פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לאלכסנדר מאן, 10/07/03 2:46)
הנה ההבהרות:
נסים ישעיהו (יום שישי, 11/07/2003 שעה 0:24)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלום אלכסנדר.
בנושא זה כתבתי באריכות לפני כעשרה חודשים ברשימה לפרשת 'כי תבוא':
פא''צ: דיון 703
קטיף נט: http://www.katif.net/art.php?table=jew1&id=22
מחלקה ראשונה: http://www.nfc.co.il/archive/003-D-1416-00.html?tag=...

בפא''צ היה גם שיח מעניין מה שחסר באחרים.

אבל הנה, בקיצור, תגובתי להיום:
קצת צורם לי הניסוח שלך שאני(!) כביכול: ''כופר בשוויון בין עמים, ואולי גם על ידי כך בשוויון האמור להתקיים בין בני אדם''.

לא מדובר בדעה פרטית; זה מה שלמדתי השבוע מפרשת השבוע וכל אחד מוזמן להתמודד עם המסקנות ואף להציע אחרות. בהחלט ייתכנו דעות שונות וגם שיהיו כולן נכונות.

ולעצם העניין, אינני יודע מה אתה מכנה 'שוויון בין העמים' אבל בשום מקום לא טענתי שהעם היהודי 'נעלה על עמים אחרים' גם לא ידוע לי שהתורה טוענת כך; העם היהודי פשוט מיוחד; הוא מיוחד בכך שנבחר לייצג את הבורא יתברך פה בעולם הזה ולצורך משימה זו הוטלו עליו מטלות שעמים אחרים פטורים מהן. גם זכה לנצחיות שאינה נחלת עמים אחרים.
זכויות יתר – לא בדיוק. חובות יתר יהיה מדויק הרבה יותר.

אתה כותב: ''מחיית עמלק כמצווה, שנשמעת לי מוזרה ביותר בקונטקסט זה שהבאת; מהו חטאו הגדול של עמלק בסופו של דבר, לשיטתך? האם אתה ער לקרבתו המשפחתית הגדולה ל'עם הנבחר' האמור? האם זהו חטאו?
אני שואל זאת ברצינות ומתוך רצון להבין את ההגיון המנחה דבר בלתי נתפש זה, אשר אינו מועמד על ידך כאנאכרוניזם, שפירושו שזו היתה מישאלה של פעם, שהיום אינה רלבנטית ואינה תופשת (אולי כמו עין תחת עין וגו')''.

מחיית עמלק? היכן זה כתוב? ברשימה כתוב על 'מחיית זכר עמלק' ולא על מחיית עמלק. ולקרבה המשפחתית התייחסתי בגוף הרשימה.

ברשימה אליה מפנים הקישורים מוסבר כי עמלק זה הספק המכרסם בלבו של יהודי באמיתות הייחוד של עם ישראל; עמלק המקורי פעל לקעקע ייחוד זה ובכך ''זכה'' שנטייה זו תירשם על שמו לדורות.
זה לא אומר שאין עמלק פיזי שאותו יש למחות; אבל זה לגמרי לא משהו קבוע ומי שמחפש את עמלק כדי לקיים מצווה זו מחטיא את המטרה והופך את התורה לאנכרוניזם. לא צריכים לחפש את עמלק הפיזי כי זה מזדמן; לפעמים ישנו ולפעמים נעלם; פעם זה היה המן וחבורתו, לא מזמן זה היה היטלר וחבר מרעיו והיום זה ערפאת ושות'. מי שמנסה לפגוע ביהודים כי הם יהודים, מזהה את עצמו כעמלק ודינו להימחות.

מה שקיים תמיד, אצל כל יהודי, זה עמלק ברוחניות; 'קליפת עמלק' בלשון החסידות.

חשוב לציין כי, למיטב הכרתי, בדורות האחרונים, לגויים מצד עצמם אין כל כך את קליפת עמלק וכאשר היא מתגלה תמיד נמצא את היהודי ששתל אותה אצלם. כך זה בנושא העם הפלשתינאי שלא ידעו על קיומו עד שיהודים המציאו אותו, כך לגבי מדינה פלשתינאית שעד היום אינם רוצים בה ויהודים דוחפים אותם בכוח למשהו שאינם מעונינים בו וכך בעוד עניינים. והקרבה המשפחתית אכן מהווה גורם מכריע; כי אם לא יהודים היו ממציאים את זה, אף אחד לא היה מעלה בדעתו לקבל שטות כזאת.

וגם כאן, מי שחושב על מחייה פיזית, עושה לעצמו חיים קלים (או קשים, תלוי בזוית הראיה) כי זה לא ניתן לביצוע מעשי ולעניות דעתי גם ייחשב לעבירה חמורה ביותר אם חלילה יהיה ניסיון כזה.

אין בתורה משהו אנכרוניסטי; יש הרבה אי הבנות שמתורצות בתירוץ העלוב של אנאכרוניזם. התורה מצווה 'עין תחת עין' והכוונה לפיצוי כספי; כך זה בכל מקורות ישראל ומעולם לא הובעה דעה שונה בעניין עד לדורותינו אלה וכמובן, לא על ידי תלמידי חכמים אלא על ידי חכמים בעיני עצמם; אלה שעליהם אומר הנביא: ''חכמים המה להרע, ולהיטיב לא ידעו.''

לדברים שנכתבו בקולמוסנט לא התייחסתי כי אינני נוהג להתייחס לפגיעה ''בול'' לאחר שקודם יורים ואחר כך מסמנים עיגול סביב הפגיעה; עם כל הכבוד, היה ראוי להתאמץ קצת יותר ואולי כתוצאה לכתוב קצת פחות.

פעמיים מופיעה בתורה מחיית עמלק; בפעם הראשונה כתוב: [יד] וַיּאמֶר ה' אֶל-משֶׁה כְּתֹב זאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר וְשִׂים בְּאָזְנֵי יְהוֹשֻׁעַ כִּי-מָחֹה אֶמְחֶה אֶת-זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם:

בפעם השניה כתוב: [יט] וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹקֶיךָ לְךָ מִכָּל-איְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה'-אֱלֹקֶיךָ נתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת-זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח:

ה' אומר: 'מחה אמחה' ומשה מצווה אותנו 'תמחה' את זכר עמלק. ראשי התיבות של 'מחה אמחה תמחה' זה 'אמת'. הפך הספק שהוא ערעור על עצם קיומה של אמת.

עד כאן; התכוונתי לכתוב בקצרה ויצא מאמר שלם. נו, השאלות שלך היו מניע מספיק חזק לכך.

בברכה,
נסים.
_new_ הוספת תגובה



ניסים: האם הקאפואים בעמנו הם הביטוי
מיכאל מ. שרון (יום שישי, 11/07/2003 שעה 0:49)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המוקצן ביותר של ''קליפת עמלק'', בכך שלא רק שפעלו לכפור בתרומה היהודית היחודית בהיסטוריה, אלא בכך שפיזית ובאמצעות נגישות קשות ב''חסות'' הצורר ניסו להפוך את בני עמם למעין ערב רב מוכה אימה ולפגוע ולפורר את צלם האדם שביהודי ולאיין את רוחו?

''קליפות'' הקאפואים בעמנו:
תגובה 31152
תגובה 30387
תגובה 19222
_new_ הוספת תגובה



קליפת עמלק ומה שמעבר לה
נסים ישעיהו (יום שישי, 11/07/2003 שעה 14:37)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מיכאל, יתכן שאתה צודק ויתכן שמדובר במשהו יותר עמוק והרסני מקליפת עמלק. לענייננו, די בכך שיהודים פועלים נגד האינטרסים של בני עמם כדי שתתקומם בתוכנו כל נימה של רגש יהודי.

הבעיה שלנו היא בהעדר מוחלט או חלקי של מודעות יהודית; לכן רובנו מקבלים בשוויון נפש שיהודים מדברים או אף מתנהגים באנטישמיות, מה שלא היינו מוכנים לסבול משום גוי.

כפי שציינתי בתגובתי לאלכסנדר מאן בנושא אחר מעט, לא כל כך מצויים כיום גויים המערערים על מוסריותה או על ראשוניותה של היהדות; לעומת זאת בתוכנו ניתן למצוא מערערים כאלה בערמות, והם אלה המזינים את האנטישמיות לגווניה השונים.

תופעה זו אמורה להיעלם כאילו מעצמה ככל שתעמיק מודעותנו היהודית.

שבת שלום ומבורך,
נסים.
_new_ הוספת תגובה



קליפת עמלק ומה שמעבר לה
אלכסנדר מאן (יום שישי, 11/07/2003 שעה 17:03)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צר לי לחלוק עליך מן היסוד לדברים שכתבת בתגובה זו, אך פירוש המציאות באופן כה אוקולטי ובאופן כה רומנטי מהווה לשיטתי סכנה רבתי לישום תוצאות חשיבה זו בשטח.
הדיבור החוזר ונשנה על ''קליפת עמלק'' לא רק שמכיל בתוכו יסודות של היטהרות אפוקליפטית, אלא מהווה הכשרה מסויימת ל''טיפול'' ביהודים שמבקרים את המצב הקיים ''באופן אנטישמי'', ולגרום לכך ש''תופעה זו אמורה להיעלם כאילו מעצמה ככל שתעמיק מודעותנו היהודית''.

צר לי ניסים - אך החלת מושגים מסוג זה על גויים ו/או על יהודים ביקורתיים מעלה שאלות קשות, שמקורן בהשוואה לתופעות דומות שנפתחו בכוונות כלליות בשם זה, אשר הביטוי הגרמני Gleichschaltung הוא היאה להם, שמתכוון לכך שהחברה בכללותה אמורה לחשוב ולהתנהג באופן אחיד ואורגני, ללא מפלגות (ובל נשכח את השורש המצוי במונח זה, פ.ל.ג.) ודיעות שונות, כי אם מתוך הרמוניה שמקורה באחדות השורה.

לא בבית ספרנו הדמוקרטי, ניסים.
_new_ הוספת תגובה



קליפת עמלק - פגיעה במיטב המאגר הגינטי של הלאום
מיכאל מ. שרון (יום שישי, 11/07/2003 שעה 18:24)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל ''השווייה'' כזאת הינה בדיוק אותו ביטול של צלם האנוש בבן-הלאום, עליו דיברתי, באמצעות דיכוי פנימי, נגישה, אוירת לינץ בגרון ניחר כלפי חלק מבני הלאום הנאמנים עוד יותר לצלם התכונות המובחרות שבאדם בן הלאום וכד'.

כשם שהצורר היטלר ימ''ש פנה לטבוח ולדכא באכזריות חלק מבני עמו, ועוד כנגד העילית המשובחת ביותר, האחראית ביותר, אצילת ההליכות ביותר, בעלת היושרה ויכולת המעשה הנאמנה ביותר לצלם האדם מהסדר הגבוה ביותר - בעקבות מרד הקולונל שטאופנברג ב-‏20 ביולי 44.

וכשם שסטלין פנה לטבוח 20 מיליון מבני האומה הרוסית, ועוד האינדיוידואלים המעולים שבהם.

כך גם יש בקרבנו קאפואים עד ימינו הקמים כנגד המיטב שבלאום היהודי, תוך ניסיון לפגוע במה שהיינו אומרים כיום ''מיטבו'', או, בלשון המדע המודרני, מיטב המאגר הגינטי שבו.
_new_ הוספת תגובה



אז נשארנו במחלוקת
נסים ישעיהו (שבת, 12/07/2003 שעה 22:50)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מזמן הבנתי שאינני יכול לשכנע את כולם או בכלל; כל שאני יכול הוא לכתוב את דברי.

מכאן ואילך פועלת הבחירה החופשית; אפשר לקרוא את דברי ואפשר להתעלם. אפשר לקרוא ולהתמודד ואפשר להתעקש לא להבין או להבין הפוך.

מצורף קישור להערה שנכתבה בשבוע שעבר: תגובה 32479

שבוע טוב ומבורך,
נסים.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי