פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה ללחמניה חמה, 08/02/08 8:10)
קל לקשקש. גם שנאת-חינם זה קל. אתה בוחר קרבן להטיח
מיכאל שרון (יום שישי, 08/02/2008 שעה 10:12)
בתשובה ללחמניה חמה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בו תחושות שנאה, רמיסה ובעקר דמוניזצייה. ולמה? כפורקן להטחת אגרוף במי שבאמת פוגע בך, אולי בוס מתעמר, אולי מישהו שהונה אותך באיזה ג'אראז בו תיקנת את ריכבך, אולי אפקט מצטבר של תסכולים שונים, בירוקרטיה כבדה, מהלכי שילטון שאינך אוהב, פיגועים, כבישים פקוקים באופן איום, אף שמספר הרכבים ל-‏1000 נפש כאן נמוך מזה שבמערב, מישהו שצעק עליך ''מאנייק'' וציחקק בהנאה לבת זוגו, דוחו''ת חנייה, משום שאין למצוא חנייה, הרבה דברים.

ואז מחפשים קורבן להטיח בו את כל התיסכולים. וכי תקרבן אדם חזק, כזה שאם רק תנסה, ישבור את עצמותיך, או תמצא עצמך בלי מכנסיים לאחר שיתבע אותך בסכום נאה? כן? לא ולא. תבחר בקרבן הנראה בעיניך חלש. חלש שאינו חלש בעצם, כפי שנראה בהמשך. אלא שכאן מגולם נושא ענק.

קרבנות אדם היו חלק מהפרה היסטוריה והשיבטיות הקדומה, כאשר השמאן העריץ והמתעמר המגבה את ראש השבט העריץ, השתמש בקורבנות כאלה על מנת לנקז את האנרגיות הזועמות של קורבנות העריצות הרבים ממנו עצמו - כלפי קורבנות אדם.

האצטקים בחרו באנשים הטובים ביותר לקרבנם, גם הומרוס מספר על הקרבת איפיגנייה המוכשרת והמחוננת על מנת לרצות את האלים הזועמים, בשביל שהרוח תנשוב במפרשי הספינות היווניות ותספק את אלפי הלוחמים תאבי הקרב קצרי הרוח להפליג לטרוייה ולהחריבה עד היסוד.

מאידך, מה קורה אצלנו? אברהם כאילו קרוב להקריב את בנו אשר אהב כל כך, תקוותו היחידה, קרוב מאד. ואז מלאך ה' אומר לו - לא במקומותינו. אמנם הראית שנכונותך להקריב קורבן יקר אינך נמוכה מזאת של עובדי האלילים, אך לא בזה ה' חפץ.ה' רק ניסה לראות את מסירותך ונאמנותך. ישנו ציור מהמאה ה-‏17, דומני של רמברנדט, המראה זאת טוב ממני: יצחק עקוד, ידו של אברהם מונפת מעליו עם הסכין, אך מלאך ה' מכה בידו והסכין מתעופפת לה. לא עוד קורבן אדם.

להבנתי, הדבר הזה מגיע לשיאו בבשורה החדשה. ה' כאילו אומר, אתם אנשים, לא עוד תקריבו זה את זה כקורבנות, אף אחד אינו קורבן של בן אדם אחר. היחיד שיכול להקריב כאן הוא אלוהים עצמו, את התגלמותו האנושית, או את בנו שהיה משחר הבריאה (עניין הבן הוא רז אלוהי), וזאת באהבתו את בני האדם, הוא מקריב את עצמו, לשחרר את הקללה הקדומה. כאן אפילו אין זה ניצחון המוות והקירבון שמביא מוות, שהרי ישוע קם מן המתים.

הנביא ישעיהו מדבר על האיש המחולל בעוונותינו, שאת חיטאנו הוא נשא, אך גם מציג אותו כאיש שחפצו יצלח, דהיינו כאיש מעולה. פילאטוס אינו רואה בישוע אדם עלוב, מעין שה כפרות כנוע, אלא אומר, ''ecce homo'' ''זה איש'', במובן, זה איש אמיתי. כך לא אומרים על איזה עלוב, לא כן? כך אומרים על גבר.

בבשורה לפי יוחנן מסופר שישוע לא שתק כלל, אלא שאל את פילטוס שברר אם אכן הוא מציג עצמו כמלך המתריס כנגד קיסר רומי כפי שהעלילו עליו ''זה מה שאתה חושב, בעצמך, או זה מה שסיפרו לך אודותי''?

אין הוא אמנם נושא כאן נאום חוצב להבות, אלא רק שואל שאלות מנחות, המוליכות את פילאטוס לגלות את האמת מבעד לעלילה. פילאטוס אומר, וכי יהודי אני? בני עמך הם הרוצים בהרשעתך. כאילו אמר לו, כאן ישוע, איני ''מחפש'' אותך, אינך צריך לפחד ולשתוק, תגיד את האמת. ואז ישוע אומר, מלכותי אינה מן העולם הזה - דהיינו, אין כאן כל טענה לתחרות בקיסר על השילטון הארצי. אבל פילאטוס ממשיך וחוקר: אז אתה כן מלך? ישוע עונה, זה מה שאתה אומר. אבל אני מן האמת (אני עוסק בענייני אמת ולא בענייני מלוכה ארצית), ומי שרוצה באמת, קרוב אלי. פילאטוס, האמון על הסקולסטיקה הייונית, מפטיר, אבל מה היא האמת, ואז פילאטוס יוצא להמון ואומר, תשמעו, לא מצאתי באיש הזה כל עוון.

שימו נא לב, ישוע רק שואל שאלות מנחות. אין הוא נושא נאום סנגוריה מרהיב וחוצב להבות, כפי שעשו מורשעים במרידה במלכות לפניו ואחריו (למשל באנגליה במאה ה-‏16 בתקופת מארי טיודור). ולמה? יש כאן הקרבה. אבל גם, מכיוון שהוא מן האמת, אין לו סיבה לא לחשוף את השקר ולא לגלות את האמת.

לדעתי, מקרבנים אנשים לא משום שהם עלובים, קירבנו תמיד את המעולים ביותר. ואף על פי כן הכתובים מציגים אותם כמעין ''שה שאינו פוצה את פיו, המוסר עצמו לטבח, או לגזיזה'' אך בנשימה אחת מדובר גם על ''שה שלם, ללא מום'' שה יקר, קורבן יקר. שה שלם זו המקבילה לאדם שלם.

אז באיזה מובן הם ''מוסרים עצמם, בשתיקה''? לדעתי, במובן זה, שאין הם משקרים, אין הם עושים קומבינות ועסקאות עם השטן. אחרים יגידו לשטן המקטרג לפני אלוהים עליהם, לפי חזון יוחנן, יגידו: קח אותו, אותו, לא אותי. קח את האחר לקורבן במקום אותי. וכך, הקירבון נעוץ בעצם הרשע בעולם, בשטניות, שהרי אף אם האיש המצויין, יסנגר על עצמו ככל שיסנגר במיטב הכישרון, גם אז, הרשע לעולם לא יחסר פיתחון פה, וכך, זה מצטייר כמשחק מכור, no win game , שרק השקר והשטניות עשויים להואיל במשחק הקירבון.

אבל אם האלוהים אוהב אותנו, וזה הרז האלוהי, אין הוא חפץ בכך שאנשים יקריבו קורבן זה את זה, ועל כן הוא מקריב את בנו, במעין סימולציה של קירבון, שאינה קירבון בעצם, שהרי ישוע קם מן המתים.

רק לאלוהים מותר לעשות זאת, לא לך.

[הערה חשובה: זהו פרושי שלי, באחריותי האישית בלבד]
_new_ הוספת תגובה



קל לקשקש. גם שנאת-חינם זה קל. אתה בוחר קרבן להטיח
אריה עירן (יום שישי, 08/02/2008 שעה 10:20)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם אתה קתולי ?
_new_ הוספת תגובה



זו אינה נחשבת מידה טובה. לתחקר אדם ועוד בפומבי, לאמונתו
מיכאל שרון (יום שישי, 08/02/2008 שעה 10:33)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



זקשקשן, אז אתה קתולי או לא?
לחמניה חמה (יום שישי, 08/02/2008 שעה 11:21)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מתי היתה לך ההתגלות?
_new_ הוספת תגובה



ונניח שהיו, איך תדע שאיני מדווח על כך בשקר, בשרלטנות?
מיכאל שרון (יום שישי, 08/02/2008 שעה 12:44)
בתשובה ללחמניה חמה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואיך תדע שאיני למשל חולה נפש ה''רואה התגלויות'' בנוסח שתוכל לראות בטלויזיה המקומית בארה''ב כשכל יום מישהו מספר: Yesterday Jesus spoke to me. And ye know what He said? I tell ya, He said Man
_new_ הוספת תגובה



כגילוי לב אישי, מה שמושך אותי בנצרות, זה שנים רבות
מיכאל שרון (יום שישי, 08/02/2008 שעה 13:08)
בתשובה ללחמניה חמה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינו, לא האקזוטיקה הניראית שייכת לעולם שונה מהווייתנו היום יומית כאן - הדבר המושך כה הרבה ישראלים לבקר בכנסיות בסקרנות רבה - הרחק מהמיית הכבישים, מחנק השרב, הבירוקרטייה, הכורח ''להסתדר'' וקריאות ה''מאנייק'' המזדמנות. לא זה. בוודאי גם לא מה שמר בגלין מייחס לי.

מבחינת תחושתי וגם שיכלי - זו שלמות, שלמות מכל צד שלא תביט, כמו מערכת מתימטית מושלמת, כמו פוגה של באך, כמו אהבת נעורים תמה ויפה, כשאתה עדיין שזוף, חסון וחש באנרגיית החיים העצומה המפכה בך. זה דבר שאני ממשיך ומגלה כל פעם עוד ועוד, עד כמה זה מושלם - עד כמה אור יש כאן. ואני אוהב את מריים הקדושה, את הקדושים, אני מאוהב כאן שנים רבות.
_new_ הוספת תגובה



כישלון
סתם אחד (יום שישי, 08/02/2008 שעה 21:34)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



חלק מהתכנים המועלים כלפי משונים. אני איש מתון ונעים הליכות
מיכאל שרון (שבת, 09/02/2008 שעה 1:31)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הביזאריות והטרוף בהם אני ניתקל כאן - היו לי מספיק.

אני משתקף כאן כמו במראה מעוותת בלונה פארק. כתבתי לעיתים בטון קצת מטומטם, או מעוצבן, לפרק תיסכולים ודברים לא נעימים שספגתי סתם. חשבתי שעל ידי דברים בוטים, אתרום מעט לשיפור סביבתי, אגביר מודעות. זו היתה היה קצת אתנחתא בשעות הפנאי שלי. חלק גדול ממה שכתבתי כאן זה חומר הנראה נהדר ללא מעטים, שכתבו לי שבשום מקום אין הם מוצאים בעיתונות חומר, הנותן להם רעננות, ורצון לשנות, כמו בכתבי.
_new_ הוספת תגובה



מדהים! ההטפה המטורפת הזו. מסיונריות לשמה
סתם אחד (יום שישי, 08/02/2008 שעה 13:14)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



הטפה? הטפה? מיסיונריות? טרוף?
מיכאל שרון (יום שישי, 08/02/2008 שעה 13:57)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אתה לא חייב לענות לי . נשארה השאלה ........
אריה עירן (יום שישי, 08/02/2008 שעה 18:23)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



תשובה: בהחלט לא ''קתולי'' כאשר הקריטריון הוא הטבילה
מיכאל שרון (יום שישי, 08/02/2008 שעה 19:23)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בעל אמונה נוצרית, קתולית, שנים רבות מאד. מר בגלין עצמו כתב: ''אכן אמונתו האישית היא מקובלת כפרי ניסיונו האישי שאף אחד יכול לדון עליו''.

הדברים ברורים כאן לחלוטין, ויש מי שסמכותם בנושא.

דומני שכתבתי יותר מפעם אחת, שאין לי כל סמכות, ומדובר בדעתי האישית בלבד.
_new_ הוספת תגובה



תשובה: בהחלט לא ''קתולי'' כאשר הקריטריון הוא הטבילה
אריה עירן (יום שישי, 08/02/2008 שעה 19:59)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה שאני מבין שאתה קתולי לפי אמונתך אבל לא קתולי בתהליך רשמי .
_new_ הוספת תגובה



נכון. לא בתהליך פורמלי.
מיכאל שרון (יום שישי, 08/02/2008 שעה 20:56)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



נכון. לא בתהליך פורמלי.
אריה עירן (שבת, 09/02/2008 שעה 11:37)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה התלוננת כמה שורות קודם על התגובות המטורפות והביזאריות כאן בפורום .
תעצור לרגע . תחשוב קצת . תבחן את העובדות .
כמה אנשים אתה מכיר בישראל או באוכלוסיה הכלל יהודית שפונים מתוך היהדות אל אהבת הקדושים של הכנסיה הנוצרית-קתולית ?
האם לא היית מגדיר כחריג אדם שבוחר ללכת דרומה כשכולם הולכים צפונה ? זה בהחלט לגיטימי אבל חריג .
האם לדעתך אין קורלציה בין חריגה מהסוג הזה לבין חריגות אחרות שאולי עשית במהלך השנים ?
אני מניח שאתה פסיכולוג או פסיכיאטר או קרוב למקצוע . האם לא ראית בין גדולי פורצי הדרך באומנות במדע ובחשיבה המתימטית ופילוסופית אנשים שהיו יוצאי דופן גם בהתנהגותם כלפי אנשים אחרים ?
האם יש סיבה לחשוב שאתה שונה בהתנהגותך מפורצי דרך אחרים ?
לא נראה לך שהתנהגותך זו ''מזמינה'' את היחס וההצקה ממנה אתה סובל ?
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורום
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי