פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לרפי גטניו, 07/11/02 22:29)
לרפי:חברה חיה עם סטריוטיפים.אין מה לעשות.
יעקב יזרעאלי (יום שישי, 08/11/2002 שעה 0:17)
בתשובה לרפי גטניו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לדוגמה: בשבוע שעבר החליטו חלק מהחברים שאני ''מתנחל''

ו''מחזיר בתשובה''.למה?

כי זהו סטריוטיפ של רב בעיניהם.

בחברה המסורתית [לאו דווקא היהודית] התפקידים המיגדריים והציפיות תלויים יותר בסטריוטיפים.

עכשיו אני רוצה שתחשוב על ההשוואה הבאה:
ילד שיודע בגיל 3 שכשיגדל יהיה סנדלר,למה?
כי אבא שלו סנדלר.

ילד בן 30 [עם חום גבוה],שאין לו מושג מה יעשה כשיהיה גדול. כי הוא עדיין מחפש את עצמו.

המסורת אינה תמיד חסרון.
והחופש אינו תמיד יתרון מובטח.

אישית, אני מאוד מתנגד למשבצות כפויות.
אבל, אשה [או גבר] יכולים לבחור במשבצת המסורתית מתוך חופש,ולזכות ביתרון כפול. גם הזדהות עמוקה שמעניקה תחושת ההמשכיות, וגם עוצמה שמעניקה הבחירה החפשית.
_new_ הוספת תגובה



ככה בונים סטריאוטיפ
שקד (יום שישי, 08/11/2002 שעה 9:08)
בתשובה ליעקב יזרעאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שני מאמרים רצופים העוסקים בפרשנויות על מקומה של אישה ו''השכלתה''.

בשני המאמרים מוצג הסטריאוטיפ המקראי של האישה (מזווית ראיה גברית, כמובן).

כאשר מחברים זאת עם דרישת הכותב - לא לפתח דיון שיפוטי בסוגיות הלכתיות ומצב הנשים היום - מקבלים חיזוק לסטריאוטיפ.

קראנו, הבנו, לא חודשנו.
דיון אין כאן.
התפלפלויות בנושא? - מיצינו.
_new_ הוספת תגובה



שקד - והרי זו הזדמנות נפלאה לדיון...
רפי גטניו (יום שישי, 08/11/2002 שעה 12:11)
בתשובה לשקד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קביעתו של הכותב לגבי גבולות הגזרה של הדיון, היא דעתו בלבד, ואינה מחייבת. המקסימום שהוא יכול לעשות זה לא להשתתף בו. מרגע שיצא המאמר מתחת מקלדתו לרשות הרבים, הוא עומד בפני עצמו.

אני רואה בהזדמנות זו הזדמנות טובה לשדד מערכות, ולהציג את העמדה החילונית - ליברלית - שיוויונית שהיא הפוכה לקשת הדעות המוצגות במאמר.

זו לא רק הזדמנות, אלא חובה , שהרי גם בנושא זה רבה המלאכה, ובלשון המאמר רבים ''החסידים השוטים'' הנאחזים במסורת על מנת להעצים את גישתם החשוכה למעמד האשה.

על מנת להגיע לחברה המכירה בשיוויון ערך האדם, ללא תלות במינו במקרה זה , יש לשכנע, לחנך, ולהעביר על דעתם הרבה גברים, ומן הסתם גם לא מעט נשים, המוצאות נחמה ונוחות במסגרת המסורתית.

אין כמו חידוד הבדלי ההשקפה על מנת לעשות זאת.

בברכה

רפי
_new_ הוספת תגובה



מסכים עם רפי! אגב,החברה שלנו מתחלקת לשניים-
יעקב יזרעאלי (יום שישי, 08/11/2002 שעה 13:43)
בתשובה לרפי גטניו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חרדים ושאינם חרדים.

החרדים מתחלקים לשניים:חרדי חילון וחרדי דת.

השאר הם המיעוט. המדינה היא יותר ויותר חרדית.

העמדות של החכמים הן הרבה יותר ליברליות מאשר של חלק מן המשתתפים, באופן יחסי לאופק התרבותי בו הם פועלים כמובן.

אבל: המודד היחיד אינו המודד הליברלי. השאלה היא איזו חברה אתה יוצר. השאלה של השוויון היא רק שאלה אחת .

מה לגבי רמת המוסר? הכבוד ההדדי? האותנטיות התרבותית?
מכל הבחינות הללו אנו הרבה יותר נחשלים מהדור ההוא.
_new_ הוספת תגובה



לרב יזרעאלי: אין לי אלא לזעוק ''גוועלד'' על קביעתך-
רפי אשכנזי (יום שישי, 08/11/2002 שעה 19:12)
בתשובה ליעקב יזרעאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

--שאנו גרועים מהדורות הקודמים. מהיכן לקחת את זה, או ע''פ איזה מדיד?
_new_ הוספת תגובה



לרפי א.:זוהי הערכה סובייקטיבית.
יעקב יזרעאלי (שבת, 09/11/2002 שעה 18:06)
בתשובה לרפי אשכנזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בכלל,אני חושב שלא ניתן להוכיח דברים מהסוג הזה.
מה גם שאתה נכנס לשאלה מה נחשב מוסרי.

מכל מקום לי אין ספק שהחברה של החכמים היתה חברה עם הרבה יותר כבוד ,התחשבות ,עזרה הדדית ורגישות.
ראה:המשבר החינוכי של דורנו.
_new_ הוספת תגובה



דברי ר' אליעזר מצוטטים בכל מקום בו עוסקים בשאלת
יעקב יזרעאלי (יום שישי, 08/11/2002 שעה 14:09)
בתשובה לשקד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מעמד האישה.בכל המאמרים העוסקים בנושא שויון זכויות מתוך ראייה פמיניסטית.

האם לא צריך קודם כל להבין את הרקע של דבריו?האם פרשנות אותנטית אינה חשובה?

את באמת חושבת שאלה פילפולי סרק?

דווקא כמי שמאמין בשויון ובהטמעתו בחברה,
אינני מסכים איתך כלל .
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי