|
אין פה כלל ענין של כורח, אלא של רשות הציבור. | |||
|
|||
וברשות הציבור האחד מתחשב בשני ומוותר לשני. לכן בקווים מסויימים בבני ברק ישנה הפרדה בין גברים לנשים, וזה צריך לתת מענה לדתיים ולחילוניים. | |||
_new_ |
כמו שאמרתי, ברומא אנהג כרומאי, ובבני ברק בריכוז | |||
|
|||
חרדי בו יש אוטבוסים נפרדים, לא אעלה לאוטובוס של נשים. אבל ברשות הציבור המשותפת, אנהג כדרכי, והם ינהגו כדרכם. ואם אין דרך לחיות ביחד, אין סוף להפרדת שאפשר לעשות. אתה לא מדבר על התחשבות אלא על התבטלות, זה לא בא בחשבון. ואם לא מתבטלים, זוכים לגידופים חרפות וקללות. מתי תבין שגם לחילוניים מותר לנשום בארץ הזאת, מבלי שימצאו ישר איזהו פסוק המגדיר מהי דרך הנשימה הנכונה ? | |||
_new_ |
רפי גטניו,למי מכוונים דבריך? | |||
|
|||
רק שתדע שהבנה לא חסרה לי. | |||
_new_ |
מוטקה-תשובה זו מיועדת לאבנר. לך השבתי 2 שורות מעל | |||
|
|||
בלא דומה המשל לנמשל. וכאן אתערב בקפה בענייני הקפה שלך ושל שקד . אשמח אם נוכל לשתות קפה ביחד, אפשר גם בירה או כל משקה אחר, ואם אתה מתעקש על בד''ץ , אלך עד קצה הארץ (אבל לא בשטחים) אם יש צורך, על מנת לארגן לך כזה. כי זו דרכי, לכבד את אמונתו של האחר. אבל כל זה בתנאי, שלא תפריע לי ליד הבירה, או כוס יין (לא לקידוש) לנשנש צלחת קטנה של שרימפס או של קלמרס מטוגנים. a la salud אולי עוד ניפגש ....... רפי | |||
_new_ |
אינני מבין את טיעוניך | |||
|
|||
אני מדבר שיש לנהוג כמנהג המקום. גברים בקידמת האוטובוס ונשים מאחור, ללא הגבלות מוזרות ומיותרות. היכן כאן ההתבטלות? | |||
_new_ |
ומי קבע שזה מנהג המקום ? | |||
|
|||
כאשר קו האוטובוס הוא פנימי באזורי החרדים, והחברה המסיעה קבעה שזה יהיה מנהג המקום, ונתנה לכך פמבי, אין שום בעיה לכבד את המנהג. לא זה המקרה המדובר. לא כל קו אוטובוס שעולים עליו 2.5 חרדים או אפילו ריכוז גדול יותר, הופך באופן אוטומטי לאוטובוס מחולק לגברים ונשים. והדרישה לכך היא התבטלות. | |||
_new_ |
מה לא ברור לך? | |||
|
|||
יש קווים בני ברקיים פנימיים ויש לנהוג בהם כמנהג המקום. בקווים החוצים את בני ברק, המנהג הוא כמנהג כל יתר קווי אגד ודן. כלומר, כל אחד נוהג כרצונו. | |||
_new_ |
האם זה הולך גם הפוך? | |||
|
|||
האם הוא מחוייב בקו של חילוניים לנהוג כבני המקום. או שרק מנהגי המקום שלו קובעים? | |||
_new_ |
זה הדדי | |||
|
|||
ולכן הדתי יכול לסוע בתחבורה ציבורית באזור חילוני עם ירמולקה וכיפה ואפילו לנענע. | |||
_new_ |
ובמידה | |||
|
|||
והציבור החילוני יבקש הוא יוריד את הכיפה או ירד מהאוטובוס? | |||
_new_ |
אבנר - לי הכל ברור. במקרה שלפנינו הקו אינו בני- | |||
|
|||
ברקי פנימי, ולכן יש להוקיע את התנהגותם של החרדים, את התנהגותו של הנהג, ואת תגובתם הרופסת משהו של חברת האוטובוסים ומשרד התחבורה, ולא לדבר על התחשבות וסובלנות. זה מה שהייתי מצפה מכל אדם הגון. | |||
_new_ |
וזה בדיוק מה שאני טוען כבר איזה 5 הודעות | |||
|
|||
ואתה טורח לחזור ולהודיע לי שאני לא מתחשב ולא סובלני ולא ............ . | |||
_new_ |
ואיפה ההתחשבות בחילונים | |||
|
|||
_new_ |
אם שאלת אותי, אז | |||
|
|||
ישנה התחשבות הדדית. ישנם קווים מסויימים בבני ברק שבהם ישנה הפרדה בין גברים לנשים. החילונים צריכים לקיים הפרדה זו, מתוך כבוד לאחר. אין כאן כל התבטלות, אלא אצילות הנפש וכבוד לאחר. יחד עם זאת, כמו שעלה בתחילת הדיון, אין לפגוע באישה חילונית אם לבושה אינה נראה לנהג או לאחד הנוסעים. זכותה של האישה להתלבש כרצונה וחובת הציבור להתחשב בה. דומה הדבר לכך שגבר חילוני העולה לאוטובוס אינו חייב לחבוש כיפה. כי בפעולה זו יש כפיה במקום ציבורי. | |||
_new_ |
שמת לב ש | |||
|
|||
בעוד שהחילוני לא מחייב אותך לדבר ולא חושב לעשות כך, הדתי מוותר לו בזה שהוא אינו מחייב אותו לשים כיפה על הראש. (דבר שללא קשר אין הוא כלל חובה אבל למה להכנס לקטנות) אתה לא מחייב את החילוני לשים כיפה אבל את החילונית חייבו לא ללכת חשוף: כמובן שניתן לשאול מה זה חשוף? האם לראות את החזה זה חשוף? את הכתף? כפות הידיים? מי מחליט החילוני או הדתי? | |||
_new_ |
לכן אמרתי שאין לכפות על אישה חילונית את מלבושה | |||
|
|||
גם אם היא נוסעת בקו בני ברקי פנימי. אין להתיר לחרדים להכתיב לחילונים מה שאינם רשאים להכתיב. ושוב אני חוזר ואומר, בשטח ציבורי זכות כל הצדדים לנהוג לפי ראות עינהם ללא התערבות האחר. בשטח פרטי, ולעניין זה אני כולל גם בתי כנסת, על הפרט לנהוג ע''פ כללי המקום. למשל, בבי''כ לחבןש כיפה ולבוא בלבוש צנוע ובכניסה למסגד לחלוץ נעליים. מה פא לא ברור? למה לסבך עניינים? | |||
_new_ |
אולי | |||
|
|||
אנחנו מסכימים. נשאלת כמובן השאלה מה הוא מקום ציבורי? האם אוטובוס הוא מקום ציבורי? האם הספריה עירונית היא מקום שכזה? האם מקום ציברי הוא מקום שממומן על ידי הציבור או על ידיד המדינה ועל כן שייך לציבור? ואם כן האם גם בית הכנסת הוא מקום ציבורי? שאלה נוספת היא מי הוא הקובע את כללי ההתנהגות האמורים להיות במקום ציבורי, ומה צריך לעשות לאדם העובר על אותם חוקי מקום? וכמובן מי יכול או ראשי לשנות את החוקיים הללו? | |||
_new_ |
אין כללים קבועים ויש מקובלות המוכרות ומוסכמות | |||
|
|||
לכל. בית כנסת הוא מקום ציבורי, אבל אני מניח שגם אתה חושב שהגעת בחורה עם ביקיני היא טעם רע, לכל הדעות. ובחורה עם חצאית יכולה לעלות לאוטובוס ציבורי, גם אם הוא מסתובב בבני ברק (לפחות ישנה שם הפרדה בין גברים לנשים). ישנם מקומות ''חילוניים'' בהם לא יתנו לך להיכנס עם מכנסיים קצרות וסנדלים. למה? לא יודע. אולי גם כאן מדובר בהתערבות גסה בזכויות הפרט. | |||
_new_ |
מקום ציבורי | |||
|
|||
עד שחברת דן לא תחליט על כללי לבוש באוטובוסים שלה ואז הציבור יהיה רשאי להחליט אם להשתמש בהם מבחינתי שתבוא בחורה לאוטובוס גם אם חוטיני. במקום בו מוגדר כלל כמו למשל באופרה שבו מגיעים בלבוש הולם, שם לא תבוא אותה בחורה עם החוטיני. להבדיל מקו אוטובוס בו אין הגדרה ושם תבוא כרצונה. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |