|
דמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב - סייג לדיכוי איסלמי | |||
|
|||
שלטונו של השאח הפרסי היה דיקטטורי למדי באמצעי כפייתו, אך מידת חופש הבחירה והפעולה לאזרחי אירן היתה בימיו גדולה בהרבה מאשר בתקופת השתלטות הרוב האיסלאמי. הפונדמנטליזם האיראני אמנם נוקט בפסאדה של בחירות דמוקרטיות, אך אלה מנציחות את הדיכוי האיסלאמי. גם במצרים ובסוריה יש בחירות, ובהם נבחר השליט ברוב של % 90 אך האם אלה דמוקרטיות? לא, משום שדמוקרטיה הינה יותר משלטון הרוב: שהרי בכל הדמוקרטיות העממיות נבחר הדיקטטור כל פעם מחדש ברוב מכריע. אם כן, דמוקרטיה הינה מערך שלטוני אזרחי כולל, המבטיח את את חופש הבחירה והאוטונומיה של אזרחי המדינה בכללותם. דמוקרטיה הינה בין השאר זכויות מיעוטים (שכן אחרת האוטונומיה שלהם עשוייה להרמס על ידי רוב מדכא ורומס, כגון רוב איסלאמי קנאי ועריץ). דמוקרטיה הינה גם חופש העיתונות, חופש הדיבור, שקיפות ואמצעי בקרה כנגד שחיתות וחלוקת פריבילגיות וזכיונות לקבוצה אוליגרכית קטנה המדכאת ביד ברזל בשם הרוב: לדוגמא, בעירק, בני חמולת אל-תכריתי, נמצאים ברוב עמדות המפתח במדינה, כולל שליטה על הבנק המרכזי, עמדות מרכזיות בעיתונות, שגרירים בארצות בעלות חשיבות וכד'. כך למשל, בישראל, בשיטה הקיימת, שאינה נוקטת באמצעי התגוננות כנגד קבוצות קנאיות, עשויות קבוצות איסלאמיות ופאן ערביות דכאניות ועריצות להגיע לעמדות מפתח, בעוד מספר שנים, בשם הריבוי המספרי הצרוף. אך דמוקרטיה תקינה נוקטת גם בסייגים המוגדרים בחוק המונעים עליית קבוצות - במסגרת הדמוקרטיה - העשויות לפגוע בדמוקרטיה ובאוטונומיה של האזרחים. כך בגרמניה קיימים חוקים שאינם מאפשרים לקבוצות ניאונאציות לנצל את הדמוקרטיה על מנת להגביר את כוחם בכוח מספר הבוחרים גרידא. ראוי שגם בישראל יחוקקו חוקים המונעים מקבוצות פאן איסלאמיות קנאיות להגביר את כוחם בשם מספר הבוחרים הצרוף, שכן קבוצות אלה מנצלות את הדמוקרטיה להרחיב והשליט עקרונות דיכוי ועריצות אנטי דמוקרטיים. כך השלטת הדיקטטורה של הצבא באלג'יר בחסות ארה''ב היתה המוצא האחרון שנשאר לבלום שם את הדיכוי והעריצות האיסלאמית שעמדה להשתלט ולהשליט שם טרור נוגד אוטונומיית-פרט, מדכא עריץ וקנאי, נוסח הטליבאן באפגניסטן. שפיכות הדמים באלג'יר הינה תוצאת ההתנגשות בין גורמי האיסלאם הקנאים והדיקטטורה הצבאית הבולמת אותם, ומאפשרת עדיין חיי חופש ברוח מערבית לאלה שאינם חפצים בדיכוי נשותיהם וכיסויים ברעלות. | |||
_new_ |
נכון מאוד!! | |||
|
|||
רק שהייתי אומר שבישראל הסכנה לדמוקרטיה היא יותר מהשתלטות של קבוצות יהודיות דתיות קיצוניות, שכל הזמן מנסות לפגוע בחופש העיתונות, בזכויות האזרח, ובשוויון של כל האזרחים ללא הבדל דת, גזע או מין. | |||
_new_ |
הכיצד ''קבוצות יהודיות קיצוניות'' מנסות לפגוע בחופש | |||
|
|||
העיתונות? | |||
_new_ |
פגיעה בדמוקרטיה | |||
|
|||
קודם כל, אני מבין שאין לך ויכוח עם הטענה שקבוצות יהודיות קיצוניות רוצות לפגוע בזכויות האזרח ובשוויון בין האזרחים ללא הבדל דת, גזע ומין. לגבי הפגיעה בחופש העיתונות - אני חייב להודות שבישראל שאיפה לפגוע בחופש העיתונות היא לא מונופול של מפלגות דתיות. פגיעות כאלה מתרחשות כל הזמן בישראל בעיקר בחסות של גורמים פוליטיים שהם מהמרכז ימינה. דוגמא מהזמן האחרון היא הקריאה להוריד את רשת CNN מהכבלים בגלל שהסיקור שלה לא מוצא חן בעינינו. | |||
_new_ |
''מהמרכז ימינה''... | |||
|
|||
פרופ' מרדכי קרמניצר, שהוא ודאי רחוק מאוד מה''מרכז ימינה'', התרעם קשות על יוזמתו של אהרון ברק (גם כן לא ממש מרכז ימינה...) להטיל פיקוח שיפוטי על העיתונות בישראל. ''איום על הדמוקרטיה'' - כינה זאת פרופ' קרמניצר, ואידך זיל גמור. קישורים: איום על חופש העיתונות מהמרכז והרחק שמאלה: http://http://idi-web.idi.org.il/OLD/hebrew/eye34-8.htm | |||
_new_ |
חשוב מה טוענים חברי איגוד הגמדים, ולא גובהם | |||
|
|||
האם הוצאת מפלגות ניאו נאציות מחוץ לחוק בגרמניה או הגבלת תנועות בעלות גוון נאצי היא פגיעה בדמוקרטיה? שהרי ניתן לטעון כך, משום שיש כאן פגיעה ברצון חלק מהבוחרים. יש להגביל גורמים העשויים לנצל את עקרונות הדמוקרטיה כדי לפגוע בה. זאת ועוד, בודאי שיש להגביל גורמים החותרים תחת עצם הקיום של מדינת הלאום היהודי, שהרי קיומה של מדינה והקיום הפיזי של מרבית אזרחיה הינם תנאי הכרחי לכינון מערך שלטוני/חברתי כלשהו בה. לא מעניין אותי כלל מי הוא זה המתריע על האיום למדינה, למשטר הדמוקרטי הנוהג בה, ולעקרונות האוטונומיה שהיא מגינה עליהם: המתריעים יכולים להיות מבחינתי חרדים, מתנחלים, שמאלנים רדיקלים, פשיסטים, או חברי איגוד הגמדים הישראלי: לכל אדם זכות להאמין בחדרי ליבו במה שירצה, ותהיה אמונתו ביזרית ככל שתהיה, כל עוד אין היא באה לידי ביטוי ניזקי במישור הציבורי: משטרת מחשבות הינה ענינה של מדינת האימים המתוארת ב- 1984 של ג'ורג' אורוול, ובוודאי אינך חפץ בכך. במישור הציבורי, כמו גם במישור התעסוקתי או הכלכלי/משקי באים לידי ביטוי המכנים המשותפים הרציונליים בין הבריות, המאפשרים קיום הדדי סביר, ללא זיקה לאמונות ולאתוסים של הפרט המסויים. נגיד הפאד אלן גרינשפן הגדיר את חוק המספרים הגדולים, לפיו, עקב מספרם הרב של האנשים בעולמנו, לכל מערך אמונות, יהיה ביזרי ככל שיהיה (כגון שמטריות רוקדות פולקה בצוותא בחצות ) תמיד תמצא קבוצה כלשהי של בני אדם שיאמינו בה. אז מה? אם אין הדבר גורר פעילות נזקית במישור הציבורי או הכלכלי, אז מה בכך? אל לך להיות חסר סובלנות כלפי אנשים מסויימים על בסיס אסטטי (למשל אנשים בעלי זקנים שחורים הנוהגים לעשות תשליך ולהתעטף בתפילין מידי פעם), או על בסיס אחר כל עוד אינם מסכנים בפועל את האוטונומיה האישית שלך. אל לך לשלול טענות נכונות שהם מעלים, רק משום שאתה שולל את אישיותם , אורחותם, או מראם האסטטי. הן פשיסט, הן גזען, הן גמד, ואפילו רדיקל שמאלני, עשויים להעלות מידי פעם טענות נכונות. את אלה יש לשקול לגופן ולא לגופו ומחשבותיו הכמוסות של הדובר. | |||
_new_ |
אני לא מצליח להבין למה התכוונת. | |||
|
|||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |