|
אגב עימותים | |||
|
|||
יש צבאות בהם השילוב של הנשים בחילות קרביים הצליח. בצבא ארצות הברית, לפחות לפי הסרטים שראיתי, יש נשים בכל התפקידים כולל בשריון (למשל ב''אומץ תחת אש'' מג ראיין היא מפקדת של טנק ובצוות יש רק גברים). מכאן שזה אפשרי לשלב את הנשים בצבא באופן מלא. לדעתי השרות בצבא לא צריך להיות קשור למגדר, בצבא השכיר שיקום פה יום אחד (אם ירצה השם) במקום צה''ל, אנשים שהשרות הצבאי לא מתאים להם לא ישרתו בצבא. נכון שזה כולל את רוב הבנות, אבל זה גם כולל את רוב הבנים. למי שישאר צריך לתת שוויון בזכויות ובחובות בלי קשר למין, כמובן לפי הכישורים. | |||
_new_ |
אגב עימותים | |||
|
|||
אין לי בעיה עקרונית עם מה שאתה אומר אבל סרטים הוליוודיים הם לא הוכחה לכלום, ודאי שלא סרטים שנעשים בעידן הפמיניסטי, שיש להם גם עניין אידיאולוגי בד''כ ''להוכיח'' לך שנשים בצבא זה דבר טוב. אני רק יכול לומר לך שמשיחות אקראיות שהיו לי בנושא הזה עם חיילים ששירתו עם חיילות במג''ב ובנח''ל קרבי, אני בהחלט רואה פגיעה במוטיבציה שלהם (למרות שהם עצמם לא אומרים את זה), ומהסיפורים שהם מספרים עולה שנשים הן פייטריות גדולות באימונים, אבל פחדניות בקרב. למרטין ון קרפלד יש הרבה מה לומר בנושא, אני לא מומחה. מה שברור לי זה ששירות קרבי הוא חלק מגיבוש ומציאת זהות גברית עבור הרבה צעירים, והטררם התקשורתי שעושים סביב הבנות הבודדות שמגיעות לקרבי ללא ספק פוגע במוטיבציה של אלפי נערים להגיע ליחידות כאלה. כך שהצבא יוצא מופסד. אם תקרא את ''ביטאון חיל האוויר'' מהשנים האחרונות, למשל - כל כתבה שניה וכל צילום שני זה של הבחורה הראשונה שהיא מכונאית מוטסת, וכד'. מי ישאף להיות ב-669 או בטיס או מכונאי מוטס אם זה מזוהה עם בנות, תגיד? עדיף כבר להיות בדובר צה''ל. לפירסומים כמו ''ביטאון חיל האוויר'' יש ערך גדול כיצרני אווירת תחרות ומוטיבציה גברית לשירות קרבי, והפמיניזם מקלקל את האווירה הזו לגמרי. ואגב - הוא גם עושה את זה בכוונה. למעשה זו כל מטרתו. | |||
_new_ |
אגב עימותים | |||
|
|||
אני לא בטוח שפרסומים שבנות משרתות בקרבי פוגעות במוטיבציה. אצלי למשל זה דווקא היה מעלה את המוטיבציה. בנים שזה מוריד אצלם את המוטיבציה – עדיף שלא ישרתו בקרבי בכלל. עם כזה חוסר ביטחון עצמי, הם עוד יירו במישהו רק כדי להוכיח משהו למישהו. חוץ מזה השרות הצבאי לא אמור להיות חלק מגיבוש של זהות גברית וכו'. הצבא צריך דברים מסוימים, והחיילים אמורים לספק את זה. ואם הצבא חושב שבנות יכולות להיות חילות טובות או טייסות טובות, החיילים צריכים לבלוע את הגאווה שלהם ולהמשיך. מדובר בכל זאת על גוף שהתפקיד שלו הוא לא רק ליצור אופי לבני ישראל, אלא גם לספק ביטחון. אם תתייחס אל הצבא כגוף מקצועי, כפי שהוא אמור להיות, תראה שכמו שלא אכפת לך שבנות עובדות במפעל או מנהלות, ככה גם לא צריך להיות לך אכפת מבנות טייסות. כל עוד הן טובות בזה (ואם הן לא – זה כבר שיקול מקצועי שהצבא צריך להציג), שימשיכו. | |||
_new_ |
אגב עימותים | |||
|
|||
המחפש החביב, צבא אינו מפעל. תן לי סיבה הגיונית למה שבנאדם ירוץ לתוך בונקר של האוייב? למה שייכנס למחנה הפליטים של ג'נין? אתה מאלה שמנתחים את המציאות בלי אמוציות, ואלה תמיד טועים בהבנת המתרחש סביבם. האדם הוא יצור אמוציונלי, בניגוש למה שמרקס חשב כנראה. לא הכל יעילות, לא הכל כלכלי. טקסי הוכחת גבריות ותהליכים של גיבוש זהות גברית הם חלק בלתי נפרד מכל תרבות, וכמוהם גם גיבוש זהות נשית, אני מניח. אני בתור נער חלמתי בהקיץ הרבה פעמים על איך שאני מציל את הבחורה שהייתי דלוק עליה ממכונית שעמדה לדרוס אותה (היית צריך לראות איזה זינוקים דפקתי בחלומות שלי!). אז מה, אני חייל פחות טוב בגלל זה? אני סכנה לחברה? | |||
_new_ |
אגב עימותים | |||
|
|||
גיל היקר, יש גופים בטחוניים בישראל שהם מקצועיים. אנשים עובדים שם בתמורה לכסף. הם מסכנים את החיים שלהם בעבודה בתמורה לכסף. (נכון שהם גם צריכים להאמין שמה שהם עושים הוא חשוב והכרחי). אני משתדל לא לנתח את המציאות בכלל, כי אני יודע שלרוב כל ניתוח שלי נדון לכשלון. טקסי הוכחת גבריות הם אכן הכרחיים אבל שכל אחד יממש אותם איך שהוא רוצה. לאו דווקא בצבא. זה לא צריך להיות התפקיד של הצבא. שיעשו מרוצי אופניים. אני לא אומר שאסור שזה יהיה נימוק להתגייס ליחידה קרבית, אני בטוח שזה כן, אבל לחיילים צריך להיות מובן שקודם לזה החלק המקצועי. ושוב, אם הצבא חושב שבחורה בשירות קרבי יכולה לתרום לו לא פחות מגבר, ואפילו יותר לפעמים (לא בגלל היותה קשוחה יותר), ואתה רצית להתגייס כדי להרשים את החברה שלך בבית בכמה אתה גבר, תמצא לעצמך דרך אחרת להרשים אותה. זה שחלמת להציל את הנערה שלך לא גורם לך להיות חייל פחות טוב. כל עוד אתה לוקח את זה בפרופורציה, ומבין שייתכן וישנן בנות שיכולות לשרת איתך בצבא בלי בעיות. זה כמו שסטודנט לפיסיקה יתבאס מזה שיש בנות איתו בכיתה, כי הוא רצה להרשים את החברה שלו בזה שהוא לומד פיסיקה (מקצוע של גברים). | |||
_new_ |
אגב עימותים | |||
|
|||
''יש גופים בטחוניים בישראל שהם מקצועיים. אנשים עובדים שם בתמורה לכסף''. אין לי בעיה שרפא''ל תעסיק 50% נשים. אם אתה מדבר על צה''ל, אתה רציני? אנשים ''עובדים'' בצה''ל בתמורה לכסף? ואגב - אני לא מדבר רק על ''טקסים'' של הוכחת גבריות או על הצורך להרשים את המין השני. אני מדבר על זהות מגדרית. לכולנו הזכות לזהות, גם קהילתית ולאומית, גם מגדרית. גברים משרתים בצה''ל כי הם חייבים, כגברים, להגן על החברה. בנות משרתות אם בא להן, וכמה מאות (אולי) הולכות ל''קרבי'' בכדי שליוהל''ן יהיו צילומים טובים לשים באתר האינטרנט שלה. | |||
_new_ |
אגב עימותים | |||
|
|||
לא התכוונתי דווקא לרפאל, אלא למוסד, שבכ וכו'.גם בצה''ל, כל הקצינים בקבע, כל האזרחים עובדי צה''ל, הם *עובדים* בצה''ל תמורת כסף. אני פשוט לא מבין למה אתה נטפל לנשים בצבא. זה עניין של הצבא, וככה צריך להתייחס אליו. זה לא עניין לאומי. ברור שבאופן עקרוני צריך לתת לגברים ולנשים הזדמנות שווה בכל מקום, וכך גם בצבא, אלא אם יש תפקידים שהצבא מרגיש שנשים יעשו בצורה הרבה פחות יעילה מגברים או שאינן יכולות לעשות כלל. בכל מקרה זה בשיקול הדעת של הצבא, ולא שלך. אני בטוח שהצבא מתייחס לבנות בתפקידים קרביים באותה רצינות כמו לגברים, ולא מחזיק אותן רק בשביל התמונות. מה הבעיה עם זהות מגדרית? יש אמנם כמה יצורים שקשה להגיד אם הם גבר או אישה, אבל לרובינו הזהות מאוד ברורה. תאמין לי שהייתי יכול להסתדר בלי שיקחו ממני 3 שנים ועדיין לדעת שאני גבר. גברים משרתים בצה''ל כי מכריחים אותם, ולא כי הם חשים איזו מחויבות פנימית להגן על החברה. תעיד על כך כמות המשתמטים והג'ובניקים האדירה. אדם יכול להיות גבר או אישה בלי לגלם איזה תפקיד מסורתי שאתה מייעד לו. התקדמנו קצת במאה שנים האחרונות. | |||
_new_ |
אגב עימותים | |||
|
|||
''האדם הוא יצור אמוציונלי, בניגוש למה שמרקס חשב כנראה. לא הכל יעילות, לא הכל כלכלי.'' קראתי את המשפט למעלה מספר פעמים, ולא הבנתי, דווקא למרקס אתה מייחס את האמירה שהאדם הוא יצור רציונלי? לא שמעת על אדם סמית? על פרידמן? על ראנד? הרי כל ההנחה הקפיטליסטית, מבוססת על הנחת האדם הרציונלי. | |||
_new_ |
אגב עימותים | |||
|
|||
או קיי. אז תסביר בבקשה למה הביטלז עדיין מוכרים אלבומים במיליונים. | |||
_new_ |
אגב עימותים | |||
|
|||
משום שיש מיליונים שעדיין מוכנים לשלם כסף תמורת האלבומים שלהם. עכשיו, תסביר לי בבקשה מה הקשר בין זה לבורותך באשר לעקרונות הקפיטליזם והקומניזם? | |||
_new_ |
אגב עימותים | |||
|
|||
איני מכחיש את בורותי בנושאי כלכלה. גם משכורתי החודשית דלוחה למדי ואני נוסע במכונית קטנה ולא חדשה, כך שלפחות אני מיישם את הבורות התיאורטית גם במישור המעשי. עכשיו תסביר לי איזה סיבה רציונלית יש לאנשים לאהוב את ''אבי רוד''. | |||
_new_ |
אגב עימותים | |||
|
|||
ואפשר לסכם את הדיון בנקודה הזו, קבעת עמדה באשר להנחות היסוד שעומדות מאחורי הקפיטליזם והקומניזם, מבלי לדעת את הנחות היסוד האמיתיות. עכשיו, כשאתה מכיר אותן, אתה יכול פשוט להחליף את מרקס בפרידמן, וזהו... השאלה הכלכלית היא לא ''איזה סיבה יש ... לאהוב את ..'' אלא ''איזה סיבה יש ... להוציא כסף על ...''. הקפיטליסט הטהור, יענה לך משהוא בסגנון של: אם תעלה את מחיר האלבום, תוריד את כמות המחירות שלו. אם ההחלטה לקנות את האלבום הייתה לא רציונלית, אנשים היו קונים אותו בכל מחיר, מכאן שההחלטה לקנות את האלבום היא רציונלית. דווקא שוק האומנות, מתנהל בד''כ בהתאם לעקרונות הקפיטלסטים. לדעתי, שווקים אחרים, לא תמיד מתנהלים בצורה שכזו, משום שיש דברים שלא ניתנים לתמחור בכזו קלות, כמו חרות, חיים, בריאות, משפחה, דת ועוד. | |||
_new_ |
אגב עימותים | |||
|
|||
הסיבה שעלה במוחי האדון מרקס דווקא היא שהאיש שהתווכחתי איתו ניתח את השירות הצבאי במונחים כלכליים, והניסיון לתאר תופעות חברתיות-לאומיות-היסטוריות שאין להן מוטיבציה כלכלית במושגים מעין אלה נראה לי מאוד אופייני למרקסיסטים. התגובה שלי לא הסתמכה על כ''כ היכרות עם מרקס, כמו התרשמות ממרקסיסטים. | |||
_new_ |
אגב עימותים | |||
|
|||
כאמור, ההתרשמות שלך מוטעית, ובאופן קיצוני עד כדי גיחוך. זה כמו להגיד שהגאון מוילנה היה אתאיסט. | |||
_new_ |
אגב עימותים | |||
|
|||
אני מכונאית של מסוק יסעור ואני אומרת לכם שבנות יכולות לעשות את אותם הדברים שהבנים עושים בטייסת אנחנו עובדות ונהנות והתפקיד הזה בכלל לא רק לבנים ועובדה שיש כבר מכונאית מוטסת שהוכיחה לכולם שגם אנחנו הבנות יכולות להיות חלק מצוות טיסה ואני מבטיחה שיש גם בדרך עוד בנות שימישיכו להגיע למעמד הזה...אז בנים אל תזלזלו בנו!!! | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |