|
כמה הרחבות | |||
|
|||
המהפכה הדארוינית ,וכמוה הפרודיאנית- שהיא המשכה של מפעלו הביולוגי של דארויון בתחום הפסיכולוגיה- עוררו התנגדות עזה כיון שנטלו את חלקה של ההשגחה העליונה, ולא השאירו אפילו סדק דק שהאדם יכול למצוא בו מתת אלוה המיוחד רק לו הם קראו תיגר על ההשקפות הפילוסופיות -תיאולוגיות ,המבקשות לראות ב''טראנסצנדנטיות'' של הרוח האנושית וב''ציווי הקטגורי''הטבוע באדם בלידתו את המקור לחיי תרבותו אני אישית, לא רואה סתירה בין תורת דארוין לבין קיומו של כח עליון שהרי האבולוציה ממילא בתחום האחריות הכוללת של בורא עולם... | |||
_new_ |
כמה הרחבות | |||
|
|||
מותר האדם מן הבהמה . ותחסריהו מעט מאלוקים . הדווניזם לא מצביע על מנגנון סביר לקיום הרוח האנושית והתפתחותה . | |||
_new_ |
אז מה? | |||
|
|||
הדרוויניזם לא התיימר לטעון משהו על הרוח האנושית. עוד טענה לא רלוונטית שמעידה על אי הבנה... | |||
_new_ |
אז מה? | |||
|
|||
הדרווניזם טוען שהאדם הוא צאצא של הקוף .ומסתמך על הגיאומטריה שלו הדומה לזו של האדם . טענתי היא שמהות האדם היא מעל ומעבר לגיאומטריה שלו . תכונותיו הנפשיות שונות באופן קיצוני מזה של הקוף (וגם יצורים אחרים ) הסתמכות על הגיאומטריה מתעלמת מהמהות הדומיננתית של האדם הכוללת יצירתיות , מחשבה , כושר ניתוח ושאר רוח . | |||
_new_ |
טענות פשוט לא נכונות! | |||
|
|||
אלו טעויות מאד נפוצות אצל מי שלא מכיר את התיאוריה. | |||
_new_ |
לא מדוייק | |||
|
|||
אני לא מומחה לתורתו של דרווין, אולם ממה שקראתי לא נטען ש''האדם הוא צאצא של הקוף'' - אלא שלאדם ולקוף היה אב קדמון משותף. מעבר לזה, ידוע, כמדומני, שיש דימיון גנטי רב בין יצורים שונים. אפילו לעכברים, כך מסתבר אנחנו דומים... ראה: אבל זה דווקא יכול *לחזק* את רעיון קיום כח-עליון והתערבותו כי למרות ההבדל הקטן - יש הבדל גדול... :-) | |||
_new_ |
לא מדוייק | |||
|
|||
שים לב איני מתיחס לכח עליון או תחתון . אני מתיחס ללוגיקה של התאוריה המבוססת על המארז הגופני ללא כל התמודדות עם השוני האדיר בצד הנפשי של היצורים . | |||
_new_ |
נו, צריך להבין את ההקשר | |||
|
|||
דרווין הסיק מסקנות עם הכלים המועטים (יחסית) שהיו זמינים בתקופתו וזו גדולתו. המארז הגופני של כל ייצור חי הוא חלק (משמעותי) מהמטען התורשתי שהוא בתורו חלק משמעותי ממהותו של הייצור. כאמור הוא גם התייחס, כמדומני, בעיקר לבעלי החיים. כיום, לפי מה שקראתי יש הנוטים להעריך, גם בחלק מהתכונות שאתה מכנה ''נפש'' (גם הנפש היא בסופו של דבר כימיה במוח, שהוא גם איבר פיזי בתוך המארז) חלוקה של באופן גס חצי-חצי, חצי תורשה, חצי סביבה. לגבי השוני האדיר (של האדם ביחס לשאר בע''ח), אפשר, אני מניח, לייחסו ל- 1. המוח (וקליפתו) המפותח מאד של האדם בהשוואה לשאר בע''ח 2. היכולת הפיזית של האדם (ידיים למשל) לבנות כלים 3. המבנה החברתי המאפשר פעולות מתואמות ומורכבות 4. ומי שמאמין בכח עליון השגחה עליונה. | |||
_new_ |
נו, צריך להבין את ההקשר | |||
|
|||
אומנם כתבת כמה טענות טובות שמראות על ההבדל בין האדם לבין החיה, אבל ה''נפש'' אינה רק בסופו של דבר ''כימיה במוח'' ו-''איבר פיזי בתוך מארז''. יש בו משהוא שמעבר לגוף ולפיזי. המילה הכי מתאימה שאני יכול כרגע למצוא לדבר הזה היא ''תודעה'' שחורגת מן התחום הפיזי. ובדבר הזה המדע עדיין לא הצליח לפרוץ דרך ולהגדיר היטב את אותה תכונה, כמו שעדיין לא הצליח לפענח את סוד ה''מפץ הגדול'' ומה בעצם היה לפניו. ומהיכן התחילו הדברים. | |||
_new_ |
ליערה, בהחלט ייתכן ועוד- | |||
|
|||
ראשית לגבי פרויד. אמנם לא למדתי פסיכולוגיה, לכן אני מסייג בזהירות את דברי, אבל באופן כללי, מהמעט ששמעתי/קראתי יש לי ביקורת (ובעצם ניתקלתי בלא מעט ביקורת של משכילים ממני (ראי למשל את הספר ''גנום'')) על הפסיכולוגיה במובנה הישן-קלאסי שכוללת את פרויד. כך שאותי, מה לעשות, פרויד לא הרשים. דוורין שונה לגמרי מבחינתי (אולי הוא אפילו במידה מסויימת היפוכו של פרויד (ע''ע תורשה-מול-סביבה...) כי הוא הצביע על דברים די ברורים/קונקרטיים/נקודתיים שקיבלו ומקבלים חיזוק בתצפיות מדעיות. כפי שכתבתי עדיין לגבי העבר הרחוק - תחילת החיים ומקורם / תחילת-האנושות, יש מקום ליישות חיצונית - ''כח עליון''. לגבי מה שהיזכרת: מהלך הדברים מזמן הייוצרותנו-היבראנו ועד הלום, אפרט מיד. שנית, הבעתי בתגובתי הקודמת ביקורת מרומזת על שיטת האינדוקציה לגבי האבולוציה, שיכולה להגיע ל''מסקנה'' שמקור החיים הוא מקרי (אני מאמין, כאמור, שהוא לא מקרי) ובכל זאת אשתמש גם אני בשיטה מעיין ''אינדוקטיבית'' לגבי הטיעון הבא: פעם חשבו שכדור הארץ שטוח, שאנחנו מרכז היקום ושהשמש למשל מסתובבת סביב כדו''הא וכד'. אותה ''התנשאות מחשבתית'' או אם תרצי ''חוסר צניעות מחשבתי'' עלול להוביל אותנו למסקנה שאנחנו היחידים ביקום ושאין יצורים מפותחים בהרבה מאיתנו. הצניעות המחשבתית הזו מחייבת לטעמי להכיר בכח עליון (או למי שלא מאמין לפחות באפשרות כזו). שלישית, אכן מי שמאמין באלוהים, יכול לצפות שמעורבות אלוהית לא תיפסק ברגע הבריאה, אלא שתימשך הלאה (כפי שהזכרת (''תחום אחריות כוללת'')) השאלה היא המידה המקווה של ההתערבות, אבל זה נושא אחר. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |