|
אנטישמיות החלה כבר בעולם העתיק | |||
|
|||
יוספוס פלאביוס נאלץ לכתוב ספר (''נגד אפיון'') נגדה, היו פוגרומים - דו כיווניים - באלכסנדריה, ובכל מקום בו ישבו גם יהודים וגם יוונים היתה שנאה. הנצרות לא המציאה את האנטישמיות. היהודים המציאו אותה. מי שמתהדר בכך שאיננו ככל העמים ומאכלי העמים מתועבים בעיניו ומנהגיהם טמאים, אל יתפלא אם יעורר שנאה. הלא-יהודים ידעו בדיוק מה היהודים חשבו עליהם, תמיד. חלק גדול מההאשמות שמוטחות ביהודי ימי הביניים הן נכונות: הם קיללו את ישוע וביזו את מאריה וכנראה שגם ביזו את לחם הקודש הנוצרי (שאם לא כן, כנראה שלא היה צריך להוציא פסקי הלכה האוסרים על כך). הנוצרים ידעו היטב מה היהודים חושבים עליהם, והדבר ניכר בויכוחים הפומביים בין שתי הדתות. | |||
_new_ |
יוסי,ילד שלי מוצלח. | |||
|
|||
את האנטישמיות עוררו היהודים המתיוונים,משהו בסגנון של מרץ ושנוי של ימינו. כאשר יהודים מדברים ומסיתים נגד היהדות זה נותן לגיטימציה לשאר האומות. מאז יציאת מצרים עת התערבבו הערב רב בתוך עם ישראל קשה לדעת מי מתוך בני עמנו הם צאציהם לכן נאלץ להמתין לגאולה ולראות מי מהעם יעלם לנו פתאום. | |||
_new_ |
אפשר לשאול על מה אתה נסמך? | |||
|
|||
_new_ |
יוסי,יוסי, מדוע אינני מתרגש... | |||
|
|||
...מידענותך המופלגת-רק האל יודע. דבריך תואמים להפליא את טענותי - אין שונא גדול יותר ליהודים מאשר היהודים עצמם (חלק מהם בכל אופן). הדוגמאות שהבאת מזכירות לי את האוהד שהלך למצוא מסנגרים על מכבי חיפה אצל.... האוהדים של בית'ר ירושלים. העם היהודי הוא היחידי שקבל את התורה מבורא עולם. כל היתר-הנצרות, האיסלם וכל מה שביניהם הוא חיקוי עלוב ובשפת הגויים-בולשיט. אצל היהודי המאמין אין פשרות ואין סטיות ולו כמלוא הנימה. לא יכולה להיות סטיה מציוויי בורא עולם וכאשר אתה טוען זאת בפני הגויים אך מובן הוא שהם לא 'יחבבו' אותך במיוחד משל לאדם ששונא את חברו שתפס אותו בקלקלתו. אם נוח לך לקבל את הגירסה של שונאי ישראל- שיערב לך. | |||
_new_ |
ועדיין לא ענית לשאלה | |||
|
|||
אחרי כל התשפוכת (שאפשר היה לצמצם אותה ל''אנחנו היהודים יודעים הכל ואתם לא יודעים כלום, נה נה נה נה נה''), לא הסברת מהו המקור שלך לטענה שדווקא המתיוונים הם אלו שגרמו לאנטישמיות. פרופ' צבי יעבץ, למשל, סבור שהגורם הראשוני לאנטישמיות היוונית הם החשמונאים וכיבושיהם האכזריים, למשל. | |||
_new_ |
יוסי יקירי (תפסת אותי במצב רוח טוב) | |||
|
|||
מדוע אנני מתרגש מתארים כמו- פרופ', ד'ר,עו'ד ושאר ירקות? משום שהוכח שלהשכלה אין שום קשר עם תבונה (או אמת) ולראיה אני יכול למנות לך אין ספור דוגמאות מהפורום הזה בלבד וכדי לסגור את הנושא ששאלת עליו אענה לך כך-המתיוונים הם אולי לא הגורם ההתחלתי לשינאת היהודים אולם הם בהחלט הדלק שגורם לאש להתפשט גם למקומות שהיא לא היתה מגיעה אליהם ללא עזרתם. לולא אותם ישראלים בוגדים המסתובבים ברחבי העולם ומפיצים שינאה נגד ישראל בלב האומות מצבנו לא היה כל כך גרוע מבחינה בין לאומית. השמאל אינו יכול לשאת את העובדה ש'גנבו' לו את המדינה וכמו אותו ילד מופרע שלקחו לו את הצעצוע הוא משתולל ובועט ומנסה לשבור את הצעצוע בבחינת - אם לי לא יהיה אז גם לאחרים לא יהיה. זאת לא אהבה אמיתית לארץ ישראל, זאת 'אהבה' מזויפת נגועה באינטרסנטיות וכש'הולך' האינטרס הולכת האהבה. פורשטור? | |||
_new_ |
יוסי, יש לך איזה שהיא אסמכתא למה שאתה טוען? | |||
|
|||
אני כמובן לא פוסל שום דבר על הסף. יחד עם זאת נראה לי קצת מוזר שמיעוט מוגבל וקטן יהיה מוכן להסתכן בהפצת קללות, על הרוב, מבלי סיבה נראית לעין. | |||
_new_ |
ודאי | |||
|
|||
ראה מאמרו של ישראל יובל ''הדם והקללה, הנקם והעלילה'', ציון (לא זוכר את הכרך המדויק), 1993, לכל מה שקשור לימי הביניים. המאמר - שעורר סערה בשעתו - הורחב לפני כשנתיים לספר מופתי, ''שני גויים בבטנך'', שהוא חובה לכל מי שרוצה לדעת כיצד ראו יהודים ונוצרים אלה את אלה בימי הביניים. בקצרה, השנאה היהודית לנוצרים היתה עזה, אך, מחוסר כוח, ביטויה היחיד היה בתפילות ובדרשות. ראיה נוספת היא שלאחר שהתלמוד נשרף בשנת 1242 - לאחר שהאח הפרנציסקני ניקולאס דונין, לשעבר תלמידו של רבי יחיאל מפאריס, ניצח בויכוח והראה כי התלמוד מלא באמרות אנטי אנושיות ואנטי נוצריות - היא העובדה שהתלמוד *צונזר* על ידי היהודים לאחר מכן, ושורה של אימרות שליליות ירדו למחתרת. לאנטישמיות בעולם העתיק, ראה פלאביוס, ''נגד אפיון''; מתוך הטקסט שלו, אפשר לעמוד על טענותיו של אפיון (שכתביו לא שרדו). כמו כן ראה העובדה שהרומאים האשימו את היהודים ב-odio humani generis, ''שנאת המין האנושי'', טענה שפטרוס ונרביליס חזר עליה בימי הביניים. לפירוט של ההלכות הלא-אנושיות, ראה מראי המקום לפרק ''על הגוי'' בספרו של ספי רכלבסקי, ''חמורו של משיח'', שם יש קטלוג - מצומצם - של אמרות אנטי אנושיות בהלכה ובקבלה. | |||
_new_ |
יוסי תודה על תשובתך המלומדת | |||
|
|||
בכל זאת חסרה בה התמיכה בדעתך שהכל התחיל מהשנאה היהודית לגוי/לאחר. יש בה תזכורת על ביטויי שנאה של יהודים. בהזדמנות, אנסה ללמוד את הנושא. | |||
_new_ |
זה היה צריך להתחיל ממשהו | |||
|
|||
ובהנתן שהעולם העתיק היה סובלני במידה מופלגת, שקשה לתארה כיום (לאחר שזוהם העולם על ידי המונותאיזם), ההנחה שלי שה''עם היחיד והמיוחד'', היחיד שלא יכול היה להשתתף בארוחות שכניו, היחיד שראה בכל מעשיהם טומאה ובכל אליהם שיקוצים, הביא את זה על עצמו. רדיפת הנוצרים שלאחר מכן - חריג בולט נוסף בעולם העתיק - רק מדגישה את הנקודה הזו. מבחינת רוב הרומאים, הנוצרים היו יהודים שנטשו את דת אבותיהם - כלומר, החזיקו בכל הצדדים השליליים של היהדות (שהרי היהודי, לפי טקיטוס, רואה את הטמא טהור ואת הטהור טמא) ואיבדו את החלק היחיד שנחשב לחיובי - עתיקותה של היהדות. כמובן, רצוי להזכיר שהיהודים השתתפו בהתלהבות בחינגא האנטי-נוצרית. הם לא העלו על דעתם אף פעם שהנרדפים יחזיקו בשלטון. ויום אחד זה קרה. והנרדפים שהפכו לרודפים היו אנשי ספר, שלא איבדו מילה. והגלגל התהפך: גם כלפי הפגאנים וגם כלפי היהודים. | |||
_new_ |
עדין זה לא מסביר את התפתחות פוגרומים | |||
|
|||
שיטתיים. הרי כל אחת מהדתות המונותאיסטיות דאגה להוציא מכלל האדם את אנשי הדת האחרת. גם הנימוק שלא אכלו עם האחרים לא מספק הסבר. זה אולי גרם לתחושות שהיהודים מוזרים אבל לא מסביר פוגרומים - בעיקר בקהילות שהיהודים היו מיעוט מבוטל. אני עדין חושב שיצר השנאה הוא שהוביל את העמים האחרים נגד היהודים ללא קשר למה הם קראו בתפילותיהם. העימותים המתוקשרים שאתה מדבר עליהם היו דרך לעורר את יצר השנאה כדי להניע תהליכים פוליטיים/שלטוניים. מה שמעניין שלאורך ההיסטוריה הרבה מיעוטים סבלו מארועים כאלו. | |||
_new_ |
פוגרומים בקהילות יהודיות קטנות | |||
|
|||
לא היו ידועים בעת העתיקה. יהודי אלכסנדריה היו רבים ועשירים, ויש להניח ששורת הפריבילגיות שהיהודים בכלל ויהודי אלכסנדריה בפרט נהנו מהן, לא תרמה ליחס חיובי כלפיהם. פריבילגיות אלו כללו פטור ממיסים כל יום שביעי ופטור משירות צבאי, כמו גם פטור מהשתתפות בפולחן העירוני. אפשר להבין את האלכסנדריני שירגיש מקופח מול היהודי - במיוחד לאור העובדה שהיהודים ממילא לא הסתירו את דעתם כי הפולחן הדתי הפגאני הוא הבל וריק. | |||
_new_ |
שנאת ישראל (ולא אנטישמיות) אכן היא עתיקה | |||
|
|||
והמקור לכך הוא זיהוי מוטעה של עם ישראל עם השבט העתיק והברברי במיוחד: ה''חיקסוס'', על-ידי ההיסטוריון המצרי המעט מבולבל ומאוד מגמתי מנתו. ראו את ספרו של עמנואל וליקובסקי בעניין: ''תקופות בתוהו - שחזור ההיסטוריה העתיקה ישראל-מצרים.'' (כרך א' מתוך שניים בשם זה). | |||
_new_ |
האנטישמיות העתיקה | |||
|
|||
אין ספק שכמה מהיהודים לאורך הדורות תרמו לשינאה כלפיהם בשינאה האמיתית שחשו לאלה שמסביב . כמו שאין ספק' שבתלמוד יש הרבה דברים שחבל שבכלל נאמרו שעדיף היה לצנזר אותם במקום דברים של שינאה למין הנשי האנושי וכו' וסתם טימטום נתאכ . אבל דברים כאלה הם כנראה בלתי נמנעים בכל טקסט ענק כל כך שכולל את הגיגיהם של אנשים רבים לצידם אפשר למצוא הרבה יותר דברים שהם ברמה נעלה. לעניות דעתי בקרב היהדות לאורך הדורות יש תמיד ולאורך כל הדורות מאבק בין לפחות שני זרמים שונים , זרם אחד שמעוניין במסר אוניברסלי לכלל העמים ( ומימנו יצאה בשלב מסויים הנצרות ) . והזרם השני שמרוכז רק בעצמו ומאמין שרק היהודים הם הנבחרים ודין גויים לאבדון . זרם זה מייצג בצורתו הקיצונית את אלה שרואים בעצמם רק את הנבחרים שינצלו ( לא ברור כלל למה) ובשאר היהודים ''ערב רב '' בסוג ברור מאוד של אנטישמיות פנימית . לעניות דעתי בדיקה יסודית תראה שרוב דברי שינאת הגויים הגזענית היא תוצר שלהם. ובכן הם שונאים יהודים בדיוק כמו שהם שונאים גויים . | |||
_new_ |
לגבי מנטון | |||
|
|||
הכוהן המצרי שטען שבניישראל זהים עם החיקסוס ויש שרואים בכך את ראשית האנטישמיות כלל לא ברור שמנטון טעה או שאף היה אנטישמי . לאמיתו של דבר לא ברור מה בדיוק כתב שכן אין לנו את הטקסט המלא של דבריו. יתכן בכל אופן שמנטון כלל לא התכוון לפגוע ביהודים שאותם אף לא הכיר.הוא טען שמוצא בני ישראל ממצורעים מצריים . כיום יש טענות שמנטון כלל לא היכיר את הסיפורים היהודיים וכאשר הוא דיבר על מה שנחשב היום ליהודים הוא דיבר לאמיתו של דבר על הכת של הפרעה המצרי אחנאתון שכלפיה הייתה שינאה תהומית במצריים בגלל הרדיפות שניהל פרעה זה כנגד מאמיני הדת האלילית . מכיוון שזכרו של אחנאטון נשכח לחלוטין גם במצרים ולא היה מוכר כלל מחוצה לה כל הקוראים של מנאתון הניחו אותומאטית שהוא מדבר על היהודים . | |||
_new_ |
תודה גם לאריה ולאלי על הרחבת אופקי הידע שלי | |||
|
|||
בנראה שיש לא מעט תמיכה בכל מיני השקפות על מקורה של האנטישמיות. כך גם לגבי שנאת אחרים- לא יהודים, כפי שמביא אלי. אני עדין חושב ששנאה בין קבוצות אנשים נובעת ונשמרת בגלל הכוח הרב שהיא נותנת למפיציה/יוצריה. זה הרבה יותר משתלם וקל להפיץ שנאה מאשר אהבה, חיבה ותמיכה. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |