין ולמדינה נזק עצום, כפי שאסביר להלן. ברור שהרצח הזה גרם לנפילה עצומה בתמיכה הציבורית בימין. כך הראו בפרוש הסקרים. לולא הרצח הזה ייתכן שהימין היה זוכה בבחירות ברוב מאד גדול ולא ברוב הזעום שזכה לו נתניהו, ונתניהו היה יכול ללכת לבחירות בסיסמאות של התנגדות ולא תמיכה בהסכמי אוסלו ולזכות ברוב גדול. אז אולי היה אפשר לשים קץ לטרגדיה הזאת שנקראת אוסלו, ולא היינו מדרדרים לתהום הזאת שבתוכה אנו מצויים. | |||
_new_ |
ראיתי את תשובתך, ונזכרתי בסעיף 17 | |||
|
|||
בקובץ האמירות הערביות על השקר, בהודעתו השלישית של יוסי. | |||
_new_ |
לא מצאתי את ההודעה שעליה דברת, | |||
|
|||
אך יש לי תחושת בטן שזה גם לא כל כך משנה. | |||
_new_ |
סליחה, טעות שלי, התכוונתי למספר 25 | |||
|
|||
קח לינק קישורים: קרא את 25: תגובה 15701 | |||
_new_ |
הבנתי | |||
|
|||
או קי. רשמתי לפניי שתחושתך היא שאני משקר, אם כי אין לך הוכחות לכך. אין לי מה לעשות עם זה חוץ מאשר להכחיש שדבריי נאמרים בגלל מניעים זרים. הסברת שהסיבה לתחושה הזאת היא ההגזמה שבדבריי. את זה לא כל כך הבנתי. אילו מדבריי מוגזמים ? ואגב, יכולתי אף אני לומר שאני חושב שאתה אינך כן בדבריך ושהם נאמרים ממניעים זרים. אבל אפילו הייתי חושב כך, כל עוד איני יכול להוכיח זאת, לא הייתי רואה טעם באמירתם. את זה תמיד אפשר להגיד. | |||
_new_ |
יוסי - חרטתו האישית של עמיר לא תעלה ולא תוריד | |||
|
|||
אין לה גם משמעות. לעמדתה של החברה בעניינו יש משמעות גדולה, ואם עמדתה הנחרצת של החברה תביא את תומכיו לחשוב פעם נוספת על תמיכתם בו, יש להשאירו על עמוד הקלון כסמל עד סוף ימיו. אם הוא יהפוך למרטיר כתוצאה מכאלה שיתחילו ''להבין'' אותו , או ''לרחם'' עליוו, זה יעיד על התהליכים של החברה שלנו, ונגד זה צריך להלחם. | |||
_new_ |
רפי, חרטתו של עמיר תפסיק את תמיכתם... | |||
|
|||
של אלה התומכים בו (וכפי שאנו רואים, הם לא מעטים). אל תזלזל בזה. | |||
_new_ |
אם הוא היה מנהיג בעל שעור קומה | |||
|
|||
היה ערך מוסף לחרטתו. מאחר והוא אינו כזה, הרי שלחרטתו לא תהיה שום משמעות. | |||
_new_ |
דווקא כן יש משמעות | |||
|
|||
האספסוף הרואה בו גיבור ומזדהה עם הרצח - אנשים אלה לא מבינים: לא משמעותו של מעשה רצח, לא משמעותה של דמוקרטיה, ולא משמעותו של שילטון החוק בדמוקרטיה. | |||
_new_ |
אנה - אל תטעי לחשוב שרק אספסוף תומך בו | |||
|
|||
תשאלי את מי שזוכר, על מנת שיזכיר לנו את כמות המשכילים שהסיתה בימים של לפני הרצח. לעמוד הקלון, להוצאה אל מחוץ למחנה, ולנידוי המלא והמוחלט, יש משמעות והשפעה הרבה יוותר גדולה על התומכים בו, ועל אלה שמנסים ''להבין'' אותו ואת מניעיו. לכן עליו לשבת עד סוף ימיו. | |||
_new_ |
רפי, גם ''משכילים'' בעניין זה הם אספסוף | |||
|
|||
אני מבינה את העמדה שלך. השאלה אם לא יהפוך לקדוש מעונה. וזה ממש מחריד. מצדי, שיישב עד יומו האחרון גם בסדר. | |||
_new_ |
אם תהיה מסה קריטית של אנשים | |||
|
|||
שעבורם הוא יהפוך להיות קדוש מעונה, זה לא יהיה בגלל שהוא בכלא, אלא בגלל שלא הצלחנו לשכנע מספיק, ולא חינכנו מספיק, בקיצור נכשלנו . במצב אסוני כזה אין זה כבר משנה אם הוא יהיה בפנים או בחוץ או על הירח, השאלה איפה אנחנו נהיה, על האדמה, או 2 מטר מתחתיה. | |||
_new_ |
כל הנאחזים באלימות במאחזים כבר מרמזים | |||
|
|||
כי אולי חלילה הגיעו ימים נוראים. תגיד לי שאני טועה. הבנתי שדוקטור בר-ניר חי בחו''ל. איזה כיף לו... משם הוא ''נלחם'' על הארץ הקדושה. | |||
_new_ |
אכן ימים נוראים - ולכן צריך שהם יפונו. אני עדיין | |||
|
|||
אופטימי משום מה (יתכן ומסיבות שהן בעיקרן לא רציונליות). יתכן וזה נובע מעצם העובדה שבינתיים , במרכז המפה הפוליטית , יש יותר תמיכה בעמדות שאני מייצג, מאלו שמייצגים כל אוחזי המאחזים. מאחר ואני מאמין שאת עתידנו נקבע בקלפי ולא בכל דרך אחרת, זה נותן פתח לתקוה. | |||
_new_ |
גם אני. ובעצם, אנחנו הרוב | |||
|
|||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |